וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חתן פרס נובל לשלום: לפתור הסכסוך במזה"ת

טלי גולדשטין

10.12.2008 / 19:22

נשיא פינלד לשעבר מרטי אהטיסרי קיבל את פרס נובל לשלום וקרא לאובמה לשים בעדיפות ראשונה את הסכסוך הישראלי-ערבי

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: נעמה דרור)

חתן פרס נובל לשלום ל-2008 מרטי אהטיסרי קרא היום (רביעי) לנשיא הנבחר של ארצות הברית ברק אובמה לשים בעדיפות גבוהה את הסכסוך במזרח התיכון עוד במהלך שנתו הראשונה בתפקיד. "כל המשברים, לרבות זה שבמזרח התיכון, יכולים להיפתר", אמר נשיא פינלנד לשעבר בנאום קבלת הפרס שלו במהלך טקס חלוקת פרס נובל לשלום, שנערך היום (רביעי) באוסלו, בירת נורבגיה. "איננו יכולים להמשיך כך, שנה אחר שנה, ולהעמיד פנים שאנו עושים משהו כדי לסייע למצב במזרח התיכון. עלינו להשיג גם תוצאות", הוסיף.

אהטיסרי זכה בפרס נובל על "מאמציו החשובים, במספר יבשות ובמשך יותר משלושה עשורים, לפתור סכסוכים בינלאומיים". "המאמצים הללו", כתבה בזמנו ועדת הפרס, "מקדמים אותנו לעולם שליו יותר ולאחווה גדולה יותר בין עמי העולם, בהתאם לחזונו של אלפרד נובל". אהטיסרי היה מעורב במשא ומתן להסכם בחבל אצ'ה שבאינדונזיה בין המורדים לממשלה ובניסוח התכנית לקביעת עתיד חבל קוסובו. בנוסף, הוא פעל בעירק, בנמיביה, בצפון אירלנד, במזרח טימור ואף סייע לנפגעי הצונאמי.

"הקהילה הבינלאומית צריכה להירתם לפרוייקט השלום", הוסיף אהטיסרי ואמר "שלום הוא לא שאלה של רצון. מלחמות וסכסוכים אינם בלתי נמנעים. יש ליישב את כל הסכסוכים", אמר. לדבריו, את המלחמות יוזמים אנשים שיש להם אינטרס או רווח אישי לגרוף ממצב כזה.

אהטיסרי הפחית בחשיבות תפקיד המתווכים בסיום סכסוכים ואמר כי רק הצדדים המעורבים עצמם יכולים להביא לפתרון. הוא סיפר גם על חוויותיו כילד, כשעיר הולדתו בפינלנד הפכה לחלק מברית המועצות במסגרת ההסכם בין אדולף היטלר ליוזף סטאלין. לדבריו, מאורעות אלו הם שהשפיעו עליו לקחת את ההחלטה לעבוד לקראת שלום. "הפכנו לפליטים במדינה שלנו", אמר.

עזר להביא לעצמאות קוסובו

אולה דנבולט חיוס, יו"ר ועדת נובל הנורבגית, שיבח את אהטיסרי על תיווכו בסכסוך באינדונזיה, תיווך שהוביל לאוטונומיה נרחבת לחבל הבדלני אצ'ה. "אהטיסרי והארגון שלו "היוזמה לניהול משברים" ראו הזדמנויות היכן שאחרים ראו רק קונפליקט", אמר.

הוא שיבח גם את עבודתו של חתן פרס נובל לשלום בקוסובו ועל הלחץ שהפעיל אז על הנשיא סלובודן מילושביץ לסיים את המלחמה ב-1999. "פתרונו של אהטיסרי לסכסוך בקוסובו (כיום קוסובה) יושם בחלקו הגדול. קוסובו הפכה לעצמאית. לא היה יכול להיות פתרון אחר", אמר מיוס. הוא ציין, בנוסף, את 14 שנות עבודתו של אהטיסרי בנמיביה עד לעצמאותה ב-1990.

פרס נובל לשלום - מאז 1901

כחתן פרס נובל לשלום, הצטרף אהטיסרי אל קבוצה של 96 בני אדם ו-20 ארגונים, בהם מרתין לותר קינג, אמא תרזה, נלסון מנדלה, ג'ימי קרטר, שמעון פרס,יצחק רבין, מנחם בגין, אנואר סדאת, ארגון אמנסטי אינטרנשיונל והצלב האדום. פרס נובל לשלום הוא הפרס היוקרתי והנחשב ביותר המוענק מאז 1901 כהוקרה למאמצים הגדולים ביותר להביא לשלום בעולם והוא הפרס היחיד אותו יכולים לקבל ארגונים ("רופאים ללא גבולות" ב-1999) או אנשים בודדים. הפרס, שנוסד על ידי המדען אלפרד נובל, מוענק על ידי ועדה של הפרלמנט הנורווגי.

פרסי נובל מוענקים גם בתחומי הכימיה, פיזיקה, רפואה, ספרות וכלכלה. הכלכלן האמריקאי פול קרוגמן הוא הזוכה בפרס נובל לכלכלה השנה. הפרס היוקרתי בסך 1.4 מיליון דולר יוענק לקרוגמן על ניתוח של דפוסי מסחר ומיקומים של פעילות כלכלית. שני יפנים ואמריקאי ממוצא יפני הם הזוכים בפרס נובל לפיזיקה לשנת 2008. הם זכו בפרס על מחקרם בנושא אנרגיה גרעינית. השלושה הם יוצ'ירו נאמבו מארה"ב ומקוטו קוביאשי וטושיהידה מאסקווה מיפן, שיחלקו ביניהם את 1.4 מיליון הדולרים. הסופר הצרפתי ז'אן-מארי גוסטב לה קלזיו זכה בפרס נובל לספרות לשנת 2008. ספריו המפורסמים של לה-קלזיו הם "משחק המזל" ו-"אנגולי מאלה". זוהי הפעם הראשונה מאז שנת 1985 שזוכה סופר צרפתי בפרס היוקרתי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully