וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההסתבכות הפוליטית הראשונה של אובמה

עידן דורנר

10.12.2008 / 13:22

האישומים נגד מושל אילינוי, לפיהם ניסה למכור את מושבו בסנאט, גורמים לנשיא הנבחר, ששימש כסנאטור של המדינה, לאי נוחות

(צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק)

למרות שנשיא ארה"ב הנבחר ברק אובמה כלל אינו מואשם בפרשה, האישומים נגד מושל מדינתו, אילינוי, לפיהם ניסה למכור את מושבו של אובמה בסנאט, גורמים לנשיא הנבחר אי נוחות רבה. עדיין לא ברור כיצד תשפיע הפרשה, אם בכלל, על הנשיא הנבחר.

אובמה, שעובד בימים אלה עם צוות יועציו על דרכים להתמודדות עם המשבר הכלכלי, מוצא עצמו לפתע נאלץ להגיב על פרשת השחיתות ולהבדיל את עצמו עד כמה שניתן מרוד בלגוג'ביץ'. אובמה התייחס לפרשה אתמול והיה קצר ותמציתי: "לא היה לי כל קשר למושל או למשרדו, לכן לא הייתי מודע למתרחש". אובמה הוסיף: "כמו יתר תושבי אילינוי, אני הופתעתי והצטערתי לשמוע על החדשות שהגיעו ממשרד התובע הכללי. אבל זוהי חקירה שעדיין נמשכת ואני לא חושב שזה יהיה ראוי שאגיב לפרשה בזמן הזה".

זאת הפעם הראשונה בה אובמה נאלץ להתמודד עם משבר פוליטי מאז שנבחר. הרפובליקנים לא היססו לקפוץ על המציאה. הסנטור אריק קנטור מווירג'ינה אמר כי "האופי החמור של ההאשמות שהעלה התובע הכללי, מעלות שאלות לגבי הקשר בין המושל בלגוג'ביץ' לבין הנשיא הנבחר אובמה ובכירים אחרים שיעבדו עבורו". יו"ר הועידה הרפובליקנית רוברט דאנקן אמר: "האמריקאים מצפים להנהגה חזקה, אך תגובתו של אובמה לפרשה היתה לא מספקת, במקרה הטוב".

התובע הכללי פטריק פיצ'ג'רלד דאג להבהיר כי אובמה לא קשור בשום אופן לפרשה. גם בלגוג'ביץ' בעצמו אמר בשיחות שהוקלטו כי אובמה לא יועיל לו, גם אם ימנה במקומו אדם המקורב לצוות של אובמה. "הם לא מוכנים לתת לי כלום מלבד הערכה", התלונן.

השניים מעולם לא היו קרובים

יש לציין כי שני הפוליטיקאים מאילינוי מעולם לא היו קרובים במיוחד, ולמרות ששניהם חברי המפלגה הדמוקרטית, היו להם חילוקי דיעות רבים ובלגוג'ביץ' אף מתח ביקורת על אובמה. עדיין, מדובר בכאב ראש עבור אובמה, שאמור להיכנס לבית הלבן בעוד שישה שבועות. כמו כן, שוב עולות שאלות לגבי אופי הפוליטיקה של שיקגו, שתמיד נחשבה בעייתית בנושא שחיתות. אובמה תמיד ניסה להבדיל עצמו ממנה. ייתכן גם שהמשך החקירה בפרשה תוביל לבסוף גם למעורבות של אובמה.

הצהרתו לפיה אין לו כל קשר ישיר עם מושל אילינוי לגבי מושבו המתפנה בסנאט, סותרת דברים שאמר יועצו דיוויד אקסלרוד לרשת "פוקס" בחודש שעבר. אקסלרוד אמר בראיון: "אני יודע שהוא דיבר עם המושל, יש מגוון רחב של שמות שחלקם עלו על פני השטח, ואני חושב שאובמה תומך ברבים מהם". אתמול אקסלרוד חזר בו ואמר: "טעיתי...הם מעולם לא שוחחו על הנושא".

בנוסף, ידידתו של אובמה ולרי ג'ארט, שהולכת לשמש כיועצת בכירה לבית הלבן, היא ככל הנראה האדם שהוזכר בבית המשפט כ"מועמד מספר 1", להחליף את אובמה בסנאט. בשיחת טלפון שנערכה בחודש נובמבר בלגוג'ביץ' דיבר ארוכות על "מועמד מספר 1" ואמר שהוא מודע לכך שאובמה רוצה אותה בסנאט, אך הוסיף: "אבל הם לא יתנו לי דבר בתמורה".

יום לאחר מכן, ג'ארט אשת עסקים משיקגו שששימשה יועצת קרובה לאובמה במהלך הקמפיין לנשיאות הבהירה כי היא לא מעוניינת במשרה. כמה ימים לאחר מכן היא אף מונתה על ידי אובמה לתפקיד היועצת לבית הלבן.

אובמה שמר על יחסים תקינים עם מושל אילינוי במהלך כהונתו. הוא אף תמך בבחירתו מחדש למשרת המושל בשנת 2006, למרות שבלגוג'ביץ' תמך דווקא במי שהתמודד נגד אובמה על מקום בסנאט בשנת 2004. כמו כן לפחות יועץ בכיר אחד של אובמה עבד בעבר עם בלגוג'ביץ': מייקל סטראוטמניס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully