וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוון משותקת: המהומות מסרבות לגווע

עידן דורנר

10.12.2008 / 19:01

העובדים הצטרפו למחאות נגד הממשלה, והמשק היווני הושבת. ההערכות: העימותים יעלו למדינה המתקשה כלכלית מאות מיליוני יורו

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: נעמה דרור)

עימותים קשים בין המשטרה למפגינים מחוץ לפרלמנט היווני

יום נוסף של אלימות ברחובות יוון: מפגינים התעמתו גם היום (רביעי) עם המשטרה, והשליכו בקבוקי תבערה, אבנים, ומקלות על השוטרים, שהגיבו בירי גז מדמיע, במהלך עצרת מחאה גדולה שנערכה מחוץ לפרלמנט היווני. העצרת אורגנה על ידי ועדי העובדים במדינה, שהצטרפו למחאה הארצית ופתחו בשביתה בת 24 שעות המשתקת את המדינה, במטרה להגביר את הלחץ על הממשלה ולהביא לפיזורה. אלפי המפגינים שהתאספו בעצרת צעקו "ממשלת רוצחים!".

הערב התברר כי המהומות ביוון יעלו למדינה המתקשה כלכלית מאות מיליוני יורו. לדברי סיליס קורקידיס, סגן יו"ר הקונפדרציה הלאומית למסחר, "עלות הנזק באתונה בלבד נאמדת ב-200 מיליון יורו. ביטחון הצרכנים ובעלי העסקים נמצא בשפל ותעשיית התיירות נפגעה".

המפלגה הסוציאליסטית מהאופוזיציה אמר כי הממשלה, שזוכה לרוב של קול אחד בלבד בפרלמנט, איבדה את אמון העם וקרא לקיום בחירות חדשות. "ההשתתפות בשביתה היא מוחלטת, המדינה הגיעה למבוי סתום".

השביתה משתקת את המשק היווני: כל הטיסות מהמדינה ואליה בוטלו. בנקים ובתי ספר נסגרו ובתי החולים נותרו ללא שירותים רפואיים. מאות אלפים יצאו מעבודתם עם תחילת השביתה. האיגודים טוענים כי העלאת המסים, והרפורמות בפנסיה שביצעה הממשלה הרעו את מצב האזרחים. לטענתם, כחמישית מהאוכלוסיה נמצאת מתחת לקו העוני.

השביתה תוכננה כבר לפני מספר שבועות, אך כעת היא מתווספת למחאה הציבורית שהוצתה לאחר ששוטרים ירו למוות בנער בן 15. ראשי ועדי העובדים דחו את בקשתו של ראש הממשלה קוסטס קראמנליס לבטל את עצרת המחאה שארגנו. ראש הממשלה אמר בתגובה כי "כולנו חייבים להציג חזית אחידה נגד פעולות מחאה לא חוקיות, לגנות את האלימות, הביזה והוונדליזם".

שני ארגוני העובדים הגדולים במדינה דורשים להגדיל את זכויותיהם הסוציאליות של חבריהם, לאור המשבר הכלכלי הגלובלי, וכן תוספת למשכורת ולפנסיות. שני הארגונים מייצגים כ-2.5 מיליון עובדים, כמעט מחצית מכוח העבודה היווני.

היום נרשמו שיבושים קשים בתנועת הרכבות והמעבורות. התחבורה הציבורית במספר ערים, כולל אתונה, משותקת בגלל השביתה. מורים, עיתונאים, פקידי בנק ועובדי המגזר הציבורי יצטרפו גם הם לשביתה.

רחובות אתונה היו רגועים באופן יחסי הלילה, לאחר שלושה לילות של מהומות קשות, במסגרתן הוצתו חנויות ומשרדים וקרבות אלימים התנהלו בין המשטרה למפגינים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully