וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנער הובא לקבורה, האלימות ביוון נמשכה

עידן דורנר

9.12.2008 / 19:31

הנער בן ה-15 שמותו הצית את האלימות הובא למנוחות, אך מחוץ לבית הקברות נמשכו העימותים הקשים בין השוטרים למפגינים

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

משטרת יוון התעמתה היום (שלישי) עם מאות מפגינים מחוץ לפרלמנט באתונה. מפלגות האופוזיציה קראו לערוך בחירות חדשות על מנת להביא לסיום את המחאה האלימה שהחלה לפני ארבעה ימים. שוטרים מצויידים במסיכות גז ובמגנים התנגשו עם מפגינים במשך למעלה משעה, לפני שהחלו לפזרם באמצעות גז מדמיע. המפגינים, צעירים ברובם, השליכו אבנים על השוטרים וקראו להעלות את הפרלמנט באש.

בפרברי אתונה התאספו יותר מ-5,000 בני אדם כדי להשתתף בהלוויותו של אלכסנדרוס גריגורופולוס, הנער בן ה-15 שנורה למוות על ידי המשטרה, ומותו הוא שהצית את המחאה האלימה בכל רחבי יוון. משתתפים רבים קראו קריאות גנאי נגד המשטרה וכינו את השוטרים "חזירים" ו"רוצחים". הרג הנער עורר את זעמם של צעירים רבים ביוון, הכועסים על שנים של שחיתות פוליטית ועלייה בממדי העוני והאבטלה, שהוחמרו לאחרונה על ידי המשבר הכלכלי הגלובלי.

שוטר אחד הואשם ברצח גריגורופולוס. המשטרה טוענת כי הוא ירה שלוש יריות אזהרה באוויר, לאחר שהניידת בה נסעו השוטרים הותקפה על ידי 30 צעירים, אך לטענת עדי ראייה, השוטר כיוון את נשקו אל הנער.

גריגורופולוס הובא לקבורה בארון לבן שנישא דרך הקהל הרב שהגיע להלוויה. גם מחוץ לבית הקברות התנהלו קרבות בין שוטרים למפגינים. השוטרים ירו גז מדמיע והמפגינים יידו בקבוקי תבערה.

גם בצפון המדינה מפגינים התעמתו עם שוטרים והציתו פחי אשפה. מפגינים יוונים השתלטו על הקונסוליה היוונית בפריז. אתמול נערכו הפגנות גם מול שגרירויות יוון בלונדון ובברלין. המהומות ביוון פרצו ביותר מעשר ערים והגיעו עד לאיים המתויירים כרתים וקורפו. מאות מבנים נהרסו או נשרפו ולמעלה מ-50 בני אדם נפצעו. עד כה נהרסו יותר מ-130 חנויות בבירה אתונה.

מסורת של עימותים אלימים

ראש הממשלה קוסטס קראמנליס, שמפלגתו חברה בקואליציה, ניהל שיחות חירום עם מנהיגי האופוזיציה וקרא להם לשתף פעולה בהרגעת הרוחות. הוא קרא גם לוועדי העובדים להימנע מקיום עצרת המחאה ומהשביתה בת 24 השעות אותה הם מתכננים למחר. דרישותיו של ראש הממשלה נדחו על ידי מנהיגי העובדים ועל ידי הפוליטיקאים מהאופוזיציה, שטענו כי הרפורמות הכלכליות שביצעה הממשלה גרמו לכחמישית מהאוכלוסיה לחיות מתחת לקו העוני. מנהיג המפלגה הסוציאליסטית ג'ורג' פאפנדראו אמר כי "הממשלה איבדה את אמון הציבור. הדבר היחידי שביכולתה להציע הוא את התפטרותה והחזרת המנדט לעם".

התקשורת ביוון ביקרה בחריפות את חוסר הצלחתו של קראמנליס להשתלט על המהומות. המשטרה עצרה עד כה כ-200 מפגינים, חלקם באשמת ביזה. עם זאת היא נמנעה מהסלמת המאבק, מחשש להחרפת המחאה.

ליוון יש מסורת של עימותים אלימים, בעיקר בין סטודנטים ואנרכיסטים למשטרה. רבים משווים בין המהומות הנוכחיות להפגנות הסטודנטים בשנת 1973, בסופה הודחה מנשלטון החונטה הצבאית השלטת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully