וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביוון מתכוננים לעוד יום של אלימות

טלי גולדשטין

9.12.2008 / 9:48

מהומות פרצו ברחבי יוון בעקבות התקרית בה שוטרים ירו למוות בנער בן 15. היום תיערך ההלוויה, שתעורר ככל הנראה מהומות נוספות

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: יאיר דניאל)

המשטרה היוונית מתכוננת להסלמה באלימות על רקע הלווייתו היום (שלישי) של הנער שנורה על ידי המשטרה בשבת. מהומות אלימות פרצו בערים ברחבי יוון בעקבות הירי ואלו נמשכות כבר שלושה לילות. ממשלת יוון שללה את האפשרות להכריז מצב חירום במדינה, אך אמש שר הפנים פרוקופיס פבלופולוס רמז כי הרשויות מוכנות להקשיח עמדתן נגד המפגינים אם אלו לא ייכנעו.

לנוכח המהומות ביוון, פירסם אתמול משרד החוץ אזהרת מסע הממליצה לציבור הישראלים המבקר ביוון להימנע ממרכזי הערים אתונה וסלוניקי.

ניצול פוליטי או זעם אמיתי?

לאחר שיצא מפגישת חירום של הקבינט היווני, שארכה שלוש שעות, אמר השר: "מה שקורה במדינה, גם לכלכלה וגם לדמוקרטיה הוא לא מקובל. לא נסבול כאלו אירועים. נעשה מה שאנו חייבים לעשות".

עם זאת, אלפי מפגינים יצאו לרחובות אמש, שרפו חנויות ובניינים והציתו את עץ חג המולד שהוצב במרכז אתונה לקראת החג המתקרב. חלון ראווה של בית מלון נופץ והאורחים פונו. מטה חברת התעופה "אולימפיק איירווייז", השוכן בבניין בן ארבע קומות, נשרף כליל, כמו גם בנק ומעל ל-130 חנויות. 87 בני אדם נעצרו, 12 שוטרים נפצעו ועשרה בני אדם אושפזו בבית החולים עקב שאיפת עשן. מכבי האש ענו ל-190 קריאות לכיבוי אש ברחבי אתונה.

המפגינים השליכו אבנים ובקבוקי תבערה על המשטרה והקימו בריקדות ברחובות. עשן השריפות התערבב בגז המדמיע וזכוכית שבורה מילאה את הרחובות. המהומות החריפו גם בסלוניקי, העיר השניה בגודלה ביוון. צעירים חובשי מסכות זרקו אבנים ובקבוקי תבערה על המשטרה. מהומות פרצו גם בעיר טריקלה.

גל האלימות התפשט גם לאירופה. בברלין השתלטו מפגינים על הקונסוליה היוונית ובלונדון חמישה בני אדם נעצרו בעקבות עימותים עם המשטרה מחוץ לשגרירות יוון. המהומות פרצו בעקבות תקרית שהתרחשה בשבת, במהלכה נער בן 15 בשם אלכסנדרוס גריגורופולוס נורה למוות על ידי שוטרים מטווח קצר. גריגורופולוס ונערים אחרים השליכו חפצים על מכונית משטרה ברובע אקסרצ'יה שבאתונה.

אתמול האשים ראש הממשלה קוסטס קרמנליס "קיצוניים" בניצול הירי למטרתם והתחייב לנקוט בפעולה מיידית על מנת לפצות את אלו שרכושם נהרס בהפגנות. לדבריו, "למדינה יש אחריות להגן על החברה ועל האזרחים". מפלגת האופוזיציה "פאסוק" אמרה בתגובה כי הממשלה קרסה. מנהיג המפלגה ג'ורג' פפנדראו מתח ביקורת על מפלגת השלטון "הדמוקרטים החדשים" על כך שהיא מנותקת מהמציאות. "הגיעו מים עד נפש", אמר.

הירי בשבת חשף את המתיחות השוררת בין המשטרה לקבוצות אנרכיסטיות, המגיבות על כל אירוע באלימות. עם זאת, מות הנער עורר זעם עמוק יותר בקרב התושבים. רבים ביוון נאבקים למחייתם ואחד מתוך חמישה אזרחים נמצא מתחת לקו העוני. בתקופה האחרונה התגבר הזעם על המדיניות הכלכלית של הממשלה. אי שביעות הרצון החריף על רקע האשמות של שחיתות בממשלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully