וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיחוד האירופי קרא לנשיא זימבבואה להתפטר

טלי גולדשטין

9.12.2008 / 8:04

על רקע התפרצות מגפת הכולרה והמשבר ההומינטרי, גובר הלחץ הבינלאומי להתפטרות הנשיא הרודן של זימבבואה מוגבה

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: נעמה דרור)

שרי החוץ של האיחוד האירופי קראו היום (שני) להגביר את הלחץ הפוליטי על נשיא זימבבואה רוברט מוגאבה על מנת לגרום לו להתפטר מתפקידו. זאת על רקע אחד המשברים ההומניטריים החמורים ביותר שידעה המדינה האפריקאית. חביאר סולנה, האחראי על קשרי החוץ באיחוד, אמר כי עזיבתו של מוגאבה תאפשר לאזרחי זימבבואה סוף כך סוף להתקדם קדימה.

השרים הסכימו על הוספת 11 שמות נוספים לרשימה של בכירים בזימבבואה, בהם הנשיא מוגאבה, עליהן נאסרת התנועה בתוך מדינות האיחוד. לדברי שר החוץ הצרפתי ברנר קושנר, הרשימה הנוכחית כוללת 160 שמות. סנקציות נוספות המוטלות על זימבבואה כוללת אמברגו צבאי.

בתוך כך, ראש ממשלת קניה קרא אתמול לכוחות צבאיים להדיח את מוגאבה. ריילי אודינגה אמר כי על הקהילה הבינלאומית להגיב לזוועת העם האפריקאי ולסייע בסיום השלטון הרצחני של רוברט מוגאבה בזימבבואה". לפי נתוני האו"ם, מעל למחצית מתושבי זימבבואה זקוקים נואשות למזון ולמים נקיים. בנוסף, סובלת המדינה ממגפת כולרה שגבתה את חייהם של מעל 500 בני אדם.

"המשבר בזימבבואה הגיע לנקודה שבה חוסר הפעולה המתמשך של האיחוד האפריקאי והקהילה הבינלאומית מהווה בעצמו פשע נגד האנושות", אמר אודינגה, אחד ממבקריו החריפים והוותיקים של מוגאבה. "על האיחוד האפריקאי להגיע להחלטה לשלוח כוחות לתוך זימבבואה. יש לאפשר סיוע הומניטרי של האו"ם לאנשים המתים מכולרה ומרעב", הוסיף. במידה ומוגאבה לא ישתף פעולה, אזי לפי אודינגה, על הצבא הבינלאומי להדיח אותו בכוח.

האינפלציה הגבוהה בעולם

רוב תושבי בירת זימבבואה, הארארה, נותרו בשבוע האחרון ללא גישה למים בגלל מגפת הכולרה שפרצה במדינה. אספקת המים נותקה מכיוון שלמדינה אין מספיק כימיקלים לטהר את המים מהמגיפה. חלק מתושבי הארארה החלו לחפור בארות מים בחצרות בתיהם, ותורים ארוכים משתרכים ליד עמדות מכירה של מים שהוקמו ביוזמת המקומיים.

לפחות 600 בני אדם נהרגו בחודשים האחרונים מכולרה, מחלה המתפשטת במים מזוהמים. משרד הבריאות הורה לאזרחי המדינה להפסיק ללחוץ ידיים אחד עם השני, כדי למנוע את התפשטות המחלה. לפי רשת ה-BBC, למעלה מ-11 אלף אנשים נדבקו במחלה מאז חודש אוגוסט. זו ההתפרצות המגיפה החמורה ביותר במדינה מאז שנת 2000.

המגפה התפשטה לאחר קריסת מערכת הבריאות והתברואה במדינה. ניתן לטפל במחלה בקלות, אך לבתי החולים אין מספיק תרופות ורופאים. הממשלה מאשימה את המצב בסנקציות שהטילו מדינות המערב על המדינה. לטענתה מדובר בניסיון להפיל את שלטון הנשיא רוברט מוגאבה. זימבבואה נאבקת גם במשבר כלכלי חמור. האינפלציה השנתית במדינה עומדת על 231,000,000% ורק לאחד מתוך חמישה מבוגרים במדינה יש עבודה קבועה. מוגאבה מכהן כנשיא רודן מאז זכתה זימבבואה בעצמאות מבריטניה ב-1980.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully