וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפו לשידור חוזר

יורם שוייצר

8.12.2008 / 11:22

הפיגוע במומביי אינו חדשני במהותו. בעידן שאחרי ה-11 בספטמבר רף הקורבנות הנסבל בעיני ארגוני טרור מהאיסלם המיליטננטי האלים, עלה לגבהים חדשים

מתקפת הטרור במומביי מגלמת בתוכה את כל מרכיבי אסטרטגיית הטרור כאילו יצאה מספר הדרכה להפקת אירוע טרור. מתכנני הפיגוע ניצלו את התקשורת כשחקן מרכזי והשתמשו בה כמגבר רב עוצמה כדי לשדרג את דימוי העוצמה שלהם ולקידום מטרותיהם. כדי להבטיח כיסוי תקשורתי מירבי, עיצבו מתכנניו כוריאוגרפיה שהתבססה על הרג המוני שיטתי וחסר אבחנה ברחובות מומביי ובאתרי תיירות ובילוי מושכי קהל. הם לא חסו על חיי עוברי אורח מקומיים שנקלעו לקו האש ונהרגו בהמוניהם.

מפגן הרצחנות מצידם של מבצעי הטבח תוכנן מן הסתם באופן רציונאלי במטרה לשדר מסר ברור שסוג כזה של פעולות צפוי להתרחש גם בעתיד בהודו וברחבי העולם כולו. זהותם המדויקת של מבצעי ההתקפה והגורמים העומדים מאחוריה עדיין לא נודעו אך הם צפויים להיחשף בסופו של דבר. למרות הסימנים המצביעים על כך שמבצעי הפיגוע שאבו השראה מהדוקטרינה של אל קאעדה אין בכך כדי להוכיח מעורבות ישירה מצידו. לדוגמה, ניתן להניח כי לו אל קאעדה היה מתכנן ומנהל את האירוע היה היעד המזוהה עם ישראל מקבל עדיפות גבוהה יותר בשל הפרופיל התעמולתי הגבוה והתמיכה שפגיעה כזו הייתה מעניקה לו בקרב דעת הקהל הערבית והמוסלמית אשר את חשיבותה עבורו רבה ואת תמיכתה הוא מבקש לרכוש.

כמו כן סביר כי אל קאעדה היה מנצל את האירוע לצרכי מיקוח על מילוי דרישותיו ולו רק לצרכי תעמולה, לשחרר את חבריו הכלואים בגוואנטנמו, וקרוב לוודאי שהיה דורש גם את שחרורם של אסירים פלסטינים כדי להמחיש את יומרתו לפעול לטובת העניין הפלסטיני. גם העדר השימוש במתאבדים שהפך לדפוס הפעולה המוכר ולסמלו המסחרי של הארגון, למרות שהאירוע כולו נשא אופי מובהק של הקרבה עצמית מצד מבצעיו, עשוי להצביע כי אינו נמנה עם מתכנניו.

השאלה היא רק היכן ומתי

כידוע באסטרטגית הטרור הכיסוי התקשורתי המובטח המתלווה לאירועים מסוג זה, מהווה אבן יסוד בתכנונה של כל הפקת אירוע טרור רב מימדי. הוא מושך באופן (כמעט) בלתי נמנע עשרות מיליונים ברחבי העולם המרותקים לתמונות המשודרות מזירת ההתרחשות וגם לאחר סיומו הוא ממשיך להכות גלים ולזכות בכיסוי נרחב במדיה המודפסת, המשודרת והמקוונת. ולכן עבור מתכנני ההתקפה הישגיו המצופים של המבצע מומשו במלואם. בצד המבצעי של הפיגוע נראה כי הוא לא תוכנן כפיגוע מיקוח קלאסי אלא כפיגוע הרג שסיכוייו להתפתח לאירוע התבצרות אפשריים ואולי אף צפויים לנוכח אופיו של המבצע.

האירוע במומביי אינו חדשני במהותו. קיים אמנם אלמנט חדשני בשיטתיות ובסדר הגודל של הקורבנות שנרצחו בדם קר, הפעם, באמצעות נשק קל, בשונה מרצח המוני שבוצע בעבר פעמים רבות במקומות שונים בעולם באמצעות מתאבדים, הצועדים או נוהגים כלי תחבורה עמוסי חומר נפץ אל לב מטרתם.

בעיקר אין שום חידוש בעובדה כי בעידן שאחרי ה-11 בספטמבר רף הקורבנות הנסבל בעיני ארגוני טרור הנמנים עם האיסלם המיליטננטי האלים, עלה לגבהים חדשים. עבורם מאות רבות ואף אלפי הרוגים באירוע אחד הם יעד אפשרי ואף רצוי, נבלי שיטילו על עצמם מגבלות באשר לקורבנותיהם ולנזק הנלווה הנגרם לאזרחים חפים מפשע כולל למוסלמים. ולכן לנוכח המציאות הזו, הלקח העיקרי הוא כי מתחייבת היערכות מערכתית, לאומית ובינלאומית כאחד כדי לתת מענה מודיעיני, מבצעי ותודעתי - הסברתי לאירועי מגה טרור הצפויים להתרחש גם בעתיד. בשל אופיו החקייני של הטרור ושיתוף פעולה בין ארגוני הטרור השידור החוזר צפוי, השאלה היא רק היכן ומתי.

*יורם שוייצר הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully