וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסרטן בנח"ל: הורי החיילים מוחים נגד צה"ל

אייל דץ

6.12.2008 / 20:39

בעקבות התחקיר, לפיו שיעור התחלואה בקרב חיילי הנח"ל גבוה פי 2.5 מהרגיל, דורשים ההורים לפנות את בסיס החטיבה בתל ערד

בעקבות התחקיר על שיעור התחלואה הגבוה בסרטן בחטיבת הנח"ל, החליטו הוריהם של החיילים לפתוח במאבק נגד צה"ל, כך נודע היום (שבת) לוואלה! חדשות. התחקיר שפורסם בשבוע שעבר בערוץ 2, חשף את נתוני התחלואה הגבוהים בסרטן בקרב חיילי החטיבה, תוך שהוא מצביע על קשר אפשרי בין מקרי הסרטן למפגעים סביבתיים בבסיס הטירונים בתל ערד, והכה בהלם הורים לחיילים בחטיבה, בעבר ובהווה.

מחר בשעה 11:00 בבוקר יקיימו ההורים הפגנה מול בניין הקריה בתל אביב. בנוסף מתכננים ההורים שורה של צעדים, בהם דרישה נחרצת מצה"ל לפנות את בסיס הטירונים לאלתר ולקבל לידיהם את הנתונים המדויקים על היקפי התחלואה בקרב החיילים.

אורלי מירון, אם לחייל נח"ל שמשרת בבסיס הטירונים בערד ומראשי התארגנות ההורים, אמרה הערב לוואלה! חדשות, כי ההורים הופתעו מנתוני התחקיר הקשים. "אנחנו דורשים פינוי לאלתר של הבסיס", אמרה. "כמו שבחיל האוויר כאשר התגלתה הפרשה של חומרים מסרטנים במטוסים וכל הטיסות הושבתו, כך אנו דורשים שיפעלו גם במקרה שלנו". לטענת מירון, "התחושה שלנו היא שצה"ל די מבטל את המקרה, וזה מזכיר לנו פרשיות אפלות מהעבר. מה שהכי מציק לנו הוא שלאף אחד מאיתנו אין את היכולת לבדוק את הנתונים. חוסר הידיעה הוא נוראי והתחושות מאוד קשות".

"חוששים מפרשת הקישון 2"

ההורים חוששים כי צה"ל לא מטפל במקרים וחוששים מפרשת הקישון 2. "מיהרנו להתארגן וקיימו פגישה כבר ביום שישי", סיפרה מירון. "פנינו לקצינים זוטרים בבסיס והופתענו לגלות שגם להם אין ממש מושג על המקרים". מירון אמרה כי לפגישה הגיע אב שבנו ששירת בבסיס וחלה ושבין חברי ההתארגנות ישנה גם הורים שילדיהם עתידים להתגייס לנח"ל במרץ 2009.

מירון הבהירה כי המאבק יעשה אך ורק במסגרת החוק. "אנחנו פועלים בכל הערוצים אבל במסגרת החוק, מבלי לערב את החיילים. לא נשתמש בחיילים כאמצעי למאבק. לא נמנע מהם ללכת לבסיס".

על פי התחקיר, נבדק החשד כי נתוני התחלואה הגבוהים נובעים מהעובדה שבסיס הטירונים של הנח"ל בתל ערד מוקף במפגעים סביבתיים, בהם בריכות שפכים. נתוני התחלואה שנחשפו בתחקיר הם תוצאה של בדיקה שנערכה על ידי מומחי משרד הבריאות ובראשם רשם הסרטן במשרד הבריאות, ד"ר מיכה בר חנא, חיל הרפואה, וצוות יועצים חיצוני שגייס צה"ל למשימה. הבדיקה התמקדה בחיילים שהתגייסו בין השנים 1994-2004. על פי הנתונים, בחטיבות צנחנים וגולני נמצאו שבעה חיילים עם סרטן מסוג לימפומה וזאת לעומת 17 מקרי סרטן דומים בחטיבת הנח"ל. גם בסוגי הסרטן האחרים, נמצא שיעור גבוה יותר בחטיבת הנח"ל.

"על צה"ל לנהוג בכובד ראש"

בתוך כך פנה השבוע ח"כ יוחנן פלסנר (קדימה) ליו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה אופיר פינס פז בבקשה לכנס דיון דחוף בוועדה ולדון באופן מיידי בנתונים המדאיגים. "אנו לא נרצה למצוא את עצמנו בפרשת הקישון 2", אמר.

מיד אחרי פרסום התחקיר, פנה ארגון "אדם טבע ודין" אל צה"ל, ודרש ממנו למסור מידע מלא על נתוני התחלואה בצבא. עו"ד ציפי איסר-איציק, מנכ"ל הארגון, אמרה לוואלה! חדשות כי "המקרה שהוצג מלמד על כך שסיכונים סביבתיים, אשר פוטנציאל הפגיעה הבריאותית שהם טומנים בחובם כשחיילי צה"ל נחשפים אליהם, יכול להיות חמור ומזיק וחייבים להישקל בכובד ראש על ידי צה"ל ומערכת הביטחון. היום, כאשר צה"ל מתעתד להקים את עיר הבה"דים בסמיכות לרמת חובב, בדיקה סביבתית ובריאותית כזאת נדרשת על אחת כמה וכמה".

קצין רפואה ראשי תת אלוף ד"ר נחמן אש אמר בחדשות ערוץ 2 בתגובה לתחקיר כי "חיל הרפואה מודע לחשד בעודף תחלואה ממארת בבסיס המדובר. החשד מתמקד במחלת לימפומה מסוג הודג'קין, מחלה שכיחה בקרב מבוגרים וצעירים וקשורה למחלה ויראלית. אנחנו הופכים כל אבן ובודקים כל פינה בכדי לבדוק אם מדובר בעודף תחלואה בבסיס ואם יש קשר בין גורמים כלשהם סביבתיים או אחרים לתחלואה המדוברת. עד כה לא מצאנו קשר כזה. נעשית בדיקה בשיתוף משרד הבריאות וצריך להמתין לסיומה של הבדיקה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully