וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהומות בגדה: עשרות מתנחלים ופלסטינים נפצעו

נתיב נחמני, יהושע בריינר וניר יהב

4.12.2008 / 20:15

שככו המהומות בגדה. בעקבות פינוי בית המריבה, התפרעו פעילי ימין בכל רחבי הגדה. אב פלסטיני ובנו נפצעו קשה מירי של מתנחלים בחברון. צה"ל ירה לעבר נער יהודי ופצע אותו קל

(צילום: באדיבות "בצלם", עריכת וידאו: ארנון מעוז)

שככו הרוחות ברחבי הגדה. רוב המהומות שפרצו במהלך היום בתגובה לפינוי בית המריבה בחברון נפסקו, רוב חסימות הכבישים הוסרו, ופעילי הימין המפגינים התפזרו. מהומות המתנחלים ופעילי הימין בחברון, באיזורים נוספים בגדה ובכניסה לירושלים פרצו אחר הצהרים לאחר השלמת פינוי בית המריבה. המתנחלים נכנסו לבית שפירא, שפונה לפני כשנה, ולמספר חנויות בשוק הסיטונאי. מקורות פלסטינים דיווחו, כי המתנחלים ירו על בתי פלסטינים, ניפצו שמשות, הבעירו צמיגים וניסו לשרוף כרמי פלסטינים. אב פלסטיני ובנו נפצעו באורח קשה מירי של המתנחלים.

מקורות פלסטינים דיווחו, כי לפחות 15 פלסטינים נפצעו, חמישה מהם מאש חיה שנורתה לעברם על ידי מתנחלים בחברון. שבע מכוניות פלסטיניות הוצתו, חמישה בתים אף הם הוצתו על ידי מתנחלים ושמשות של מכוניות רבות נופצו בעיר. גם בקלקיליה מתנחלים תקפו פלסטינים. המקורות דיווחו כי המתנחלים תקפו בתים של פלסטינים בכפר עזון הסמוך לקלקיליה ופצעו קשה שני פלסטינים.

כוחות צה"ל ירו הערב כדורי גומי לעבר קבוצת מתנחלים שנכנסה לשכונת אבו סנינה בחברון. כתוצאה מהירי נפצע אחד המתנחלים באורח קל. בעקבות המהומות בחברון ובגדה הוצא צו הרחקה מנהלי מאיזור יהודה לראש מועצת קדומים לשעבר דניאלה וייס.

פינוי בית המריבה בחברון נמשך זמן קצר יחסית, אך בעקבותיו החלו מהומות קשות באזור וברחבי הגדה. עשרות מתנחלים מיצהר מיידים אבנים על כלי רכב פלסטינים ליד כפר בורין מדרום לשכם וכן לעבר כלי רכב בכביש 60 ומנפצים שמשות.

למהומות שהתחילו פעילי הימין הצטרפו גם הפלסטינים, שעל פי דיווחים בחברון, פתחו בירי לעבר כוח מג"ב בעיר. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

פעילי ימין חוסמים כבישים בכל יהודה ושומרון ובמקומות שונים בארץ. הכבישים שנחסמו: צומת שילת, צומת מעלה יריחו, צומת בה"ד 3 בשומרון, מעבר חווארה, צומת יצהר, צומת עלי, צומת שילה בשומרון, כוכב השחר ליד מעלה אדומים, צומת עמנואל, מעלה לבונה, צומת קרני שומרון, צומת קדומים וצומת שעלבים.

במקביל, מאות פעילי ימין מפגינים משעות הערב בכניסה הראשית לירושלים במחאה על הפינוי. למשך זמן קצר הם הצליחו לחסום את הכניסה, אך המשטרה פתחה אותה מחדש לתנועה. במהלך עימותים במקום נפגעו שני שוטרים. קצין משטרה נפגע מבעיטת אחד המפגינים, ושוטר נוסף נפגע מיידוי אבנים. המשטרה עצרה 29 מפגינים.

"מתקפות ברבריות"

גם במרכז הארץ מתקיימות מספר הפגנות. סמוך לאוניברסיטת בר אילן על כביש ארבע, ישנה התקהלות של מפגינים. גם באיזור מחלף יוספטל ליד בת ים וברחוב קפלן בתל אביב נמסר על הפגנות קטנות.

אחר הצהריים פינו כוחות צה"ל ומג"ב את בית המריבה בחברון. בבית התבצרו עשרות בני אדם שהתעמתו עם כוחות הביטחון. כוחות גדולים של מג"ב פרצו לתוך הבית מכמה כיוונים, כשהם משתמשים בגז מדמיע ורימוני הלם. 50 בני אדם נפצעו בפינוי, מהם שוטר שנפצע באורח בינוני לאחר שחומצה נזרקה על עינו ומתנחל שנפצע באורח בינוני בראשו.

בעקבות המהומות פנה ראש צוות המשא ומתן הפלסטיני אבו עלא אל האו"ם, האיחוד האירופי, הקוורטט והקהילה הבינלאומית בדרישה לשלוח כוח בינלאומי שיגן על הפלסטינים מפני "המתקפות הברבריות של כנופיות המתנחלים הנערכות בחסות צה"ל ובסיועו", כלשונו. לדבריו, המתנחלים פועלים כדי לפנות את הפלסטינים מהעיר העתיקה בחברון. הוא הטיל על ממשלת ישראל את האחריות למעשי המתנחלים וקרא לה ולכל המפלגות הישראליות לגנות את המעשים.

גם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן קרא הערב למועצת הביטחון של האו"ם להתכנס באופן דחוף כדי לדון בתקיפת הפלסטינים בידי מתנחלים בחברון. דוברו של אבו מאזן, נביל אבו רודיינה, הזהיר מפני המשך האירועים האלימים בחברון ומפני השפעתם לרעה על עתידו של תהליך השלום. "ממשלת ישראל נושאת באחריות המלאה להסלמה המסוכנת", אמר אבו רודיינה ודרש ממנה לפעול מיידית להפסיק את התקיפות. בנוסף קרא לקהילה הבינלאומית לשים קץ לאלימות המתנחלים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully