וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל מה שרציתם לדעת על הסכסוך בחברון

אייל דץ

4.12.2008 / 12:43

האירועים האלימים סביב "בית המריבה" בחברון נמשכים כבר למעלה משנה. על מה בעצם נאבקים המתנחלים?

מבחינתם של המתנחלים בחברון, בית המריבה היה ויישאר "בית השלום". עבור מערכת הביטחון, כלי התקשורת ומרבית אזרחי ישראל כל קשר בין הבית המפורסם למילה "שלום" הוא מקרי בהחלט, לכל היותר ספין ציני מבית מדרשם של המתנחלים. ההתנגשות הסמנטית הזאת מסמלת יותר מכל את הקרב שמתחולל בשנים האחרונות בין יושבי הבית ותומכיהם לבין מוסדות המדינה.

הסיפור של בית המריבה מתחיל במרץ 2007. 25 משפחות של מתנחלים נכנסו לבית בן ארבע הקומות הנמצא בין קרית ארבע למערת המכפלה. לטענתם, הם רכשו את הבית משני בעלי הבית הפלסטינים שלו. בחודש ספטמבר אותה שנה, אסר משרד הביטחון על יושבי הבית להכין אותו לקראת החורף, בטענה כי הדבר מהווה הפרה של צו המניעה האוסר כל שינוי בסטטוס קוו במקום, עד להכרעה על גורלו. חודשים מאוחר יותר נדרשו יושבי הבית לפנותו. הפרקליטות הצבאית הודיעה להם כי היא נותנת להם ארכה של יומיים לפנות בעצמם את הבית. באותה עת הודיעה הפרקליטות הצבאית בוועדת הערר של המנהל האזרחי, כי הנחת היסוד של המדינה היא, שעסקת בית השלום כשרה, וכי הבית נרכש על ידי המתנחלים כדין.

הודעת הפרקליטה, עו"ד סרן רונית לוין, באה לאחר מסכת של שמועות, שלפיה ביסוד עמדת הפרקליטות שעל המתנחלים לפנות את הבית, עומדת הנחה אחרת, שלפיה חוזה הרכישה מזויף. לפיכך, החליטה ועדת העררים הצבאית של המינהל האזרחי, שלא לקבל את בקשת הפרקליטות הצבאית, שדרשה לצמצם את צו המניעה האוסר את פינוי הדיירים. המדינה המשיכה לטעון כי יש ספקות לגבי זכויות הקניין בנכס וכי היא רוצה לפנותו. בחודש שעבר דחה בג"ץ את העתירה של "אגודת מחדשי היישוב היהודי בחברון" שעסקה בבית המריבה בחברון והורה למתנחלים במבנה לפנותו בתוך שלושה ימים. בכך, קיבל בג"ץ את עמדת המדינה לפיה יש ספקות לגבי זכויות הקניין בנכס, שמקומם להתברר בבית המשפט המחוזי בירושלים, וקבע כי במצב זה יש להחזיר את המצב לקדמותו ולפנות את הפולשים מהמבנה עד שיקבעו זכויותיהם בבית המשפט המחוזי.

"אי בהירות משפטית"

עוד נקבע שעד להכרעה בבירור הזכויות בנכס, תועבר השליטה במבנה לידי המדינה, דלתות הבית ינעלו על ידי הצבא ולא תינתן אפשרות כניסה לאיש. כמו כן, לעותרות ניתנה שהות של שלושה ימים לפנות את המבנה ברצון, ואם המבנה לא יפונה בזמן זה, ניתן יהיה לפעול לפינוי. דקות ספורות לפני שעמד להסתיים פרק זמן של 24 שעות שהקצו שופטי בג"ץ לישוב היהודי בחברון, כדי להודיע האם יסכימו לפנות את "בית המריבה" (בית השלום), הגישו המתנחלים ראיה חדשה בפרשה המתמשכת - קלטת שמע המתעדת לכאורה את המוכר מודה בביצוע העסקה. למרות הראייה החדשה לא השתנתה עמדת השלטונות בנוגע לפינוי.

בתוך כך, החלו אלפי פעילי ימין לזרום לבית וכתוצאה מכך החליטה מערכת הביטחון לדחות את מועד הפינוי. מקורות ביטחוניים הודו כי קיימת עדיין אי בהירות משפטית בשאלה כמה זמן מוקצב למדינה לפנות את הבית, ונראה שהפוסק האחרון יהיה היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז. בשבוע האחרון, הפך בית המריבה למוקד התפרעויות ועימותים בין מתנחלים לפלסטינים כתוצאה מכך הוחלט כי בית המריבה הוא שטח צבאי סגור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully