וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה חיילי הנח"ל חולים בסרטן יותר מאחרים?

אייל דץ ונעמה טלמור

3.12.2008 / 22:50

תחקיר ערוץ 2 חשף את הנתונים, שיתכן שנובעים ממפגעים סביבתיים בבסיס הטירונים. ארגונים סביבתיים מבקשים לקבל פרטי תחלואה מלאים

ארגון "אדם טבע ודין" ידרוש מצה"ל למסור מידע מלא על נתוני התחלואה בצבא, כך אמרה הערב (רביעי) לוואלה! חדשות, עו"ד ציפי איסר-איציק, מנכ"ל הארגון. הדברים נאמרו בעקבות תחקיר חדשות ערוץ 2 שחשף כי בחטיבת הנח"ל יש פי שניים וחצי מקרי סרטן מאשר בחטיבות החי"ר צנחנים וגולני. על פי התחקיר, נבדק החשד כי נתוני התחלואה הגבוהים נובעים מהעובדה שבסיס הטירונים של הנח"ל בתל ערד מוקף במפגעים סביבתיים, בהם בריכות שפכים.

איסר-איציק הוסיפה כי "המקרה שהוצג מלמד על כך שסיכונים סביבתיים, אשר פוטנציאל הפגיעה הבריאותית שהם טומנים בחובם כשחיילי צה"ל נחשפים אליהם, יכול להיות חמור ומזיק וחייבים להישקל בכובד ראש ע"י צה"ל ומערכת הביטחון. היום, כאשר צה"ל מתעתד להקים את עיר הבה"דים בסמיכות לרמת חובב, בדיקה סביבתית ובריאותית כזאת נדרשת על אחת כמה וכמה".

עוד נמסר מהארגון כי הוא מתכוון לפנות לצה"ל ולמערכת הביטחון על מנת לדרוש שקיפות מלאה בנוגע לכל הנתונים הבריאותיים והסביבתיים ובדיקתם, כפי שעלו מהכתבה. "רק שקיפות תבטיח שבדיקה מלאה תמוצה עד תום", נמסר.

נתוני התחלואה שנחשפו בתחקיר הם תוצאה של בדיקה שנערכה על ידי מומחי משרד הבריאות ובראשם רשם הסרטן במשרד הבריאות ד"ר מיכה בר חנא, חיל הרפואה, וצוות יועצים חיצוני שגייס הצבא למשימה. הבדיקה התמקדה בחיילים שהתגייסו בין השנים 1994-2004. על פי הנתונים, בחטיבות צנחנים וגולני נמצאו שבעה חיילים עם סרטן מסוג לימפומה וזאת לעומת 17 מקרי סרטן דומים בחטיבת הנח"ל. גם בסך כל של סוגי הסרטן האחרים, נמצא שיעור גבוה יותר בחטיבת הנח"ל.

"אזלת יד חמורה"

מסתבר כי כבר לפני שבע שנים התקבלה בצה"ל תלונה על כך שמקרי התחלואה בסרטן בקרב חיילי הנח"ל גבוהה מחילות אחרים. למרות זאת, בצה"ל בחרו להתעלם מהנתונים, זאת בנימוק שהם לא מספקים ואין ביכולתם להוכיח קשר בין בסיס הטירונים למחלת הסרטן. רק בחודשים האחרונים, בעקבות הצטברות עוד ועוד נתונים, הוחלט בצה"ל לבדוק האם חיילים שמשרתים בבסיס חטיבת הנח"ל בתל ערד נחשפו למזהמים סביבתיים באזור. ראוי לציין כי בדיקות של המשרד להגנת הסביבה מצאו חריגות, אך לא ברור אם יש קשר בין הממצאים לבין נתוני התחלואה.

קצין רפואה ראשי תת אלוף ד"ר נחמן אש אמר בחדשות ערוץ 2 בתגובה לתחקיר כי "חיל הרפואה מודע לחשד בעודף תחלואה ממארת בבסיס המדובר. החשד מתמקד במחלת לימפומה מסוג הודג'קין, מחלה שכיחה בקרב מבוגרים וצעירים וקשורה למחלה ויראלית. אנחנו הופכים כל אבן ובודקים כל פינה בכדי לבדוק אם מדובר בעודף תחלואה בבסיס ואם יש קשר בין גורמים כלשהם סביבתיים או אחרים לתחלואה המדוברת. עד כה לא מצאנו קשר כזה. נעשית בדיקה בשיתוף משרד הבריאות וצריך להמתין לסיומה של הבדיקה".

ממשרד הבריאות נמסר כי "כל נושא שקשור לחיילים מצוי בסמכות הצבא ושיתוף הפעולה היחיד הוא באמצעות העברת הנתונים ממאגר נתוני רשם הסרטן".

בארגון הסטודנטים "מגמה ירוקה" תקפו את המשרד להגנת הסביבה, הגורם שאחראי על אכיפת המפעלים המזהמים. "זוהי דוגמה לאזלת היד של המשרד להגנת הסביבה". נאמר בהודעת הארגון. המשרד להגנת הסביבה שכח את מי הוא מייצג".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully