וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הייתי מביא לחברון חצי מהמשטרה"

יוסי מדריסוביץ'

3.12.2008 / 18:25

אליק רון, שהיה מפקד מחוז צפון במשטרה באירועי אוקטובר 2000, טוען שאין להאשים את המשטרה במתרחש בחברון. "המדינה בכאוס"

"המשטרה לא יכולה להתנדב להיות כליא ברק ושק חבטות", כך אמר היום (רביעי) ניצב בדימוס אליק רון, בהתייחס לאי יכולתם של כוחות המשטרה ומשמר הגבול להביא לידי סיום המהומות בחברון בין המתנחלים לפלסטינים. רון שימש כמפקד המחוז הצפוני של המשטרה בזמן העימותים האלימים בחודש אוקטובר 2000. באירועים מצאו את מותם 12 ערבים ישראלים ופלסטיני אחד. לכך קדם מותו של יהודי שנהרג מאבן שנזרקה לעברו.

בראיון לוואלה! חדשות טוען רון כי לא ניתן לבקר את המשטרה לגבי המתרחש סמוך לבית המריבה בחברון: "המדינה צועדת בתוך כאוס לקראת תהום ובלי שלטון מרכזי. זאת מדינה 'כאילו'. מתקבלות כאן החלטות שאף אחד לא מתכוון לממש אותן עד הסוף. היתה החלטה לפנות את בית המריבה ואפשר לראות איך מדינה נרתעת מלבצע החלטה של המוסד העליון במדינה. זה קל להתנפל על המשטרה".

ניצב רון מדגיש שרק הנחיות ברורות מהדרג המדיני יכולות לשים קץ למהומות בחברון: "כשהייתי מפקד מחוז יהודה ושומרון במשטרה נקטתי כלפי כולם, יהודים וערבים יד חזקה ולא עלו אז על אף גבעה לא חוקית. פעם שאלתי את יצחק רבין אם הוא רציני לגבי פינוי שהוא ביקש לבצע והשאלה גרמה לו להתאדם. הוא התרגז מאוד ואני השבתי 'הבנתי אותך'. צריך שיינתנו הנחיות ברורות וגם אמצעים. צריך לקחת את כל הכוחות ולעשות שם סדר. המשטרה היא זו שצריכה לקבל הנחיות וברגע שיינתנו הפקודות, המצב בשטח ישתנה".

גם מערכת המשפט חוטפת מרון. לדבריו יש הקבלה בין הנעשה בעניין השחרורים ברשות הפלסטינית לנעשה בישראל: "ההחלטה של בית משפט ישראלי בעניינו של נעם פדרמן היתה לא מידתית ולא ראויה, תמוהה ומבישה. כשמתקבלות החלטות כאלה, יש כאלה שמצפים שהמשטרה תתנדב ותחשוף את החזה שלה. אני לא מקבל את זה. יש הסתה של כל מיני רבנים, הסתה פרועה ולא עושים כלום נגדם. המשטרה יכולה לבוא 101 פעמים עם תלונות על הסתה והמסיתים ייצאו מהדלת האחורית. באנו בטענות לדלת המסתובבת של הפלסטינים, זה קורה גם אצלנו ולא למדנו דבר".

אז מה בכל צריך לעשות? לשיטתו של רון, הדרג המדיני צריך להנחות על כניסה מסיבית של אנשי כוחות הביטחון לאזור המהומות: "שר הביטחון הוא זה שצריך לתת את ההוראות מכיוון שמדובר בשטח שנמצא באחריות צה"ל. אך עם זאת, אם הייתי השר לביטחון פנים, לא הייתי מחכה לשר הביטחון ולראש הממשלה, אלא הייתי מביא לשטח חצי משוטרי משטרת ישראל".

"לא להשוות בין שנת 2000 לעכשיו"

ניצב רון הואשם על ידי "ועדת אור" שחקרה את אירועי אוקטובר 2000 במספר סעיפים, אך לדבריו אי אפשר להשוות בין מה שקרה אז לבין מה שמתרחש כיום בחברון: "אם יעשה בחברון שימוש בנשק חם, יצטרכו להשתמש במקרה כזה בכל האמצעים. מה שקרה באוקטובר 2000 זה לא אותו דבר, מכיוון ששם הרגו יהודי, שם שרפו בנקים, דואר ומכוניות והיתה רמה של סכנת חיים אמיתית. לגבי מה שקורה בחברון, אנחנו בדרך לזה והטיפול נגד הוא נורא פשוט: מכה חזקה בשולחן ואז כולם מבינים את מה שצריך לבצע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully