וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל מערימה קשיים על בעלי מוגבלויות

עדי שמחוביץ

3.12.2008 / 10:30

מדו"ח שמתפרסם לרגל היום הבינ"ל לזכויות אנשים עם מוגבלויות עולה, כי בישראל יש פערים משמעותיים בינם לבין שאר האוכלוסיה

בידוד חברתי, השכלה נמוכה וחוסר תעסוקה הם מנת חלקם של רבים ממאות אלפי האנשים בעלי המוגבלות שחיים כיום בישראל. כך עולה מנתונים שפרסמה היום (שלישי) נציבות שוויון לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים, לרגל היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלות החל היום.

בישראל חיים כ-475 אלף מבוגרים עם מוגבלות חמורה וכ-190 ילדים עם מוגבלות הזקוקים לטיפול רפואי. בנוסף, ישנם 700 אלף מבוגרים ו-120 אלף ילדים עם מוגבלות מתונה, שאינם זקוקים לטיפול רפואי שוטף. שיעור האנשים עם מוגבלות בישראל גבוה במקצת מהממוצע במדינות מפותחות, אך נמצא בתוך הטווח המקובל.

מנתוני הדו"ח עולה כי בישראל קיימים פערים משמעותיים בין אנשים עם מוגבלות לשאר האוכלוסיה בתחום ההשכלה. שיעור הזכאים לתעודת בגרות בקרב אנשים עם מוגבלות נמוך ב-50% מאנשים ללא מוגבלות ושיעור מקבלי תואר אקדמאי נמוך ב- 60%. רק לשליש מהאנשים עם מוגבלות חמורה יש הכנסה מעבודה, עם זאת, שיעור העובדים עם מוגבלות מתונה מגיע ל-53%. שיעור האנשים עם מוגבלות בישראל אשר לא מקבלים קצבה מביטוח לאומי ולא מועסקים גבוה ב-10% מהממוצע במדינות המפותחות.

"ניכר כי בעשר השנים לאחר חקיקת חוק השוויון ולאחר שישראל חתמה על האמנה הבינלאומית לזכויות אנשים עם מוגבלות, עדיין ארוכה הדרך לקראת שילובם של אנשים עם מוגבלות בחברה הישראלית", אמר הנציב ד"ר שמואל חיימוביץ. על כך מעיד בין היתר הנתון הבא: כ-100 אלף אנשים עם מוגבלות, המהווים למעלה מרבע מאוכלוסייה זו, מדווחים שאין להם על מי לסמוך בשעת חירום או צרה. יותר מחצי מיליון מדווחים על בעיות ניידות מחוץ לבית.

נשים מבוגרות מוגבלות יותר

"אנחנו צריכים לשאול את עצמנו האם זה נובע מניצול לא נכון של משאבים? או מהעדר משאבים? או שמא מהעובדה שגורמים משמעותיים בחברה לא הפנימו את הזכויות של אנשים עם מוגבלות, ואינם פועלים, כל אחד בתחום אחריותו, על מנת למצות את מלוא היכולות של אנשים עם מוגבלות", אמר ד"ר חיימוביץ'.

רק אחוזים בודדים מהאוכלוסייה נולדים עם מוגבלות (רק ב-1.5% מהלידות מתגלים מומים מולדים). מרבית המוגבלויות נרכשות במהלך חיי האדם ושיעוריהן עולים עם הגיל. בנוסף, קיים קשר בין מוגבלות ומגדר. ככל שעולה הגיל, שיעורי המוגבלות של נשים נעשים גבוהים יותר, כך ששיעור מוגבלות חמורה אצל נשים מעל גיל 50 גבוה ב-30% מזה של גברים.

הנתונים נאספו במסגרת דו"ח שנתי שיפורסם בקרוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully