וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא פקיסטן: "אנחנו קורבן לא פחות מהודו"

טלי גולדשטין

3.12.2008 / 10:20

אסיף עלי זרדרי העניק ראיון מיוחד לרשת CNN בו אמר כי פקיסטן אינה מעוניינת במלחמה והטיל ספק בכך שטרוריסטים יצאו ממדינתו

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: איילת שולמן)

נשיא פקיסטן אסיף עלי זרדרי הכחיש בתוקף כי מדינתו מעורבת במתקפת הטרור הקטלנית בשבוע שעבר בעיר מומביי שבהודו. בראיון מיוחד שהעניק אתמול (שלישי) ללארי קינג ברשת CNN, אמר זרדרי כי לא מצא ראיות לכך שהמחבל היחיד שנלכד על ידי המשטרה ההודית הוא בעל אזרחות פקיסטנית, כפי שטוענת הודו. "אני חושב שהיו אלו טרוריסטים חסרי לאום שפעלו באזור כולו. החמושים והמתכננים, מי שלא יהיו, הצליחו לחטוף בני ערובה ברחבי העולם כולו", אמר זרדרי בראיון.

לפחות 183 בני אדם נהרגו ומאות נפצעו בשבוע שעבר במתקפת הטרור שערכה כ-60 שעות בתשעה יעדים שונים בו זמנית בבירה הפיננסית של הודו. מרבית הקורבנות היו בשני מלונות היוקרה עליהם השתלטו המחבלים: האוברוי והטאג' ובבית חב"ד.

ממשלת הודו האשימה באופן פומבי חמושים פקיסטניים במתקפה וקראה לפקיסטן להסגיר לידיה 20 פקיסטנים המבוקשים בניו דלהי. הבקשה הועברה אתמול בכתב לשגריר פקיסטן בהודו, בצירוף מחאה רשמית על מתקפת הטרור במומביי. לטענת התקשורת בהודו, הרשימה כוללת את דאווד איברהים, ראש ארגון פשיעה ממומביי, ואת מאולנה מסוד אזהר, פקיסטני מוסלמי ששוחרר מהכלא בהודו בתמורה לשחרור בני ערובה שנחטפו במטוס נוסעים.

הבקשה להסגרת 20 המבוקשים הועלתה לראשונה בדצמבר 2001, אז ביצעו מחבלים פקיסטנים פיגוע בפרלמנט ההודי. פקיסטן דרשה בזמנו הוכחות לכך שמדובר ממחבלים מפקיסטן. נשיא פקיסטן לשעבר פרווז מושרף אמר כי לעולם לא יסגיר אזרחים פקיסטנים לידי הודו, אך לא שלל הסגרת אזרחים הודים.

"פקיסטן מאוחדת עם הודו בצערה"

שר החוץ הפקיסטני שאה מחמוד כוריישי הציע לפתוח בחקירה משותפת ואמר כי "זהו לא הזמן להפנות אצבע מאשימה". זרדרי אישר כי הוא מוכן שגורמים מרשויות הביטחון הפקיסטניות ישתפו פעולה עם רשויות הודו בחקירה.

"מדינת פקיסטן אינה אשמה בשום פנים ואופן", אמר זרדרי לקינג. "אפילו הבית הלבן וה-CIA אמרו זאת. פקיסטן אינה מעורבת. אנחנו קורבנות בדיוק כפי שהודו היא קורבן. לארי, אני קורבן. פקיסטן היא קורבן. כולנו קורבנות במלחמה זו ואני מוסר תנחומיי להודים".

הודו מסרה כי החשוד היחיד שהצליחה ללכוד אמר בחקירה כי מוצאו מפקיסטן. מקור בכיר בישרות המודיעין ההודי אמר לרשת CNN-IBN כי המשטרה סבורה שכל המחבלים היו פקיסטנים. תשעה מתוך עשרת המחבלים שהיו מעורבים במתקפה נהרגו.

כנשאל זרדרי לגבי החשוד הנמצא במעצר, אמר הנשיא: "לא קבלנו אף ראיה מוחשית לכך שהוא אכן פקיסטני. אני מטיל בכך ספק לארי". לדבריו, פקיסטן בודקת את הטענה אך חזר והדגיש כי אלו אנשים בודדים שלא משתייכים לאף מדינה.

המתיחות בין שתי המדינות השכנות החריפה השבוע עם תום המתקפה. בכיר במערכת הביטחון של פקיסטן הזהיר כי ארצו תסיג את חייליה הנלחמים בקיצונים איסלמיים בגבול עם אפגניסטן, במידה שהודו תעביר כוחות נוספים לגבולה עם פקיסטן, כפי שעשתה לאחר הפיגוע בפרלמנט ההודי בשנת 2001, שבוצע על ידי חמושים פקיסטנים. הודו כבר הודיעה כי היא מעלה את הכוננות בכל גבולותיה ל"רמת מלחמה".

שר החוץ ההודי פרנאב מוהרג'י אמר אתמול כי מדינתו שומרת לעצמה את הזכות לנקוט בפעולה צבאית אם תעמוד בפני איום. "לכל מדינה ריבונית יש את הזכות להגן על עצמה ולנקוט באמצעים ההכרחיים". עוד אמר שר החוץ כי הודו תתקשה להמשיך בתהליך השלום עם פקיסטן, שהחל ב-2004. נכון לעכשיו, הערכות הן כי ארגון "לשקר-א-טייבה", קבוצה צבאית מוסלמית הפועלת מפקיסטן ושהיתה אחראית לביצוע פיגועי טרור בהודו בעבר, היא האחראית לפיגוע במומביי. הארגון הכחיש טענה זו.

לדברי זרדרי, ברגע שיקבל ראיות למעורבות אנשים מסוימים במתקפה, "נשפוט אותם בבתי המשפט שלנו, על אדמתנו". עוד הוסיף כי ארגון לשקר א-טייבה הוא ארגון שהוצא מהחוק בפקיסטן ובעולם כולו. "אם הארגון אכן מעורב, איננו יכולים לדעת זאת. אלו אנשים הפועלים מחוץ למערכת. הם פועלים כמו אל קאעדה. הצעתי להודו את שיתוף הפעולה המלא שלי ואנו מתכוונים לכך. אני מחויב למלחמה בטרור. אנו נלחמים בטרור כל יום, לארי", אמר.

"מלחמות שמורות לרודנים"

כנשאל זרדרי לגבי האפשרות האם הצבא ההודי יתקוף יעדי טרוריסטים בתוך פקיסטן, ענה הנשיא הטרי: "לא אסכים לכך. זהו זמן שבו עלינו להתאחד ולערוך חקירה משותפת ולבדוק את הבעיה בהקשר הרחב שלה. אנו מתמודדים עם איום גדול. איום על האזור כולו". לגבי התעוררותה של מלחמה נוספת בין הודו לפקיסטן, אמר זרדרי: "לארי, דמוקרטיות אינן פותחות במלחמה. מלחמות קורות בזמן של רודנים. פקיסטן מאוחדת עם הודו".

נשיאה החדש של פקיסטן נתפס כאוהד של ארצות הברית ותומך בהידוק היחסים עם הודו. הדבר האחרון בו הוא מעוניין הוא סכסוך צבאי עם השכנה. איש עסקים במקור, זרדרי מבין את היתרון שבסחר משגשג בין הודו לפקיסטן. פקיסטן, הנתמכת עתה בכבדות על סיוע מקרן המטבע הבינלאומית לאור המשבר הכלכלי הגלובלי, רק תרוויח מנורמליזציה ביחסים. הוא אף קרא לבטל את הצורך בוויזות בין הודו לפקיסטן – צעד גדול בהתחשב בכך שאין עדיין טיסות בין ערי הבירה של שתי המדינות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully