וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלדד: "יש נוער יהודי בחברון שאין לו אלוהים"

3.12.2008 / 10:10

לדבריו, "המתרחש שם מסב נזק כבד למאבק על חברון ולהתיישבות ביהודה ושומרון בכלל". ח"כ וילן: "העימות יצית אינתיפאדה שלישית"

(צילום: שי מכלוף ורויטרס. עריכת וידאו: יאיר דניאל. קריינות: אילן שניג)

"איני הולך להזדהות עם המאבק על 'בית השלום'," כך אמר הבוקר (רביעי) ח"כ אריה אלדד (התקווה) בראיון לגלי צה"ל. "המתרחש שם מסב נזק כבד למאבק על חברון ולהתיישבות ביהודה ושומרון בכלל". אלדד הוסיף ואמר כי "יש שם נוער שאין לו אלוהים ואין לו רבנים ואין לו מנהיגים ונדמה לי שאיש אינו שולט בו שם. זו הסיבה שאני היום לא נמצא ב'בית השלום'".

ח"כ אבשלום וילן (מרצ) קרא הבוקר לשר הביטחון אהוד ברק לפנות את יושבי בית המריבה. "ידוע לי כי ח"כ ניסים זאב (ש"ס) ואנשי ימין אחרים אחראים לליבוי היצרים בחברון", הוא אמר. "ללא פינוי מיידי, העימות עשוי להדליק אינתיפאדה שלישית".

אלוף פיקוד המרכז גדי שמני החליט אתמול, בתום הערכת מצב שקיים עם בכירים במערכת הביטחון, להעביר את האחריות לבית המריבה מצה"ל למשמר הגבול. עוד הערב יוצב במקום כוח מג"ב מיוחד שהוקם לצורך המשימה בפיקוד סגן מפקד מג"ב באזור יהודה ושומרון, ניצב משנה עוזי לוי. ההחלטה על הצבת הכוח התקבלה בעקבות מה שמגדירים במערכת הביטחון כ"הגזמה פראית של המתנחלים" וכן בשל הצורך לבצע מעצרים בקרב המתנחלים, דבר שהחיילים מנועים ממנו. עם זאת, הפיקוד על הגזרה יישאר בידי חטיבת יהודה.

גורם ביטחוני אמר לוואלה! חדשות כי "מעתה יהיה במקום כוח שיודע איך להתעסק באלימות קשה. מדובר בכוח ייעודי למשימה זו שתפקידו לדאוג שאירועים כמו בלילה האחרון בחברון לא ישובו על עצמם". פעיל הימין ותושב העיר ברוך מרזל אמר בתגובה להחלטה כי "הצבת הכוח רק תביא לתבערה ואלימות נוספת, הדבר האחרון שאנשים כאן צריכים זה עוד כוחות שילהיטו את האווירה".

בפיקוד מרכז הוחלט אתמול כי בעקבות העימותים סביב בית המריבה בחברון יופסקו עד להודעה חדשה כל הסיורים והטיולים המאורגנים לאזור, בהם גם הסיורים למערת המכפלה. לדברי צה"ל, מטרת ההחלטה היא למנוע כניסת ישראלים לאזורי חיכוך. אולם גורמים בקרב המתנחלים אומרים כי המטרה האמיתית היא למנוע מאזרחים נוספים להגיע לבית המריבה בעיר.

מצבו של הפצוע קשה - יציב

מוקדם יותר אמש נפצעה נערה בת 16 באורח קל לאחר שפלסטינים היכו אותה ויידו לעברה אבנים, ולדבריה אף ניסו לחטוף אותה. התקרית אירעה כאשר מספר נערות עשו דרכן לבית המריבה דרך השכונה הפלסטינית ג'בערי בחברון. נערים פלסטינים יידו לעברן אבנים ושניים התקרבו לעבר אחת הנערות, דבורה רבין בת ה-16, שנפגעה מאבן ומעדה. לדבריה, הפלסטינים החלו לגרור אותה לבית סמוך. היא צעקה עד שמספר גדול של מתנחלים הגיע למקום. השניים שחררו אותה ונמלטו.

"פתאום משום מקום החלו לזרוק עלינו אבנים", סיפרה רבין לוואלה! חדשות, "אחת האבנים פגעה בגבי והפילה אותי. אחד הערבים התנפל עליי, החל להכות אותי וקרא לחבר שלו שרץ אליי וזרק עליי אבן בראש. הם התחילו לגרור אותי לאחד הבתים. צרחתי עד שהתחילו להגיע אנשים ופינו אותי משם אחרי שהערבים ברחו". רבין מאושפזת במצב קל בבית החולים "הדסה עין כרם" בירושלים וסובלת מפגיעה בראשה וברגליים.

בתוך כך, מוסיף להיות קשה ויציב מצבו של אליאסף אסרף, תלמיד ישיבה בן 17 מקריית ארבע, שנפצע אתמול באורח קשה מפגיעת סלע שנזרק לעברו על ידי פלסטיניםמחוץ לבית המריבה . הוא נותח בבית החולים "הדסה עין כרם" בירושלים. בעקבות פציעתו פתחו המתנחלים במהומות קשות והאשימו את כוחות הביטחון ב"אזלת יד מדהימה בטיפול בפורעים הערבים".

יום שלישי של עימותים

צה"ל הכריז אתמול בבוקר על אזור בית המריבה בחברון כשטח צבאי סגור. הצו, החתום על ידי מפקד אוגדת איו"ש תת אלוף נועם תיבון, אוסר על כניסת ישראלים לאזור שבין הכניסה לחברון לבין פאתי בית המריבה. 14 פעילי ימין עוכבו לחקירה בעקבות המהומות. בין המעוכבים, נועם פדרמן שעוכב על הפרעה לשוטר במילוי תפקידו.

העימותים בין מתנחלים לבין פלסטינים החלו כבר ביום שני. בעקבות שמועות על כוונת כוחות הביטחון לפנות את בית המריבה במהלך הלילה, מאות אנשים החלו לזרום לכיוון חברון, במטרה למנוע את הפינוי, ונערכו הפגנות ברחבי יהודה ושומרון.
במהלך היום התבצרו כ-2,000 איש בתוך הבית, הוכנס ספר תורה לתוך הבית ונחנך בית מדרש. המתבצרים אמרו לוואלה! חדשות: "אנחנו לא נזוז מכאן גם במחיר של אלימות קשה. מדובר בסמל של ההתיישבות היהודית בארץ ישראל שנקנה במלוא הכסף ואנחנו לא נלך היום כצאן לטבח".

במשך אותו הלילה, מאות צעירים נכנסו לבית העלמין המוסלמי שסמוך לבית המריבה לאחר שאחד הצעירים זיהה במקום מספר פלסטינים. במקום התפתחו מהומות וידויי אבנים, הצעירים החלו לנפץ את המצבות במקום. חיילי מג"ב ניסו להשתלט על מאות המפגינים בעזרת רימוני הלם. אף אחד מהמתפרעים לא נעצר. מן העבר השני, פלסטינים רגמו באבנים את אחד האמבולנסים שנמצא במקום. חיילי צה"ל פרצו לבתים במטרה לעצור את יידוי האבנים.

בנוסף, במשך הלילה מתנחלים חסמו צמתים מרכזיים ברחבי הגדה וצעדות יצאו מיישובים ברחבי השומרון לכיוון חברון. עשרות מתנחלים מאלון מורה תקפו מספר שוטרי מג"ב במחסום חווארה. המשטרה עצרה 11 מתוכם לחקירה. מתנחלים מיצהר ניסו להצית הערב מטע זיתים בכפר בורין הסמוך. הם הגיעו למטע הזיתים שבבעלות פלסטינית מתוך כוונה להציתו. הם זוהו על-ידי תצפית של צה"ל ונעצרו. במקביל, נרשמו דיווחים עלי ידויי אבנים לעבר בתים פלסטינים בחברון ורכבים פלסטינים שנסעו בכביש 60.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully