וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: פיגוע גרעיני או ביולוגי לפני 2013

עידן דורנר

2.12.2008 / 11:29

ועדה למניעת הפצת נשק גרעיני תגיש דו"ח לממשל אובמה, בו היא קוראת לארה"ב להיערך בדחיפות לאפשרות של פיגוע ביולוגי

ארה"ב צריכה להיערך לפיגוע טרור שיכלול שימוש בנשק גרעיני או ביולוגי עוד לפני שנת 2013. כך עולה מדו"ח שהוגש לסגן הנשיא הבא של ארה"ב, ג'ו ביידן. הדו"ח קורא לממשל אובמה להשקיע מאמצים כדי להיערך למתקפה מהסוג הזה. הוא יפורסם באופן רשמי ביום רביעי.

חברי הוועדה למניעת הפצת נשק להשמדה המונית וטרור, שחיברה את הדו"ח, מורכבת מנציגי שתי המפלגות, ובראשה עומדים הסנאטורים לשעבר בוב גראהם מפלורידה וג'ים טלנט ממיזורי. היא ממליצה לממשל אובמה למנות בכיר במועצה לביטחון לאומי שתפקידו יהיה לתאם בין מודיעין הפנים למודיעין החוץ במאבק נגד הפצת נשק גרעיני וביולוגי.

מהדו"ח עולה כי לארגוני הטרור אין כיום את הידע המדעי והטכנולוגי הדרוש לייצור נשק להשמדה המונית, אך הם מזהירים כי הפער הקיים יכול להצטמצם במידה שהטרוריסטים ימצאו מדענים שיסכימו לחלוק איתם או למכור להם את הידע הדרוש לכך. "ארה"ב לא צריכה להיות מודאגת מכך שהטרוריסטים יהפכו לביולוגים, אלא מכך שביולוגים יהפכו לטרוריסטים", נכתב.

הוועדה טוענת עוד כי הטרוריסטים ישיגו וישתמשו בנשק ביולוגי הרבה לפני שישיגו נשק אטומי, מכיוון שהמתקנים הגרעניים ברחבי העולם מאובטחים ביותר. עם זאת, מעבדות ביולוגיות הן בעלות פוטנציאל נפיץ יותר לזליגת חומרים מסוכנים. "האיום הביולוגי הוא גדול בהרבה מזה הגרעיני. השגת חיידקים מסוכנים והכנסתם לכלי נשק דרושת פחות מאמץ טכנולוגי לעומת השגת אורניום או פלוטוניום והרכתבם לנשק גרעיני שמיש".

"כל הדרכים מובילות לפקיסטן"

לטענת חברי הוועדה ממשלות ארה"ב בעבר פעלו רבות למניעת טרור גרעיני וכעת הם ממליצים למנוע הפצת נשק ביולוגי בעדיפות גבוהה יותר. גראהם טוען כי שימוש באנתרקס נותרה הסבירות הגבוהה ביותר במתקפה ביולוגית. עם זאת הוא הוסיף כי מחלות מדבקות כגון נגיף שפעת קטלני מהוות סיכון ממשי. "חיידקי שפעת שכזו פותחו שוב במעבדות והם נמצאים שם ללא כל אבטחה ראויה מפני גניבה והפצה".

גראהם הוסיף כי "האיום הגרעיני והביולוגי גדל לא משום שלא עשינו מספיק דברים כדי למנוע זאת, אלא מכיוון שהגורמים העויינים הגבירו את מאמציהם להשיגו". הוא התייחס למתקפת הטרור במומביי ואמר כי "אם לאנשים האלה היתה גישה לנשק ביולוגי או גרעיני, הם היו מצליחים לגרום לכמות עצומה של הרוגים".

בדו"ח נטען כי נכון להיום, אל קאעדה הוא ארגון הטרור היחיד המהווה איום גרעיני על ארה"ב, וכי עדיין אין בידיו האפשרות לפתח נשק כזה והוא עדיין לא הצליח להשיגו, אך זה עשוי להשתנות אם מהדנס גרעין או מדען גרעיני יגוייסו לארגון.

לטענת המחברים, האיום החמור ביותר מגיע מכיוון פקיסטן. "כל הדרכים לאיתור טרוריסטים שמנסים להשיג נשק להשמדה המונית מובילות לפקיססטן", נכתב. מחברי הדו"ח אף תכננו לנסוע לפקיסטן, אך מלון "מאריוט" באיסלמבד בו הם היו אמורים לשהות נפגע בפיגוע שעות ספורות לפני שהם היו אמורים להגיע אליו. "הזמן לא פועל לטובתינו. ארה"ב צריכה לפעול בתחושת דחיפות", אמר גרהאם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully