וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת פינוי? בית המריבה הוכרז שטח צבאי סגור

יהושע בריינר, נתיב נחמני וניר יהב

1.12.2008 / 9:30

אלפים הגיעו אמש לבית המריבה בחברון, בעקבות מידע על פינוי שצפוי להתרחש. הבוקר התחדשו העימותים במקום בין המתנחלים לפלסטינים, צה”ל ופעילי שמאל

(צילום: שי מכלוף. עריכה: יאיר דניאל)

העימותים בין מתנחלים שהגיעו לבית המריבה בחברון לבין פלסטינים, התחדשו הבוקר (שלישי). בעקבות השמועות על כוונת כוחות הביטחון לפנות את הבית, הגיעו אמש לחברון אלפי אנשים שחלקם משתתפים במהומות. פלסטינים יידו הבוקר אבנים לעבר מתנחלים ואלה החליטו בתגובה להיכנס לתוך שכונת ג'עברי, ליידות אבנים לעבר הפלסטינים ולנפץ שמשות של מספר כלי רכב. לוחמי מג"ב ירו מספר רימוני הלם בניסיון לפזר את המתעמתים.

המהומות האלימות בין הפלסטינים לבין המתנחלים פרצו כבר אמש. כ-2,000 איש התבצרו בבית בעקבות השמועות על פינוי אפשרי של הבית. הפלסטינים דיווחו על חמישה פצועים כתוצאה מיידוי אבנים לעברם, ועל שתי מכוניות שהוצתו על ידי מתנחלים.

גורמים בתוך הבית אמרו לוואלה! חדשות: "אנחנו לא נזוז מכאן גם במחיר של אלימות קשה. מדובר בסמל של ההתישבות היהודית בארץ ישראל שנקנה במלוא הכסף ואנחנו לא נלך היום כצאן לטבח".

מאות צעירים נכנסו אמש לבית העלמין המוסלמי שסמוך לבית המריבה לאחר שאחד הצעירים זיהה במקום מספר פלסטינים. במקום התפתחו מהומות וידויי אבנים, הצעירים החלו לנפץ את המצבות במקום. חיילי מג"ב ניסו להשתלט על מאות המפגינים בעזרת רימוני הלם. אף אחד מהמתפרעים לא נעצר.

פלסטינים רגמו באבנים את אחד האמבולנסים שנמצא במקום. חיילי צה"ל פרצו לבתים במטרה לעצור את יידוי האבנים. בתוך כך, יצאו הערב לדרכן מספר צעדות מיישובים ברחבי שומרון לכיוון חברון, ומתנחלים חסמו מספר צמתים מרכזיים ברחבי הגדה: נוה צוף, שילה, מצפה יריחו, בית אל, חשמונאים, כוכב השחר, צומת בה"ד 3 וצומת יצהר. בצמתים מתרחשים עימותים קשים עם חיילי צה"ל וכ-30 עוכבו לחקירה.

עשרות מתנחלים מאלוון מורה תקפו מספר שוטרי מג"ב במחסום חווארה. המשטרה עצרה 11 מתוכם לחקירה. מתנחלים מיצהר ניסו להצית הערב מטע זיתים בכפר בורין הסמוך. הם הגיעו למטע הזיתים שבבעלות פלסטינית מתוך כוונה להציתו. הם זוהו על-ידי תצפית של צה"ל ונעצרו. שניים מתוכם נעצרו.

מהבוקר זרמו שמועות על הפינוי

במקביל, פלסטינים מדווחים כי מתנחלים יידו אבנים לעבר בתים פלסטינים בחברון ורכבים פלסטינים בכביש 60, סמוך לישוב נחלים ולהתנחלות יצהר. פלסטיני אחד נפצע בידו. פעיל הימין איתמר בן גביר אמר לוואלה! חדשות כי "האחריות על האירועים הלילה בחברון ויהודה ושומרון מוטלים על כתפי צה"ל והמשטרה. אם אין כוונה לגרש את אנשי 'בית השלום' עליהם להודיע על כך בפומבי. אם יש כוונה כזאת, עליהם לשאת בתוצאות מעשיהם".

בתגובה לאירועים, אירגון "יש דין" הודיע כי "התפרעויות המתנחלים בגדה וידויי האבנים אל עבר רכבים פלסטינים הם אירועים בלתי נסבלים. על מערכת הביטחון למנוע 'ליל בדולח' ולעצור את האנשים המתפרעים". מוקדם יותר הערב, פנה אביו של שליח חב"ד שנרצח במומביי, הרב נחמן הולצברג, לראש הממשלה אהוד אולמרט וביקש ממנו לא לפנות את הבית במהלך השבעה על בנו כדי לא לפגוע באבל הלאומי.

עוד הבוקר העביר מטה הפעולה של יושבי "בית המריבה" בחברון הודעה דחופה הקוראת לציבור להגיע לשהייה של 48 שעות במבנה. הרקע להודעה: מידע מודיעיני שהגיע לציבור המתנחלים שלפיו צפוי להתקיים פינוי מהבית במהלך שתי היממות הקרובות. הודעת ה"הקפצה" הועברה דרך מכשירי הביפרים, מסרונים ודרך רשת האינטרנט.

בעקבות ההודעה, מאות החלו לזרום לכיוון חברון והפגנות התקיימו במספר מוקדים ברחבי יהודה ושומרון. אין זו הפעם הראשונה שבה נעשית בקשה מהציבור לתגבר את יושבי בית המריבה בעקבות חשד לפינוי אפשרי. היום התקיים בבית המריבה טקס הכנסת ספר תורה וחניכת בית מדרש.

פרסום ראשון: 04:20

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully