וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסטודנטים מחו, המנקה הוחזר לעבודתו

אייל דץ

2.12.2008 / 1:25

אחרי חודשים של מחאה, הוחזר לעבודה עובד הקבלן שפוטר מאוניברסיטת בן גוריון והמוסד התחייב לשמור על התנאים הסוציאליים של העובדים בו

מאבק הסטודנטים הצליח. הוחזר לעבודתו גיל שטח, עובד ניקיון המועסק באוניברסיטת בן גוריון דרך חברת קבלן ושלטענת הסטודנטים פוטר על רקע כוונתו להקים ועד עובדים של עובדי הניקיון במוסד.

כאמור, לפני כשבועיים פוטר שטח מעבודתו כמנקה באוניברסיטה. שטח היה נציג עובדי הניקיון של האוניברסיטה, ולטענת סטודנטים מתא "צ"ח-סטודנטים למען צדק חברתי", ההחלטה לפטרו התקבלה על רקע כוונתו להקים ועד עובדים. במכתב הפיטורים נאמר כי שטח מפוטר בעקבות צמצומים, אך לטענת הסטודנטים, בפועל נקלטו לפחות שלושה עובדים חדשים רק בימים האחרונים.

לפני כעשרה ימים התקיימה הפגנה סוערת באוניברסיטה. מאות סטודנטים, אנשי סגל ופעילים חברתיים הפגינו נגד פיטוריו של שטח. בעקבות ההפגנה והלחץ על האוניברסיטה, בין היתר על ידי התערבותו של יו"ר מרצ חיים אורון, החליטו ראשי האוניברסיטה להתערב, ולפנות לחברת הקבלן, "איתן שמיר" כדי לבדוק האם ישנה אפשרות להחזיר את שטח לעבודתו. בסופו של דבר הוחלט כי שטח לא יפוטר אך הוא הועבר לתפקיד ניקיון באגף אחר בתחומי האוניברסיטה.

טל בהרב פעיל בצ"ח אמר היום לוואלה! ירוק כי הסטודנטים מברכים על ההחלטה להחזיר את שטח לעבודתו. זאת "בעקבות שתי ההפגנות, ההתערבות של המרצים כולל ראשי ועד הסגל הבכיר וועד הסגל הזוטר". בהרב אמר כי " אנו רוצים להודות למנכ"ל האוניברסיטה דוד ברקת שטיפל באופן אישי בפרשה, ולעורכי הדין מעמותת "איתך". כמו כן ברצוננו להודות לציבור הסטודנטים, המרצים ולראשי הועדים ולח"כ חיים אורון שתמך ועזר לנו". בהרב הוסיף כי "יחד עם זאת, המצב של עובדי הקבלן לא השתנה, והשיטה הפוגענית שבה הם נמצאים תחת איומים נמשכת. אנחנו פונים לאוניברסיטה בבקשה שיתמכו ויסייעו לעובדים שרוצים להתאגד להקים את הועד שהם רוצים, זאת על מנת שיוכלו להגן על עצמם בפני העוולות שמתרחשות מצד הקבלנים".

המחאה המשותפת הצליחה

המאבק של הסטודנטים עם חברת הקבלן החל כבר בחודש אוגוסט שעבר, כשסטודנטים מתא "צ"ח", הפגינו יחד עם מרצים מהאוניברסיטה במחאה על העסקת עובדות ניקיון באמצעות חברת קבלן.

בעקבות המחאה, החלה ההנהלה לבדוק את תנאי ההעסקה של העובדות וגילתה הפרות חוזרות של תנאיהן הסוציאליים. הנהלת האוניברסיטה החליטה בתגובה לסיים את ההתקשרות עם חברת הקבלן "איתן שמיר" שהעסיקה את העובדות. הקבלן שההתקשרות עימו הופסקה, החליט בתגובה לפטר את 150 עובדות הניקיון שהועסקו על ידו. הסטודנטים החליטו להירתם לטובת העובדות ופתחו בהפגנות מחאה.

לאחר מכן גייסו הסטודנטים לעזרתם חברי כנסת רבים ביניהם כל חברי סיעת מרצ, ובראשם אורון, ואת שלי יחימוביץ' (עבודה) ודב חנין (חד"ש). המפגינים יזמו דיון בכנסת בנושא וקיימו הפגנה מחאה גדולה שבמהלכה הכריזו העובדות על הקמת ועד עובדים. על מנת למנוע את פיטורי העובדות, נכנסו נציגי האוניברסיטה, ההסתדרות והקבלן איתן שמיר למשא ומתן ולאחר מכן נקבע בהסכם כי האוניברסיטה תמשיך את ההתקשרות עם הקבלן ובתמורה לכך העובדות לא יפוטרו ויזכו לכל התנאים הסוציאליים הנדרשים בחוק כולל תוספת ותק. האוניברסיטה אף הקימה גוף מפקח שיבדוק שאכן העובדים זוכים לתנאים המשופרים. כמו כן התחייב הקבלן להכיר בוועד שהקימו העובדות.

לטענת איתן שמיר, הבעלים של חברת הקבלן "איתן שמיר", הפיתרון למשבר נוצר בעקבות העובדה כי אוניברסיטת בן גוריון הוסיפה תקנים לעובדי ניקיון. "ברגע שהוסיפו לי תקן ישר החזרתי את אותו עובד לעבודה", אמר שמיר לוואלה! ירוק.

תגובת אוניברסיטת בן גוריון

אוניברסיטת בן-גוריון מחויבת לשמירה על תנאי העסקתם של עובדי הניקיון, תוך הידוק הפיקוח והבקרה על הקבלנים וקיום מלוא חובותיהם כלפי עובדיהם על פי החוק, בכלל זה פיצויי פיטורים.

יחד עם זאת, האוניברסיטה לא תעסיק את עובדי הניקיון בהעסקה ישירה, אלא תמשיך לרכוש שרותי ניקיון, כפי שהיא רוכשת גם שירותים אחרים, תוך שהיא לוקחת בשיקוליה תעריף תשלום לפי שעת עבודה, המאפשר לקבלנים לשלם את כל זכויותיהם של העובדים על פי החוק.

באשר לפיטורים- מדובר בפיטורי עובד שנעשו משיקוליו של הקבלן, ולמרות שהאוניברסיטה אינה מעורבת ולא אמורה להתערב במערכת יחסים זו, עם היוודע דבר הפיטורים, ובעקבות התערבותו של מנכ"ל האוניברסיטה, דוד ברקת, העובד הוחזר לעבודתו. בימים אלה מונתה נציבת קבילות לעובדי הניקיון וכל טענה לגבי התנהגות לא נאותה כלפי העובדים תטופל בנחישות ובמלוא החומרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully