וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סער: העבודה איבדה זהות, קדימה מסוכנת

28.11.2008 / 11:50

בראיון לוואלה! חדשות יו"ר סיעת הליכוד לא נשמע מודאג מהכוכבים שהגיעו לליכוד בחודש האחרון. "אני מרגיש בטוח לגמרי במעמדי"

"היום כמעט אין פער בין עמדות קדימה והעבודה לעמדות הרשות הפלסטינית", כך אמר יו"ר סיעת הליכוד, ח"כ גדעון סער, בראיון לוואלה! חדשות. סער תקף את קונספציית "שטחים תמורת שלום" ואמר כי "התפיסה של 'שטחים תמורת שלום' כחזות הכל היא תפיסה שקרסה בשנים האחרונות, באוסלו ובהתנתקות".

"קיבלנו טילים תמורת שטחים," הוסיף סער, "ולהמשיך באופן עיוור את המסלול הזה זה מאוד מסוכן. היום צריך להסתכל כיצד אנו משנים את המציאות כך שתיווצר מציאות חדשה שתוכל לתמוך בתהליך אמין. אנחנו מדברים בין היתר על השלום הכלכלי. אנחנו מזהים שהביטחון שלנו הידרדר וגם הכלכלה הפלסטינית. אם יהיה שיפור ברמת החיים שלהם יש לזה משמעות לגבי המוטיבציה שלהם להתקדם. כך צריך להתנהל לגבי ההסתה והחינוך שכבר מרעילה את הילדים ויש לכך משמעות עמוקה על היחסים בין העמים, אף יותר מהמגעים בין המנהיגים. צריך לטפל במרכיבי המציאות בשטח, כדי לקיים תהליך".

סער המשיך ואמר כי "לתהליך המדיני נבוא עם העמדות שלנו. היום כמעט אין פער בין עמדות קדימה והעבודה לעמדות הרשות הפלסטינית. לנו יש את עמדותינו. איננו באים מראש עם עמדות הצד השני. נעמוד על האינטרסים הישראלים. לשם כך בוחרים בנו. את הפלסטיניים יש מי שייצג בשיחות הללו, צריך שייצגו את האינטרסים הלאומיים שלנו, וזה מה שהליכוד יוכל לעשות".

בימין האידיאולוגי אומרים באירוניה שמי שלא רוצה למסור שטחים שיצביע למפלגות שמאל, משום שהליכוד באופוזיציה לא ייתן לדבר כזה לקרות בעוד הליכוד בשלטון הוא היחיד שפינה התנחלויות.

"זה לא נכון. אני רוצה להזכיר מה קרה כשהליכוד הפסיד ב-92', שנה לאחר מכן נפתח הסכם אוסלו שמפירותיו אנו אוכלים עד היום. ב-99', ברק הציע לערפאת כמעט את הכל, כולל חלוקת ירושלים והכנסת פליטים. מה שמנע את יישום המהלך היה סרבנותו של ערפאת, שפתח חודש אחרי הפסגה באינתיפאדה. לא הייתי מציע לעשות פעם שלישית ניסוי. אין ספק שהיום הליכוד, לאחר הפילוג שחל בו, היא מפלגה יותר מגובשת מבחינת עמדותיה הברורות ששוללות נסיגה לגבולות שאינם בני הגנה ושוללות ויתורים בירושלים או חלוקת ירושלים. היום יותר מבעבר".

בראיון שבנימין נתניהו העניק לוואלה! חדשות לפני כחודשיים, הוא אמר כי אם ייבחר, יגביר את קצב הבנייה בהתנחלויות קיימות. סער, שהוא יו"ר הסיעה של נתניהו וגם מועמד לתפקיד שר בכיר במידה שנתניהו ירכיב את הממשלה הבאה, נשמע די דומה, רק במילים אחרות.

"לא נהיה מחויבים למדיניות של הממשלה הקודמת שהיא ייבוש של ההתיישבות", הוא קובע. "יש צרכים לגיטימיים של ישובים שצריך לתת להם מענה". אלא שלגבי הקמת התנחלויות חדשות, סער נשמע מעט יותר מדוד: "הקמת ישובים צריכה להיות על פי חוק. כרגע אין צורך לבוא ולהכריז הכרזות בנושא הזה. בסופו של דבר, היישובים הקיימים היום סובלים ממצוקה קשה בשל ייבוש תקציבי שנמשך הרבה שנים וצריך לתת לזה מענה, לאחר הקמת ממשלה חדשה, בצורה מאוזנת".

העבודה אינה מפלגת שלטון

סער, בן 42, התחיל את דרכו הפוליטית בשלהי 1998, כאשר נתניהו ביקש ממנו לעזוב את משרד המשפטים כדי להיות מזכיר הממשלה שעמדה ליפול. לאחר שובה של מפלגת הליכוד לשלטון, בשנת 2001, ראש הממשלה אריאל שרון מינה אותו שוב למזכיר הממשלה. בכנסת ה- 16 הוא כיהן כיו"ר הקואליציה, והוא נחשב לדומיננטי, עד כדי כך שלמרות שהוא הצביע נגד תוכנית ההתנתקות, שרון ביקש ממנו להמשיך בתפקידו. היום, שש שנים לאחר שנכנס לכנסת, הוא אחד המקורבים ליו"ר הליכוד וסיכוייו לקבל תיק בכיר בממשלה, במידה שנתניהו הוא זה שירכיב אותה, הם גבוהים.

ככזה, סער לא נשמע מודאג מהמטאורים שנפלו על הליכוד בחודש האחרון. "בבחירות של 2006 לא הצטרפו אלינו אלא למפלגות אחרות" הוא מזכיר. "ההצטרפות היום מלמדת על מצבו הטוב של הליכוד. אני מרגיש בטוח לגמרי במעמדי התנועתי והציבורי, על רקע הפעילות הפרלמנטארית והציבורית שלי, ולכן באופן אישי אני לא מוטרד מכך. ברמה התנועתית, זה דבר שגורם להתחזקות הליכוד. חברי הליכוד ישפטו כל אחד מהמצטרפים כמו שישפטו כל אחד מכל המתמודדים באופן ספציפי לפי אישיותו, דרכו ויכולתו לתרום".

הליכוד נמצא במקום טוב מבחינה פוליטית היום. העבודה בסימן התרסקות. יש לך איזושהי שמחה לאידה של היריבה הפוליטית ההיסטורית שלכם?

"אני לא שמח לאידם ואינני חושש. מפלגת העבודה משלמת מחיר על אובדן זהותה. העבודה וקדימה - שתיהן מרכיבים בגוש השמאל. אין הבדל ביניהן ואנחנו רוצים לנצח בבחירות ולהביא לגיבושו של רוב לדרכנו. מה חלוקת הכוח בין שתי המפלגות - פחות מטריד אותנו. זה לא משמח אותי, אבל אני דואג לעתיד הליכוד והמדינה. מפלגה נועדה לשרת את המדינה. מפלגת העבודה נמצאת במצב שהיא הביאה על עצמה כשהיא תמיד התעקשה להצטרף לכל ממשלה בכל תנאי. היא הפכה למפלגה קואליציונית ולא למפלגת שלטון. אני חש שגם היום דוברי העבודה אינם מבינים את הטעויות שהם עשו".

לשנות את משוואת הכוח בעזה

עזה היא נושא רגיש. מצד אחד, ברגיעה החמאס מתחמש ומגביר את כוחו. בעתיד, הוא עלול להוות איום של ממש על שטחים נרחבים בנגב, ואף להגיע לאשדוד שלא רחוקה ממרכז הארץ. מצד שני, מספר הרקטות שנפלו בישובים סביב הרצועה ירד משמעותית ואילו כניסה קרקעית לסמטאות עזה עלולה לגבות מחיר כבד בחיי אדם, ישראלים ופלסטינים כאחד.

חברי וועדת החוץ והביטחון מטעם הליכוד תקפו בצורה חריפה את מדיניות ההבלגה של הממשלה, עד שאחדים מהם דרשו כניסה למבצע צבעי עמוק ברצועה. סער מבקר בחריפות את הרגיעה, אבל קצת פחות נחרץ לגבי פעולה קרקעית.

לדבריו, "המשוואה הקיימת היום היא כזאת שלפיה בחסות הרגיעה כביכול, החמאס מתעצם ומתחזק. הוא הקים מערכת משמעותית של ביצורים ומוקשים כהכנה לעימות עם ישראל, ובאחרונה הוא מנסה להרגיל את ישראל לירי טילים תוך כדי רגיעה שהופכת להיות הפסקת אש חד צדדית".

איך ישראל צריכה לפעול לדעתך מול איום החמאס?

"צריך להגיב באופן תקיף כדי למנוע שחיקה בכושר ההרתעה. ברמה האסטרטגית, אין ספק שיש צורך לתת מענה לתופעות אחרות שקשה לראות איך יינתן להן מענה ללא אמצעים קרקעיים. לאחר מלחמת לבנון שאלו איפה ישראל היתה. בעזה מתחולל תהליך של לבנוניזציה מואצת והקמת מעין מדינה חמושה שנערכת לעימות מול ישראל. צריך לבלום את התהליכים כי זה יתפוצץ לנו בפנים. אף אחד לא שש לעימות אבל צריך לבלום את התהליכים".

כלומר, אתה תומך בכניסה למבצע צבאי בעזה?

"יכול להיות שניתן לנסות להגיע למשוואת כוח אחרת מול רצועת עזה. זה מה שאנחנו ננסה לעשות, להגיע למשוואת כוח שונה. כוח ההרתעה נשחק בשנים האחרונות. אך אם לא נצליח, אני לא מוציא מכלל אפשרות שנצטרך לפעול גם במהלכים צבאיים קרקעיים".

פרלמנטר חרוץ

בקדנציה האחרונה, סער נחשב לאחד הפרלמנטריים החרוצים. הוא החליש את כוחם היחסי של נציגי בית המשפט העליון בוועדה למינוי שופטים, כאשר קבע בחוק כי כדי לבחור שופט לבית המשפט העליון יידרש רוב של שבעה מתוך תשעה חברים, וחוקק גם את חוק הלוביסטים, שמחייב לוביסטים להזדהות ככאלה בזמן עבודתם בכנסת.

אבל אחד החוקים המשמעותיים ביותר שרשומים לזכותו הוא הארכת חופשת הלידה. לאחר שהאריך אותה ל- 14 שבועות, הוא התחיל בהליך חקיקה להארכתה בשבועיים נוספים. האוצר ניסה להחזיר את חופשת הלידה ל- 12 שבועות בלבד בתקציב 2009, אולם ההצעה נפלה בשלב מוקדם.

"יש 150 אלף לידות והחוק הזה הוא אחד ההישגים הגדולים שלי", הוא מסביר. "מדובר בסכומים שהם לא סכומי עתק והם מוקצים מתקציבי המוסד לביטוח לאומי. אני חושב שגם האמהות העובדות משלמות כדי ליהנות מכספי הביטוח הלאומי. ח"כים תמיד יכולים להשפיע בנאומים טובים, אבל שינוי המציאות עבור אזרחי המדינה ניתן לעשות באמצעות חקיקה. יש לי יבול מאוד עשיר שאני מתגאה בו כי גם הקדנציה הזו לא היתה לחינם. שירתי את העם באופוזיציה ועל כך אני גאה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
  • עוד באותו נושא:
  • גדעון סער

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully