וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קבלה ללא הפסקה

ירון שוורץ

28.11.2008 / 9:43

במסעו אחר רוחניות בצפון המדינה התגלגל ירון שוורץ למעוז קבלי בצפת, מרכז אסנט, אחד המרכזים הרוחניים הראשונים בישראל - הגליל עליון

בחיפוש אחר מרכזים רוחניים בגליל, התברר לפתע, כי מאז שנת 1983 פועל בצפת מרכז רוחני-קבלי, מה שהופך אותו בעצם לאחד מהמרכזים הרוחניים הראשונים והוותיקים בארץ. את חתיכת ההיסטוריה החשובה הזו העמידו על הרגליים הרב שאול לייטר והרב ירחמיאל טיליס. לייטר עלה ארצה הישר מפסטיבל וודסטוק, טיליס הגיע מהתנדבות בתאילנד, שניהם נכנסו בסוד הקבלה הצפתית והפכו לרבנים. בשנת 1983 הם חברו יחד לשותף שלישי ובברכתו הקדושה של הרבי מילובביץ' הרימו את מרכז "אסנט".

איך לא שמענו על המקום הזה עד עכשיו? ובכן, עד שנת 1998 פעל המרכז אך ורק בשפה האנגלית והיווה בית לתרמילאים יהודים מכל העולם שרצו לזכות בהיכרות מעמיקה עם תורת הסוד הקדושה. באותה שנה הצטרף למרכז יהל דהאן, חוזר בתשובה.
"למרות שגדלתי בירושלים, בשנות ה-80 היית יכול להגיע לבגרות מבלי שתהיה לך כל היכרות עם עולם הרוח". הוא מספר. "אז עוד לא היה ניו-אייג' ומעטים נסעו למזרח, אני הייתי ביניהם ושם פגשתי ברוחניות. חשבתי להעמיק בדתות ובפילוסופיות שלהם ופתאום הייתה לי הארה: ההודים אומרים, לכל אחד יש את הקארמה שלו, אז למה אני צריך לחפש במקומות אחרים? עדיף לזרום עם הקארמה שלי".

בין מדיטציה לניגונים

יהל מספר, כי בתחילה כשחיפש את דרכו ביהדות, במקרה או בשל בהשגחה פרטית מלמעלה, הוא הצטרף לטרמפ עם מקובל גדול וחשוב בשם הרב יצחק גינזבורג. "כמו שמוצאים אישה מתאימה, על פי השכל, הרגש והקליק, פתאום ככה היה קליק, חזרתי בתשובה עם אשתי דניה ובהמשך התגלגלתי לאסנט".

באמצע שנות ה-90 ניצני הרוחניות הישראלית החלו לפרוח וב"אסנט" הפכו את הפעילות לידידותית למשתמש הישראלי. "המלה אסנט פירושה באנגלית: עליה-התעלות. בגלל שראינו שהניו-אייג' מתעורר סוף-סוף בארץ, היה זה טבעי שהפעילות במקום תהיה גם בשפה העברית ונאפשר לישראלים לבוא במגע עם עומקם של הדברים ולחוות התעלות לרוחו וסודו של כל עניין".

ב"אסנט" יש סוגים רבים של פעילויות. יש סדנה העוסקת בקשר בין מדיטציה לניגונים, שבה לומדים איך מכוונת מוזיקת המקובלים לחדור ישר לנשמה; יש שיעורים באמנות קבלית, בהם יכול כל אחד לגלות איך לבטא בציור עניינים פנימיים; יש טיולים בטבע שבמהלכם מבצעים תרגילי התבוננות, הליכה מודעת, נשימות והכל בתוך הקסם המופלא של הרי הגליל. בנוסף, אפשר ללמוד במקום מדיטציה קבלית, גלגול נשמות, רפואת ארבעת היסודות, הילינג, זוגיות על פי הקבלה ואפילו טקסטים קדומים של מיסטיקה יהודית.

"אחת מגולות הכותרת של המקום", אומר יהל, "היא חשיפת הצופן האישי בתורה. אנחנו מוצאים את הפרשה שנקראה בתורה בשבוע בו נולד האדם, שזו הפרשה שעל פי הקבלה והחסידות ממשיכה את האנרגיה לעולם באותו שבוע, באמצעות תוכנת מחשב מחפשים את שמו של האדם בתוך הפרשה, אחר כך יושב הרב אליהו קיי, מאבחן מומחה ומפענח את משמעות הפסוקים על פי הקבלה והמיסטיקה החסידית".

בין צפת לרישיקש

למרבה ההפתעה, רוב הקהל בסדנאות הוא חילוני. "הסיסמה שלנו היא ש'כולם מקובלים בצפת'. אנשים מסתקרנים ובאים, אנחנו לא מחייבים אף אחד לחבוש כיפה והסדנאות מעורבות ואין הפרדה בין נשים לגברים, חוץ מאשר בתפילות". למרות זאת, מדגיש יהל, "דרכנו היא ברוח היהדות המסורתית, כלומר מבוססת על המקורות האיתנים, העמוקים והקדומים ביותר של היהדות ותורת הקבלה".

המרכז עצמו ממוקם בפינה יפהפייה של העיר העתיקה. היה זה פעם המלון הראשון שנבנה בצפת על חורבות של מבנה עתיק. במקום יש גם אכסניה והמרפסות צופות אל יער הבעל שם-טוב, הר מירון והגליל העליון. המרכז נשען על תרומות ופועל ללא כל מטרות רווח, מה שמאפשר להציע את הפעילויות במחיר השווה לכל נפש.

ב"אסנט" מקיימים קשרים הדוקים עם בתי חב"ד שבמזרח ואף נערך פסטיבל ברוח המרכז בעיר רישיקש שבהודו. "המציאות היא שכמעט כולנו היינו במזרח", מסביר יהל, "אנחנו מבינים את הצורך הזה ובאמצעות תורת הקבלה מאפשרים לבן אדם לגעת במקום הכי פנימי בנשמה שלו".

בשנים האחרונות המרכז פועל ללא הפסקה, כל ימי השבוע. "הנושא היום של קבלה ופנימיות מדבר לכל המגזרים", מסכם יהל. "מלבד הפעילות לקהל הרחב, היום מגיעות קבוצות לא רק מחו"ל אלא מישראל, מכל המגזרים, מתחום החינוך, ההיי-טק, ועדי עובדים, צה"ל, שב"ס, ארגוני נוער ועוד. בשביל כולם צפת זה פשוט עולם אחר, הריחות האווירה, והרבה פעמים אנשים שנמצאים פה כמה ימים כל כך נהנים שהם פשוט לא מצליחים להתאפק ובשלב מסוים קמים ומתחילים לרקוד מרוב ההתלהבות והשמחה שאנחנו מצליחים להעביר להם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully