וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בניית הכור הגרעיני בבושהר תושלם ב-2009"

עידן דורנר

27.11.2008 / 12:38

ראש הצוות הרוסי לשיתוף פעולה גרעיני טוען כי הכור הגרעיני הראשון באירן יחל לפעול בחודשים הקרובים. "כל הבעיות נפתרו"

רוסיה תשלים את בנייתו של הכור הגרעיני האירני הראשון בבושהר במהלך שנת 2009. כך אמר היום (חמישי) ראש הצוות הרוסי לשיתוף פעולה גרעיני סרגיי קיריינקו. השלמת הבנייה של הכור נדחתה פעמים רבות בעבר. גורמים ברוסיה ובאירן מסרו תאריכים שונים לפתיחתו. בשנה שעברה אמר שר החוץ האירני כי הכור יפעל במחצית שנת 2008.

רוסיה כבר העבירה לאירן דלק גרעיני, כחלק מחוזה בשווי מיליארד דולר לבניית הכור בדרום מזרח אירן, שנחתם בין המדינות. רוסיה טענה בעבר כי הסיבה לדחייה היא עיכוב בתשלומים מצדה של טהרן.

"העבודה נמצאת בעיצומה וקשיים שהתעוררו בעבר, כולל בעיות פיננסיות, נפתרו הודות למאמצים המשותפים בין המזמין האירני לקבלן הרוסי", אמר קיריינקו. "במהלך השנה הבאה נשלים את כל העבודה". לדבריו, "עמדת רוסיה לא השתנתה: הכור בבושהר צריך להעבוד מוקדם ככל שניתן, מבלי לפגוע בבטיחות המפעל ובתקינות שלו".

בשנת 1995 החלה רוסיה לבנות את הכור, באתר שבנייתו החלה בשנת 1970 על ידי חברת "סימנס" הגרמנית. הפרוייקט הופסק בזמן המהפכה האיסלמית בשנת 1979 ובמהלך מלחמת אירן עירק בין השנים 1980 - 1988.

השאלה המרכזית היא האם הצליחו מבצעי הפרוייקט לשלב בין הציוד הרוסי עם הגרמני. החברה הרוסית שבונה את הכור, "אטומסטרויקספורט", אמרה בחודש ספטמבר כי בניית הכור עומדת בפני סיום וכי העובדה הטכנולוגית תחל בין דצמבר 2008 לפברואר 2009.

מומחים טוענים כי רוסיה מנצלת את בניית הכור כקלף מיקוח ביחסיה המעורערים עם המערב, במאבק על תכנית הגרעין האירנית. שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב חזר ואמר בעבר כי מוסקבה לא מעוניינת לחמש את אירן בנשק גרעיני, אך הוסיף כי אין הוכחות לכך שטהרן מנסה ליצור פצצת אטום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully