וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האו"ם יסייע לסוריה לבנות כור גרעיני

טלי גולדשטין

26.11.2008 / 19:24

למרות שארה"ב הביעה השבוע את התנגדותה הנחרצת לאישור בקשת סוריה לסיוע כספי בבניית הכור, סבא"א החליטה לאשר את הבקשה

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) אישרה היום (רביעי) את בקשתה השנויה במחלוקת של סוריה לקבל סיוע כספי בעבור בניית כור גרעיני. זאת למרות התנגדות ארצות הברית להענקת סיוע זה על רקע העובדה כי סוריה נתונה תחת חקירת האו"ם בגין פעילות הגרעין שלה.

מדינות מערביות התעמתו ביום שני עם רוסיה, סין ומדינות מתפתחות אחרות לגבי השאלה האם להעניק לסוריה סיוע של האו"ם בתכנון הכור הגרעיני שהיא רוצה לבנות. זאת, כל עוד סוריה נתונה תחת חקירת האו"ם לגבי מעורבותה בפעילות גרעינית חשאית. דיפלומטים מ-35 המדינות החברות בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, שהגיעו לכנס המנהלים, אמרו כי ארצות הברית, צרפת, קנדה והאיחוד האירופי התנגדו להענקת הסיוע. סין, רוסיה ומדינות מתפתחות אחרות החברות במועצת המנהלים, מתנגדות למעורבות פוליטית בתוכנית הסיוע של האו"ם המיועדת לפיתוח אנרגיה גרעינית למטרות אזרחיות, כגון ייצור חשמל.

באופן מפתיע הפציר ראש סבא"א מוחמד אל בראדעי במועצה לאשר את הפרוייקט ואמר כי אסור לפגוע בזכויות סוריה, החברה אף היא בסבא"א, כל עוד לא הוכח כי היא מפתחת נשק גרעיני בחשאי. עוד אמר ראש הסוכנות כי בקשתה של סוריה לסיוע כספי בעבור תכנון כור גרעיני אינה מציבה סכנה גרעינית ורצון המערב למנוע סיוע זה עלול לפגוע בשמה של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית.

מהדו"ח החדש של סבא"א, שפורסם בשבוע שעבר, עולה כי אפשר שהאתר אותו הפציצה ישראל בסוריה היה כור גרעיני, אך אין ראיות שנעשתה בו פעילות גרעינית. בדו"ח נכתב כי פקחי האו"ם מצאו ביוני שרידים "משמעותיים" של אורניום באתר אך המקור שלהם אינו ברור. לטענת הממשל האמריקאי, מטרת המתקן היה לייצר פלוטוניום המשמש לייצור פצצות אטום. סוריה מכחישה בתוקף טענות אלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully