וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ר"מ תאילנד: "לא אפרוש למרות המשבר"

טלי גולדשטין ועידן דורנר

26.11.2008 / 17:30

סומצ'אי וונגסוואט נשא נאום טלוויזיוני תקיף לאומה במהלכו תקף את המפגינים במדינה. "מתנגדי המשטר פועלים בניגוד לחוק"

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: ארנון מעוז)

ראש ממשלת תאילנד סומצ'אי וונגסוואט נשא היום (רביעי) נאום לאומה בו התייחס למצב המתוח ששורר בימים האחרונים בבירה בנגקוק. לדבריו, ממשלתו היא חוקית ונבחרה באופן דמוקרטי ותמשיך לפעול לטובת המדינה. עוד אמר ראש הממשלה כי "מתנגדי הממשלה פועלים בניגוד לחוק ואני שוקל לנקוט נגדם באמצעים", עם זאת הוא סירב לפרט אלו בדיוק. בנאומו הטלוויזיוני אמר וונגסוואט כי הקבינט התאילנדי יערוך מחר כנס חירום בו ידון באמצעים בהם ניתן לנקוט נגד המפגינים. כמו כן, שב והדגיש וונגסוואט כי אינו מתכוון לפרוש מתפקידו.

בתוך כך, הורה בית המשפט בתאילנד למפגינים הצרים על שדה התעופה הבינלאומי לסיים את המצור. אלפי מתנגדי הממשלה התאילנדית, הדורשים את התפטרותה, צבאו אתמול על משרדי הצבא בבנגקוק ופתחו באש לעבר תומכי המשטר. כתוצאה מהירי נפצעו 11 בני אדם. המפגינים חסמו גם כביש ראשי המוביל לשדה התעופה הבינלאומי בבנגקוק. תנועת המטוסים בשדה התעופה הופסקה עקב ההפגנות. כמו כן, צרו המפגינים על שדה התעופה הישן בבנגקוק, ממנו מנהלים עתה השרים את המדינה מאז שחברי "החזית העממית למען דמוקרטיה" השתלטו על בניין הממשלה באוגוסט.

צבא תאילנד יתערב במשבר?

כפי שעשה כבר מספר פעמים בעבר, צבא תאילנד החליט להתערב במשבר הפוליטי במדינה. הרמטכ"ל אנופונג פאוצ'ינדה כינס היום מסיבת עיתונאים בה קרא לממשלת תאילנד לפזר את הפרלמנט ולקיים בחירות חדשות. כמו כן הורה הצבא למפגינים נגד ראש הממשלה לעזוב את שדה התעופה בבנגקוק, עליו השתלטו כחלק מצעדי המחאה שלהם, ולסיים את המהומות. עם זאת, הוא הוסיף כי לא יבצע הפיכה צבאית. וונגסוואט הודיע בתגובה כי לא יתפטר ודחה את קריאת הרמטכ"ל לפזר את הפרלמנט ולערוך בחירות חדשות. מוקדם יותר היום דחה מנהיג המפגינים בתאילנד את ההצעה לנהל משא ומתן לסיום המשבר במדינה.

המחאה נגד ממשלת תאילנד החלה בחודש מאי האחרון, והיא מאורגנת על ידי החזית העממית למען דמוקרטיה (PAD). המפגינים מאשימים את הממשלה, שנבחרה לפני כשנה, בשחיתות. למרות שמה, הברית למען הדמוקרטיה – קבוצה של אנשי עסקים ופעילים - פועלת לסיים את הדמוקרטיה בסגנון מערבי בתאילנד, שלטענתה, הביאה ממשלות כושלות ומושחתות. הם רוצים לראות את המלך ממנה את הפרלמנט, ואת הצבא מוודא שהמערכת הפוליטית מבצעת את תפקידה ומתנגדים לשינויים בחוקה. התנועה נתמכת על ידי העלית והמעמד הבינוני בבנגקוק. לפני שלוש שנים, ראש הממשלה התאילנדי תקסין שינאווטרה הודח בהפיכה צבאית לאחר שנחשד בשחיתות.

איש אינו יודע כיצד יסתיים הפעם המשבר. התרחישים האפשריים הם כניעת הממשלה או ה-PAD, הפיכה צבאית (שלעת עתה הבטיח הצבא שלא יבצע), בחירות בזק או התערבות של המלך פומיפון אדוניאדיי. בית המלוכה התערב בכמה סכסוכים במהלך 60 שנות שלטונו, אך רק במקרים של שפיכות דמים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully