וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנשק הישראלי נגד מגיפת האיידס באפריקה

גילי גוראל

26.11.2008 / 18:47

רופאים מישראל משתמשים בברית המילה כדי לטפל במגפה שפוקדת את היבשת השחורה. לפי מחקרים המילה מפחיתה הסיכוי להידבקות

"אני נימול וגאה בכך", הכריזו שלטי הפרסומת והציגו תמונה של צעיר חינני ומחייך. לא מדובר במסע פרסום של ארגון יהודי דתי ששם לו למטרה לחזק את בני ישראל החסודים, אלא בפרויקט שאפתני שמחבר בין אחד הניתוחים העתיקים בעולם לאחת הרעות החולות של העולם המודרני – איידס.

שלושה מחקרים שהוכיחו את הקשר בין הסרת העולה ומניעת איידס נערכו בקרב אלפי נחקרים. בקניה ובאוגנדה, נמצא ששיעור ההגנתיות של נימולים מפני הידבקות באיידס בקיום יחסי מין עם נשאיות הוא 53% ו-48%, בהתאמה. במחקר שנערך במחוז אורנג' פארם בדרום אפריקה אף נמצא שיעור הגנתיות של 60%. העמותה והדסה, בשיתוף ארגון הבריאות העולמי (WHO), רתמו את המומחיות הישראלית לצורת המאבק החדשה.

שלוש משלחות של מנתחים ישראלים מתנדבים נשלחו במהלך השנה החולפת לאפריקה במסגרת "פרויקט אברהם", המופעל על ידי עמותת "פרויקט איידס ירושלים" וההסתדרות הרפואית "הדסה". בקרוב יצטרפו עוד שבעה מוסדות רפואיים ישראלים בולטים. העמותה, המציינת השנה 20 שנים להיווסדה, הוקמה במטרה לקיים פעולות מניעה והסברה בנושא איידס ומין בטוח בקרב בני נוער מכל המגזרים בארץ. מאז הקמתה הורחבה פעילות העמותה גם לחו"ל ולדבריה, היא כיום אחד הגורמים הישראלים העיקריים שעוסקים בשיתוף פעולה בינלאומי בנושא איידס, תוך הבלטת יכולות ישראליות בתחום. הפרויקט שם לו למטרה להכשיר רופאים אפריקאים לבצע ניתוחי מילה בגברים בריאים, בניסיון לצמצם את התפשטות המחלה.

מילה בפס ייצור

בשנת 1990, בתקופת העלייה הגדולה מברית המועצות לשעבר, נערכו בארץ בממוצע מדי חודש אלף ניתוחי מילה במבוגרים (לשם ההשוואה, כיום מבוצעים 150 בממוצע מדי חודש). לדברי העמותה, קרוב ל-80 אלף מבוגרים אשר עברו בשנים האחרונות ניתוחי ברית מילה בארץ, הביאו לכך שישראל הנה בין המדינות הבודדות בעולם שיש בהן ניסיון קליני עשיר בבצוע ניתוחי מילה המוניים במבוגרים, ללא סיבוכים או זיהומים. כמענה לפניות ממדינות באפריקה, גובשה תוכנית פעולה שבאה לידי ביטוי ב"פרויקט אברהם", שאותו מנהל ד"ר ינון שנקר, מומחה בינלאומי במניעת איידס. המדינה הראשונה שבה בוצע הפרויקט היא סווזילנד.

1,141,000 בני אדם חיים במדינה הדרומית היפה, מתוכם 582,000 בגילאים 15-49. על פי הנתונים, 25.1% עד 27.1% בגילאים אלה סובלים מאיידס (נשאים או חולים). לשם ההשוואה, על פי הארגון, בישראל 0.1%-0.3% בלבד מאותה קבוצת גיל הם נשאים או חולים (כל הנתונים מופיעים באתר האינטרנט של הארגון ומעודכנים ל-2007).

"כל מבוגר ששמע מפה לאוזן על האפשרות לעבור ניתוח, שהביע התעניינות בתהליך והגיע למרפאה כדי לקבל הדרכה ולהתחייב לתנאים זכה שיבוצע בו הניתוח, שניתן בחינם", מספר ד"ר שנקר. חני רוזנברג, אחות במקצועה ויו"ר עמותת "פרויקט איידס ירושלים" אומרת כי בין 400-600 גברים נותחו במהלך שהותן של שלוש משלחות המתנדבים, שנמשכה שבועיים כל פעם. 15-20 מנתחים ואחיות מקומיות הוכשרו. "לא ידענו עד כמה האנשים יפנימו את התהליך, אבל כמעט כל המטופלים הפגינו רצינות והגיעו לביקורת במרפאה", מסבירה רוזנברג, "החזרה שלהם נתנה תקווה שאפשר לעשות את זה".

WHO קיבל על עצמו להמשיך ולחקור את השפעת הניתוח על תפוצת האיידס במדינה. "כיום אוגנדה, זמביה ורואנדה ממתינות ליישם את הפרויקט אצלן", סיכמה רוזנברג בגאווה.

מה שאלוהים לא סיפר לאברהם

מארגני הפרויקט ערים אמנם לרגישות הדתית שנושא המילה עלול לעורר אך מבקשים להדגיש כי התהליך משולל כל אופי דתי. רוזנברג מציינת כי היו גופים שהרימו גבה לנוכח השימוש החדשני במנהג העתיק: "קיבלנו גם כמה אימיילים בוטים מקבוצות פוליטיות ודתיות, אבל עמדנו בזה והוכחנו שהרעיון הוא מקצועי בלבד". חברי המשלחת, ביניהם גם מנתח מוסלמי, לא נתקלו בהתנגדות בשטח. ד"ר שנקר מציין כי במשלחות הבאות יקחו חלק גם רופאים נוצרים.

"אין זו 'ברית מילה'", מסביר חבר המשלחת, פרופ' צבי גימון מהמחלקה לכירורגיה כללית בבית החולים "הדסה עין כרם" בירושלים. לדבריו, "בעצם הסרת העורלה אין שום מרכיב דתי, מסורתי או תרבותי אלא אך ורק היבט רפואי שעניינו הקטנת הסיכוי לקבל איידס".

פרופ' גימון גם מסביר באופן בסיסי מדוע הסרת העורלה מעלה את התנגודת לאיידס: הבסיס הוא חיסוני. בעור העורלה יש ריכוז גבוה מהרגיל של תאים דנדריטיים, תאים השייכים למערכת החיסון שנמצאים בהרבה מקומות בעור. התאים הללו כמו "מושכים" את נגיפי האיידס שמגלים נטייה "להידבק" אליהם. ההסרה, לפיכך, מסלקת מהאזור חלק ניכר מהתאים הללו. "לראשונה בהיסטוריה הרפואית, הכירורגיה משמשת למניעת מחלה זיהומית", מדגיש ד"ר שנקר.

"זה לא חיסון שמאפשר לגבר להשתולל ולהתפרע. זה לא נותן רשיון למתירנות. זהו אמצעי נוסף על נאמנות מינית ולבישת קונדום", מציין פרופ' גימון. רוזנברג מדגישה שהניתוח מלווה בהסברה קפדנית בנושא מין בטוח. על כך מעיד גם הנוסח המלא של הפוסטר שנתלה במרפאה בסווזילנד: "אני נימול וגאה בכך... ועדיין ממתין לאחרי החתונה".


* ביום חמישי יערך בתל אביב יום עיון תחת הכותרת: "אפריקה וישראל – דרכים חדשים להתמודדות עם מגיפת האיידס", לציון היום הבינלאומי למאבק באיידס. כל ההכנסות יוקדשו לעמותת "פרויקט איידס ירושלים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully