וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

געגועים לשוטר אזולאי

רוני אלוני סדובניק

25.11.2008 / 18:02

שוטרים כמו השוטר הרגיש, שכיבד נשים שהידרדרו לזנות והבין לליבן, כמעט שלא קיימים. רוני אלוני סדובניק קוראת למהפכה נשית במשטרה

מי לא זוכר את שייקה אופיר, שריגש אותנו עד דמעות כשוטר עדין נפש המכבד את הזונות שעובדות בשכונתו ומתייחס אליהן כאל בנות אנוש? למרבה הצער, השוטרים ההומניים המבינים לנפשן של נשים כבר אינם קיימים כמעט. אנחנו שקופות בעיניהם והדבר בא לביטוי היטב, בהיעדרם המוחלט של נתוני מגדר בסטטיסטיקות שמפרסמת המשטרה. כמה מבין מגישי התלונות בגין כלל העבירות הפליליות הן נשים? איש במשטרה לא יודע, כי השוטרים פשוט לא רוצים לדעת את האמת.

היעדרם המוחלט של נתוני מגדר מהניתוחים הסטטיסטיים של המשטרה לגבי כלל העבירות הוא בדוק ומוצג באתר המשטרה. חוסר הידיעה של נתון בסיסי כזה מלמד על מערכת בלתי יעילה שאינה משפרת את עצמה ופועלת כגולם עיוור באפלה, שכן תחושת הביטחון של ציבור הנשים במדינה היא נתון אקוטי להבנת האלימות הכללית נגד נשים. משטרה שלא מתעניינת בנתון כזה משדרת שלא מעניין אותה בכלל שמירב "לקוחותיה" הן נשים, קל וחומר שלא מעניין אותה לשפר את השירות עבורן.

לפי הערכה הנסמכת על נתונים שנאספו במסגרת ארגונים לזכויות נשים, הרי שלמעלה מ-74% מהמתלוננים למשטרה בכל נושא ועניין, החל בעבירת רכוש, שוד, מרמה, גניבה, אלימות, ועד אונס, רצח ותקיפות לסוגיהן - הן נשים. גוף שלקוחותיו הן בעיקר נשים, לא יכול להיות יעיל אם רובו מופעל בידי גברים.

יחסם של שוטרים לנשים העוסקות בזנות הוא דוגמה טובה להמחשת אלימות השוטרים. נשים אלו נואשו מעוני ומצוקה ונפלו עד לתחתית. הן קורבן של נסיבות חיים איומים, נשים הזקוקות לתמיכה, רחמים, סיוע ושיקום – ולא למיסוד האומללות שלהן. אך למרבה הצער, שוטרים הרואים אותן במשקפיים כאלו כמעט ואינם בנמצא.

הילדה פחדה מהשוטרים

מיכל, אישה שאולצה לעסוק בזנות מפאת חובות כספיים גדולים, מסרה לאחרונה עדות בכנסת לפיה יותר מ-60% מלקוחותיה אנסו אותה, התעללו בה והיכו אותה עד שאושפזה. כשנשאלה מדוע לא התלוננה במשטרה ענתה ש"השוטרים הם בעצמם לקוחות של הסרסור".

אישה צעירה אחרת שאולצה לעבוד בזנות בישראל, מיכל, ברחה מסוחריה וכבר הצליחה להגיע לתחנת המשטרה בבאר שבע. השוטרים לא הבינו את דבריה ברוסית, ובהיותה ללא דרכון - החזירו אותה לסוחר שסירסר בה, שמצדו העניש אותה על הבריחה והחזיר אותה לעבודה.

אורנה, קורבן אחר לסחר בנשים סיפרה בעדות בכנסת כי לאחר שכבר שוחררה מכליאה על ידי המשטרה, כשהובילו אותה בניידת מהמעצר לבית המשפט לתת עדות, השוטרים סטו לפרדס נסתר והכריחו אותה לקיים איתם יחסי מין בניגוד לרצונה.

בהקשר זה הובאה עדות נוספת לכנסת מפיה של ילדה בת 13 שסיפרה לחוקרת כי היא מפחדת מהשוטרים משום שהם מאלצים אותה לקיים עמם יחסי מין.

נשים כחפץ ריק ללא נפש

אסור להטיל רפש בכל השוטרים, אבל התמונה העולה גם ממקרים ספורים אלו היא בכל זאת קשה. במרבית המקרים, השוטרים רואים בנשים שעובדות בזנות חפץ ריק, גוף מת שאין בו נפש. הן נתפסות בעיניהם ככאלו שבחרו מרצונן לחיות בזנות, כשהאמת היא עמוקה ומורכבת הרבה יותר: אף בן אנוש אינו מגיע לעיסוק הנורא הזה במסלול חיים נורמטיבי.

השינוי יקרה רק אם השוטרים, כמו גם השופטים, יחויבו ללמוד בבית הספר לשוטרים ובהשתלמויות לימודי מגדר, וטוב יעשו אם ידמיינו שהם מחלצים את הבת שלהם ממצב אומלל כזה אליו נקלעה עקב אונס, התעללות או סמים אליהם נפלה.

במציאות שבה כל ילדה שישית מותקפת מינית על ידי בן משפחתה, כל אישה חמישית נאנסת, כל אישה שניה נופלת קורבן למעשה פלילי כלשהו וכל אישה עוברת טראומת הטרדה מינית משפילה - חייבת המשטרה לעבור מהפכה נשית במלוא מובן המילה.

הכותבת היא פעילה במאבק למיגור הסחר בבני אדם בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully