וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בריטניה: בראון רוצה את כספי העשירים

טלי גולדשטין

25.11.2008 / 11:46

רה"מ החליט על תוכנית סיוע כלכלית, שמשחזרת את העקרונות הבסיסיים של מפלגת הלייבור ומטילה מס גבוה יותר על העשירים

ראש ממשלת בריטניה גורדון בראון מחק במחי יד שלושה עשורים של שמרנות כלכלית על ידי החלטתו להעלות את המס על העשירים – צעד שצפוי להכפיל את החוב הלאומי של בריטניה. הצעתו של בראון, שמטרתה לרסן את ההשלכות של המשבר הכלכלי הגלובלי, צפויה לעלות 25.6 מיליארד לירות שטרלינג (38.7 מיליארד דולר) ולפי סוכנות הידיעות "בלומברג", היא נחשבת לתוכנית הסיוע הגדולה ביותר בבריטניה מאז 1998.

התוכנית, שככל הנראה תגרום לגירעון התקציבי הגדול ביותר של מדינה החברה בארגון המדינות המתועשות ה-G-7, מייצגת נסיגה ממדיניות שעיצבה את הכלכלה הבריטית מאז כיהנה מרגרט תאצ'ר כראש ממשלה – כהונה שהחלה ב-1979 ונמשכה 12 שנים. קודמו של בראון, ראש הממשלה לשעבר טוני בלייר תמך במדיניות השמרנית של תאצ'ר, שכללה הגבלות על ההוצאה הממשלתית, חוב לאומי נמוך והטבות מס לעשירים.

"אנחנו חוזרים לשנות ה-70", אמר ביל ג'ונס, דוקטור למדעי המדינה באוניברסיטת מנצ'סטר. "זהו סוף זמני של הקונצנזוס הדו-מפלגתי", הוסיף. האיגודים המקצועיים, תומכיה הנאמנים של מפלגת הלייבור, הביעו תמיכתם אתמול (שני) בהצעה של בראון להטיל מס בסך 45% על אלו המרוויחים מעל 150 אלף לירות שטרלינג בשנה. האופוזיציה השמרנית האשימה אותו בחוסר אחריות על כך שהוא עומד להרחיב את החוב הלאומי, שיעלה על טריליון דולר עד 2014.

"זהו צעד מבורך אחרי 30 שנה של חוסר מעש וכלכלה ניאו-ליברלית", אמר דרק סימפסון, מזכ"ל איגוד העובדים הגדול בבריטניה, "יונייט", המייצג 2 מיליון פועלים. "גורדון בראון השיל מעליו את אזיקי הניו-לייבור וחשף את הלייבור האמיתי", הוסיף.

מענישים את הבנקאים

הצעד הגדול ביותר בו נקטה ממשלת בריטניה בנוגע למשבר הכלכלי התקבל אתמול על ידי שר האוצר אליסטר דרלינג, שהחליט להוריד את מס ערך המוסף בבריטניה ל-15% מ-17.5% על מנת לעודד צריכה אישית. בראון מתכוון להציע סיוע גם גם לאלו המשתכרים שכר נמוך על ידי הפיכת קיצוץ מס קודם לקבוע והגדלת הסיעו לפנסיונרים ולבעלי משפחות.

חבילת התמריצים הכלכלית שמציע בראון היא הגדולה ביותר מאז 1998 כששר האוצר נייג'ל לוסון סיפק דחיפה לכלכלה שהשתוותה לגידול של 1.2% בתמ"ג. צעד זה כונה מאז ה"לוסון-בום" והוא בא בעקבות משבר בשוק הדיור, שפקד את בריטניה בתחילת שנות ה-90. חבילת התמריצים הנוכחית מקבילה לגידול של 1.1% בתמ"ג.

כדי לממן את החבילה, יעלה בראון את מס ההכנסה כל אלו המרוויחים מעל 150 אלף לירות שטרלינג מהשיעור המקסימלי הנוכחי, העומד על 40%. החוק ייכנס לתוקפו באפריל 2011. במסגרת התוכנית החדשה לדוגמה, אנשים המרוויחים 200 אלף לירות שטרלינג בשנה ישלמו תוספת מס בשווי 5,795 לירות שטרלינג. "צעד זה תואם את המדיניות המסורתית יותר של הלייבור", אמר פיטר דיקסון, כלכלן. "הם יענישו את העשירים ואת הבנקאים שעירבו אותנו במשבר", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully