וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסיוע הפדרלי שלח את וול סטריט לעליות חדות

שמואל שוסטר

24.11.2008 / 23:15

יום שני ברציפות של עליות בוול סטריט: הנאסד"ק התחזק ב-6.3% לרמה של 1,472 נקודות ומדד הדאו ג’ונס הוסיף 4.9%

הסיוע שהעניק הממשל הפדרלי לענקית הפיננסים סיטי השרה אווירה חיובית על המשקיעים בוול סטריט ובעולם, ושלח את השווקים ליום שני ברצף של עליות. את העליות הובילו מניות הפיננסים ובראשן מניית סיטי שזינקה ב-58%. מדד הבנקים של בורסת אמקס קפץ ב-16.7%. גם השווקים העולמיים לא נשארו אדישים. בורסות אירופה זינקו ב-10% ובורסת מוסקווה הוסיפה 17%.

נאסד"ק התחזק ב-6.3% לרמה של 1,472 נקודות, דאו ג’ונס הוסיף 4.9% לרמה של 8,443 נקודות ומדד S&P 500 עלה ב-6.5% לרמה של 851 נקודות. בשוק הסולידי נרשמו ירידות במחירי איגרות החוב לתקופה של 10 שנים והתשואה עליהן עלתה ב-0.173% לרמה של 3.34%.

בזירת המקרו: מכירות הבתים בארה"ב רשמו גם באוקטובר צניחה - המחירים רשמו את הירידה החדה מעולם והעידו כי המשבר בשוק הנדל"ן האמריקאי עוד רחוק מסיומו. רכישות הבתים הקיימים ירדו ב-3.1% לשיעור שנתי של 4.98 מיליון יחידות באוקטובר, כך דיווח איגוד סוכני הנדל"ן האמריקאי. עם זאת, הירידה הייתה קטנה מתחזיות הכלכלנים.

הנפט הגולמי ננעל בעליות מחירים זה היום השני ברציפות במסחר בניו יורק, ועבר את סף 50 הדולרים לחבית, בעקבות הערכות שקיצוצי התפוקה של איגוד המדינות המייצאות, אופ"ק, ימנעו את הצפת המלאים בשוק העולמי. מחיר הנפט הגולמי מסוג לייט קרוד קפץ ב-9.2% לשער של 54.50 דולר לחבית.

צפי להורדת ריבית נוספת בארה"ב: הבנק הפדרלי של ארה"ב, שכבר הזרים מיליארדי דולרים למערכת הפיננסית העולמית, עתיד להציף את השווקים במטבע האמריקאי בניסיון לפתור את המשבר הכלכלי החמור ביותר מאז השפל הגדול - צעד שיביא לירידת כוחו של הדולר בטווח הארוך. פעולה זאת תבוא, ככל הנראה, אם יוחלט על הורדת הריבית בארה"ב, העומדת כיום על רמה של 1%, לשער של 0%. כשלא תהיה אפשרות לבנק המרכזי להוזיל יותר את מחיר הכסף, הוא יגדיל את כמות ההון במערכת הבנקאית.

ברננקי מודה שטעה

יו"ר הבנק הפדרלי, בן ברננקי, הודה כי לא העריך כראוי את חשיבותו של המשבר בשוק משכנתאות הסאבפריים ולא צפה בזמן את השפעתו הפוטנציאלית ההרסנית של קריסת השוק על המגזר הפיננסי כולו. לדבריו, "אני ואחרים כמוני שגינו, כאשר בשלביו המוקדמים של המשבר צפינו שהוא ישפיע על שוק הסאבפריים בלבד. מערכת היחסים בין הבעיות בשוק הדיור למערכת הפיננסית כולה היתה מאד סבוכה ובלתי צפויה".

הממשל הפדרלי בארה"ב הסכים להעניק סיוע חירום חסר תקדים בסך יותר מ-300 מיליארד דולר לענקית הפיננסים סיטי, לאחר שמניית החברה צנחה ב-60% בשבוע שעבר בעקבות משבר האשראי העולמי והחששות הגוברים בנוגע ליציבותו של הבנק הגדול ביותר לשעבר בארה"ב.

במסגרת תוכנית החילוץ של משרד האוצר, תקבל סיטי הזרמת הון בסך 20 מיליארד דולר, בנוסף להזרמת הון בסך 25 מיליארד דולר, שקיבלה החברה במסגרת תוכנית הסיוע לנכסים בעיתיים (TARP) בסך 700 מיליארד דולר, שאישר הקונגרס בחודש שעבר. בנוסף, יעניק הממשל ערבונות לנכסים בעיתיים בסך 306 מיליארד דולר שבמאזני החברה, כולל אג"ח מגובות במשכנתאות.

בתמורה להזרמת ההון והענקת הביטחונות, יקבל הממשל מניות בכורה בסיטי בשווי של 27 מיליארד דולר, שיניבו דיווידנד של 8%. בנוסף, הסכימה החברה להטיל מגבלות על שכר הבכירים ולהפחית את הדיווידנד למשקיעים ללא יותר מסנט למניה במשך שלוש שנים ללא רשות ממשרד האוצר. הדיווידנד הרבעוני של סיטי למשקיעים עומד כיום על 16 סנט למניה.

ענקית הפרמצבטיקה ומוצרי הצריכה, ג’ונסון אנד ג’ונסון, רוכשת את חברת אומריקס תמורת 438 מיליון דולר במזומן. העסקה משקפת מחיר של 25 דולר למניה שגבוה ב-18% ממחיר הסגירה של המניה ביום שישי שעבר וזאת לאחר קפיצה של 28%. אומריקס שמייצרת דבק ביולוגי מבוסס פלזמה לניתוחים וחיסונים פסיוויים תהיה חטיבה נפרדת של חברת את'יקון שהיא חברה בת של ג'ונסון אנד ג'ונסון. הנהנה העיקרי מהעסקה יהיה המנכ"ל והיו"ר רוברט טאוב שמחזיק ב-15.9% ממניותיה של אומריקס.

גילת לווינים נסחרה במגמה שלילית על רקע ירידה של 9% בהכנסותיה לרבעון השלישי של 2008, שהסתכמו ב-65.3 מיליון דולר. בנוסף עברה גילת להפסד נקי של 546 אלף דולר, בהשוואה לרווח נקי של 5.9 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

איתוראן, ספקית שירותי איתור הרכבים קפצה על רקע איתוראן גידול של 28% בהכנסותיה לרבעון השלישי של 2008 ל-35.2 מיליון דולר וזינוק חד ברווח הנקי שקפץ ב-75% ל-5.6 מיליון דולר.

עם המניות הישראליות שבלטו במסחר: אמדוקס, ענקית הבילינג ושירותי הערך המוסף לחברות סלולר; נייס, יצרנית ציוד הצילום והאבטחה; אלווריון, יצרנית ציוד התקשורת האלחוטי; סרגון, יצרנית הציוד לתקשורת סלולרית; ריטליקס, מפתחת התוכנות למרכולים; טאואר, יצרנית השבבים ממגדל העמק; סיוה, מפתחת השבבים.

  • עוד באותו נושא:
  • וול סטריט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully