וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פילנתרופיה נוצרית בימי המשבר הכלכלי

הרב יחיאל אקשטיין

24.11.2008 / 16:22

הנוצרים האוונגליים תומכים בישראל באמצעות תרומות קטנות שניתנות על ידי רבים. דווקא בימי מיתון אלה צריך להודות על הידידות

מרכזו של הרעש הפיננסי שפקד את שווקי העולם מצוי בלב הקפיטליזם העולמי בניו-יורק. גלי ההדף טרם הסתיימו וגם האופטימיים מבין הפרשנים הכלכליים מדברים על האטה ומיתון עמוק שיימשכו כשנה ואולי אף יותר מכך.

רבים מנתחים את המשבר בהיבט העסקי, אולם דווקא השפעתו על העולם הפילנתרופי, על ארגוני הסיוע וההצלה עלולה להיות קטלנית.

גופים רבים בישראל נתונים לחסדיהם של פילנתרופים ונדבנים מחו"ל כספקים עיקריים של צרכיהם בתחום הרווחה וכמי שמשפיעים בכל רגע נתון על המשך קיומם. אולם, המשבר הכלכלי, מחנק האשראי ואי הוודאות גורמים בימים אלה להקטנה דרמטית של הנדבנות היהודית. כעת, נוצר מצב חדש שבו הקהילות היהודיות בארה"ב ובעולם כולו רואות חשיבות רבה יותר בהשקעת כספי התרומות בסיפוק הצרכים ההולכים וגוברים של אוכלוסיותיהן מבית, מאשר בהעברת הכסף לגופים שונים בישראל.

בעשור האחרון החלו ארגוני נוצרים אוונגליים לתרום תרומות הולכות וגוברות למען העם היהודי ולמען מדינת ישראל ואזרחיה. למעלה משמונים מיליון דולר, שמקורם בתרומות אוונגליות, מושקעות בחברה הישראלית ובעם היהודי מדי שנה. קצב התרומות של מגזר זה הולך וגדל בשיעור של כ – 10% מדי שנה.

מסר ענק של תקווה

בימים אלה של מיתון כלכלי גובר יש לנתח לעומק את הנעשה בעולם הפילנתרופי והשפעתו עלינו. ההבדל המרכזי בין מודל ההתרמה בקהילות היהודיות לבין מודל זה בקרב הקהילות האוונגליות מצוי בגודל התרומה ובהיקף התורמים. בעולם היהודי תורמים מעטים הרבה ואילו בעולם האוונגלי הפועל למען ישראל והעם היהודי מדובר בתרומות קטנות על ידי רבים מאוד. המחויבות גדלה והולכת ואיתה הוודאות ביציבות מתן התרומות.

קיימת שונות אסטרטגית במאפיינים השונים של התרומות. תרומותיהם של נוצרים אוהדי ישראל לא ייפגעו כמעט במיתון הקרוב. מדובר בתרומות בעלות גוון עמוק של מחויבות ערכית אישית ודתית. זוהי תרומה שמקורה באמירה של התורם על עצמו ועל המחויבות שלו כלפי דתו הנוצרית.

ארגונים אוונגליים רבים, מעידים כי ימשיכו לתרום תרומה רחבה למען ישראל. היום, יותר מאי פעם בעבר, צריך להעניק הכרה מלאה למחויבות הנמשכת הזו. יש להפסיק עם האמירות הציניות הפוגעות במאות אלפי התורמים להגנת המדינה ואזרחיה. אסור להקל ראש בברית האסטרטגית העומדת לצידה של ישראל.

דווקא בימי מיתון אלה צריך להודות על הידידות הניתנת ללא כל תמורה למדינת ישראל, לאזרחיה ולבני העם היהודי כולו. חיבור אסטרטגי זה חוצה יבשות ומעמיק בקרב הקהילות האוונגליות בעולם כולו.

המצב החברתי בישראל קשה. הפערים הולכים ומעמיקים. צרכי הביטחון גוברים והאיומים הקיומיים מתגברים. אל מול הייאוש והחשש יש מסר ענק של תקווה. מסר בינלאומי המגובה במאות מיליוני מאמינים המעניקים תמיכה בלתי מסויגת לבני העם היהודי.

ידידים בים השנאה

השנה מציינת הקרן לידידות 25 שנה למפעל ההיסטורי של חיבור בין יהודים לבין נוצרים על בסיס חיזוקה של מדינת ישראל. ברחבי המדינה כולה יש עדויות חיות של תמיכת הקהילה האוונגלית בישראל ואזרחיה. קליטת עלייה, רווחה, שיפוץ מקלטים, סיוע ברכישת ציוד מגן וחירום הם רק מעט ממה שעושה הקהילה הזו מדי יום. סך התרומות שגייסה הקרן מנוצרים אוהבי ישראל בשנת 2008 נאמד בכ-85 מיליון דולר עד כה. בסיס התמיכה של נוצרים אלה בישראל הוא רחב וחסין מפני השבר הכלכלי. זה מה שהופך את הברית הזו לברית אסטרטגית.

גורלו של העם היהודי וגורל הבית הלאומי שלנו תלויים היום במידה רבה גם בעוצמות הקשר היוצאים מתוך מעגלי העם היהודי. מאות מיליוני מאמינים אוונגליים ברחבי העולם מהווים ידידים משמעותיים בים השנאה, האיבה והמלחמה. חובה עלינו, אם כן, לנצל הזדמנות זו ולדעת להכיר תודה על פועלם ועל היותם שותף אסטרטגי, בייחוד בזמנים קשים אלו, לתמיכתם ולזכות הגדולה שנפלה בחלקנו.

הרב יחיאל אקשטיין הוא נשיא הקרן לידידות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully