וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח העוני: ירידה קלה במספר העניים

פנחס וולף

23.11.2008 / 11:40

ממדי העוני בישראל הצטמצמו לראשונה זה עשור: שיעור העניים ב-2007 ירד ב-0.7%. ירידה נרשמה גם במספר הילדים העניים

בשנת 2007 היו בישראל 412,900 משפחות עניות, שבהן חיו 1,600,400 נפשות, מתוכן כמעט 774,000 ילדים – כך עולה מדו"ח העוני שהתפרסם היום (ראשון) והוצג על ידי שר הרווחה יצחק הרצוג. על פי הדו"ח, רמת החיים הכלכלית של כלל המשפחות בישראל עלתה בין 2006 ל-2007. כלומר, בשנה זו הצמיחה במשק הגיעה גם לשכבות החלשות. ואולם במצטבר לכל שנות הצמיחה, החמישון התחתון נהנה רק ממחצית שיעור העלייה ברמת החיים הכללית.

למרות העלייה ברמת החיים, השר הרצוג לא ממש מרוצה. "הלוואי שיכולתי להתחייב שמגמת ההפחתה בעוני תימשך גם בשנה הבאה, אך קיימת סכנה ממשית ששנת 2009 תמחק את השיפור", הוא אמר. "על פי התחזיות, בשנת 2009 יחול גידול משמעותי במספר המובטלים. איני רוצה להכניס אף אחד לפאניקה מיותרת, אבל ראוי שנעמיד את העובדות על השולחן וניערך מבעוד מועד. הודעתי לפני כשבוע כי הנחיתי את המוסד לביטוח לאומי לגבש תוכנית להתמודדות עם פיטורי עובדים במשק בעקבות המשבר הכלכלי וכי אציג אותה בהקדם".

הרצוג תקף גם את יו"ר האופוזיציה ח"כ בנימין נתניהו ואמר כי "מצאתי לנכון לפעול בתחום זה, על רקע העובדה שלצערי, תנאי הזכאות לאבטלה הוחמרו מאוד בתקופת נתניהו, בהשוואה למקובל במדינות מפותחות אחרות בעולם. גם נתונים של מנהל המחקר של הביטוח הלאומי מצביעים בבירור כי תקופת הזכאות המרבית לדמי אבטלה היא מהנמוכות ביותר בעולם המערבי".

"העוני נובע מהעסקה של עובדים בתנאי עבדות"

בתגובה לדו"ח, אמרה ח"כ שלי יחימוביץ (עבודה) כי "מספרם העצום של העובדים העניים שב ומוכיח כי העוני בישראל אינו קשור רק לקצבאות אלא נובע יותר מהעסקה של עובדים בתנאי עבדות כעובדי קבלן ובשיטות נצלניות אחרות. יש לזכור כי הפגיעה בפנסיות של מי שכל חייהם עבדו וחסכו עדיין אינה באה לידי ביטוי בדו"ח. הבטחת פרנסה סבירה ופרישה בכבוד היא המפתח למלחמה בעוני ועל האוצר לאמץ בדחיפות את הצעותיו של יו"ר ההסתדרות עופר עיני בעניין זה".

גם ח"כ זהבה גלאון (מרצ) הגיבה לפרסום נתוני העוני לשנת 2007 ואמרה כי "המשבר הכלכלי של השנה הביא לעניים חדשים וגרם לעניים להיות עניים יותר. הגיע הזמן לשנות את מדיניות האוצר הכושלת ולגבש תוכנית חירום שתבטל חלק מהרפורמות שגובשו בשנים האחרונות ודרדרו את המשק למצב שבו הוא נמצא היום וכן, לגבש מדיניות על בסיס ערכים של שוויון וצדק חברתי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully