וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נותנים עבודה

אייל דץ

20.11.2008 / 17:50

עובדי מכון ויצמן ממשיכים במאבקם. גם היום הם הפגינו, לצד פעילים חברתיים, על מנת שיכירו בהתארגנות שלהם כעובדי המקום

עשרות עובדי מכון ויצמן ופעילים חברתיים הפגינו היום (חמישי) מול השער הראשי של מכון ויצמן ברחוב הרצל ברחובות במחאה על סירובה של הנהלת המכון להכיר בהתארגנות העובדים. בהפגנה נכח גם ח"כ דב חנין (חד"ש) והיא התנהלה בשקט יחסי.

תחילת הסכסוך בין הצדדים לפני כשלושה חודשים. אז התארגנו עובדי גן המדע שבמכון וייצמן במסגרת "כוח לעובדים – ארגון עובדים דמוקרטי" ופנו להנהלת הגן על מנת לקיים איתה משא ומתן. התארגנות זו באה לאחר מה שהעובדים מכנים "שנים של ניצול ופגיעה בזכויות עובדים בסיסיות כגון אי תשלום על חלק משעות העבודה, אי תשלום שכר במועד ועומס עבודה בלתי סביר שפוגע בבטיחות המבקרים בגן".

לטענת העובדים, הנהלת הגן סירבה להיפגש עם נציגות העובדים החוקית. לאחר כחודש ימים, החליטו העובדים להכריז על סכסוך עבודה ופתחו משמרות מחאה בכניסה למכון ויצמן. לאחרונה החליטה ההנהלה להיפגש עם נציגות העובדים אך המשיכה לטעון באמצעות עורכי דינה כי היא איננה מכירה בהתארגנות.

במכתב שפרסם נציג העובדים במכון ויצמן, נדב אהרוני, באתר "העוקץ" הוא סיפר על הנסיבות שהביאו להתארגנות: "גן המדע שבמכון ויצמן הוא מוזיאון המעסיק כ- 40 עובדים, מתוכם מדריכים, עובדי מלאכה, עובדות אדמיניסטרציה ועובדות ניקיון. כיאה למוסד "מתקדם" מכון ויצמן מצא לנכון להעסיק את העובדים בחוזים אישיים, על אף שקיים הסכם קיבוצי שחל על רוב עובדי המכון. בכך מתאפשר להנהלה להעסיק את עובדי המלאכה, העוסקים בעבודה פיזית ממושכת, בשכר נמוך משמעותית ממקומות אחרים בעלי אופי עבודה דומה. אולם לא רק שהעובדים אינם נהנים מתנאי ההסכם הקיבוצי, הם אף חשופים להפרות חוזרות של הזכויות המינימאליות המגיעות להם על פי חוק. הנהלת הגן משלמת לעובדים רק על חלק משעות העבודה... מעבר לליקויים בנושא השכר, ההנהלה איננה מעסיקה את מספר העובדים הדרוש לצורך ביצוע העבודה שהיא מטילה עליהם. כך למשל עובדי המלאכה, שעובדים עבודה מאומצת ממילא, נתונים בעומס עבודה לא סביר הפוגם בתחזוקה השוטפת של המוזיאון. כך גם במקרים רבים מדריך נאלץ להיות אחראי על מספר מבקרים הגדול בהרבה מן הקבוע בתקנות הבטיחות דבר המהווה סכנה ממשית לשלומם... משנוכחנו לגלות כי אין בכוונת ההנהלה לשתף אימנו פעולה אנו נאלצים בלב כבד להכריז על סכסוך עבודה, זאת מתוך הבנה שרק כך נוכל להביא להסדרת הליקויים ולהתנהלות תקינה של המוזיאון".

זה ממשיך

ביום ראשון שעבר הגיעו העובדים לשטח המכון מצויידים בשלטים במטרה להניפם במהלך טקס חלוקת מלגות לסטודנטים מצטיינים, בהשתתפות בכירי מכון ויצמן וראשי עמותת דוידסון המפעילה את המוזיאון. זאת, כחלק ממאבקם בהנהלה ובעקבות סירובה להכיר בהתאגדותם ולשבת איתם למשא ומתן על תנאיהם. בתגובה נשלחו מאבטחים לעצור את העובדים ולדבריהם היכו אותם בברוטליות. מיד לאחר האירוע נעצרו העובדים והפעילים על ידי המשטרה ושוחררו כעבור כ-3 שעות.

ממכון ויצמן נמסר: "מנהלי המכון נפגשו עם העובדים, שמעו את טענותיהם, קיימו בירור ומצאו שחלק ניכר מטענותיהם נכונות ומוצדקות. נקודות אלה מתוקנות בימים אלה. עובדות אלה "הובהרו לעובדים. דלתה של ההנהלה פתוחה לפני העובדים, אך הם אלה שמסרבים להיפגש בטענות סרק פרוצדורליות.

שני עובדים פרצו ביום ראשון למכון כשהם מלווים בפעילים פוליטיים, במטרה לחבל באירוע שבו חולקו מילגות לסטודנטים מצטיינים. הפורצים, שזחלו מתחת לגדרות המכון, נלכדו על-ידי אנשי האבטחה של המכון שבלמו אותם תוך הפעלת כוח מינימלי שנדרש לבלימתם.

אין אמת בטענת העובדים כי נעצרו בדרכם לעבודה, שכן נתבקשו מפורשות שלא להגיע לגן המדע. הפעילים הפוליטיים חדרו למכון במטרת חבלה מוצהרת.

המכון מעוניין לפתור באופן ענייני והוגן את בעיותיהם של המדריכים, אך לא יאפשר הפרעה לשיגרת המחקר המדעי ולפעילויות נוספות שמתקיימות במכון."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully