וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנשי החתול: הכירו את החתולים

אורלי נירן יהלום

21.11.2008 / 0:00

החתול כחיית טוטם מסמל את ראיית הנסתר, המאפשרת לו לראות מה אנשים מסתירים מאחרים אבל גם מעצמם - חיות אדם

חתול מעלה אסוציאציה של רכות, פינוק, גמישות ועצמאות. חתול הבית הוא יונק הניזון מציד עכברים ומכרסמים נוספים ואינו מסוגל לעכל צמחים. מחקרים מראים, כי החתולים בויתו לפני כ- 8,000 -10,000 שנה באזור הסהר הפורה. חתולי הבית הם חלק ממשפחת החתוליים המכילה כ-37 זנים, בהם: האריה, הפומה, הנמר, היגואר, הטיגריס,ברדלס, פנתרים למיניהם, חתולי בר, חתולי ביצות, חתולי חולות ועוד.

במצרים העתיקה נחשבו החתולים למקודשים וניתן להם כבוד רב. בקברים מצריים מהממלכה החדשה (1069-1540 לפני הספירה), נמצאו ציורים המתארים את החתולים כחלק מחיי היומיום ופסלים של חתולים הוצבו בכניסה לבית כאמצעי הגנה לדייריו. האלה בסת, אלת הפוריות, שומרת הילדים ומגינת החתולים, מתוארת כבעלת גוף של אישה וראש של חתול. במקדשיה חיו החתולים חיי מותרות וטופחו עד יומם האחרון.

באותה עת, כאשר היה מת חתול, היו בעלי הבית מתאבלים עליו ובעל הבית אף היה מגלח את גבותיו לאות אבל. במצרים נמצאו לא רק אנשים חנוטים אלא גם חתולים חנוטים. במיתולוגיה הסקנדינבית מסמל החתול את פרייה, אלת הפוריות, ובהודו הוא מתקשר לאלה צ'אסטי, אלת הנשיות, המתוארת כרוכבת על גב חתול.

בחשכת המסתורין

בתרבויות רבות נחשב החתול ליודע הסודות, משום שלחתולים יש את היכולת לראות את הנסתר. בייחוד לחתולי הבר מיוחסים יכולות על חושיות, גילוי העתיד ותנועה דרך הזמן והמרחב. הלינקס, המוכר לנו בארץ כקרקל (החתול בעל האוזניים הארוכות שבקצותיהן ציצות שיער), נושא סגולה של סודות וראיית הנסתר.

בספרו "שפת החיות" כותב טד אנדרוס, שחתולי הבר מתקשרים לשתיקה ולשמירת סודות. הם ניזונים בעיקר מארנבות וסגולת הארנבת (הבנת הפחדים והתמודדות עימם) משמעותית עבור כל מי שחתול הבר מלווה אותו כטוטם. בספר "קלפי סגולה" מתארים ג'יימי סאמס ודיוויד קארסון את אנשי הלינקס כבעלי ראיית נסתר ייחודית, המאפשרת להם לראות מה אנשים מסתירים מאחרים או מעצמם ומהם הדפוסים המפעילים אנשים מתחת לפני השטח.

החתולים מבטאים באורח חייהם את האיכויות הנדרשות לחיבור לנסתר ולגילוי העתיד דרך זמן החלום. שלווה, רוגע וגמישות מלווים את תנועותיהם, יש להם חוש כיוון מעולה, הם מרבים לישון ביום ופעילים בלילה בחשכת המסתורין. ראיית החתולים בלילה מעולה (פי שש מזו של בני האדם) איכות זו מסמלת ראיית הנסתר וכניסה לתוך הלא נודע. ההסוואה וההתגנבות הן חלק מרכזי בטקטיקת הצייד של החתולים. אלו בדיוק האיכויות הנדרשות להתבוננות מעמיקה וגילוי הנסתר.

חתול שחור, חתול לבן

רוב החתולים סולדים ממים, שמסמלים את עולם הרגש. דווקא עצמאותם של אנשי החתול ויכולתם לא להיות מושפעים מרגשותיהם, מאפשרת להם לראות את הנסתר בבהירות, מכיוון שרגשות עלולים להשפיע על האינטואיציה ולעוות את תפישת המציאות. לא במקרה נחשבים החתולים למלווים הצמודים של מכשפות ומנבאות עתידות. בימי הביניים באירופה נרדפו החתולים על ידי הכנסייה הנוצרית כחלק מציד המכשפות.

הצבע השחור של החתול המעורר השראה וחיבור ללילה, לנשיות ולמסתורין, עורר בכמרים המתנזרים פחד מהאנרגיות הנשיות. מסתרי הפיתוי הנשי, העיסוק במיסטיקה ובהילינג - כל אלה היו בלתי מובנים לכמרים, שהעדיפו לתמוך ברפואה המבוססת על ניסויים מדעיים ונשלטת על ידי גברים.

הקשר בין חתולים שחורים לרוע או מזל רע, הוא אמונה תפלה הנובעת מחוסר הבנה. לצבע השחור, כמו ללילה ולמסתורין, אין כל קשר לרוע. הוא מסמל את הצד הנשי ומהות המסתורין. טוטם הפנתר השחור מלמד כיצד להתמודד עם הלא נודע ולנווט את דרכנו בין הצללים מתוך בטחון אישי.

הפנתר השחור מעניק מחסותו רבת העוצמה והחמלה לאנשים שחוו טראומות קיומיות וזקוקים לתמיכה ולאומץ להתמודד עם פחדיהם מפני הלא נודע, מתוך ביטחון מוחלט בריק. נמר השלג המנוגד בצבעו לפנתר השחור, גם הוא מביא כטוטם עוצמה מחודשת להתמודדות עם השדים הפנימיים. נמרי שלג חיים בהרים באסיה והופעתה של חיה זו כטוטם יכולה לשקף קשרים מגלגולים קודמים לאותם אזורים בהם הוא נמצא. הופעתו של נמר השלג בחייכם, היא אות והבטחה לחיים חדשים וראיה מחודשת מתוך התגברות על הפחדים שליוו אתכם בעבר.

מאמר זה מוקדש באהבה גדולה לחתולה המדהימה שלי קיטנה (על שם הנסיכה מהסרט "מורטל קומבט"), שלימדה אותי כל כך הרבה על מסתורין, אהבה, יושר פנימי, תמיכה וחמלה.

אורלי נירן יהלום (גוטגנוני) היא מחברת הספר "בינת הלווייתן" ומנהלת מרכז "מעוף מקודש" לשמאניזם וריפוי תודעה.

sheen-shitof

שדרגו את הביצועים

הארכת משך האקט ושיפור ההנאה במיטה - במבצע מיוחד

בשיתוף "גברא"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully