וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחנת החלל הבינלאומית חוגגת עשור לקיומה

טלי גולדשטין

20.11.2008 / 13:07

ב-20 בנובמבר, 1998 השיקו הרוסים את החלק הראשון של תחנת החלל. הסיום המשוער של הבנייה יהיה ב-2010. העלות: 100 מיליארד ד'

(צילום: רויטרס)

תחנת החלל הבינלאומית חוגגת היום (חמישי) יום הולדת 10. ב-20 בנובמבר, 1998 השיקו הרוסים את החלק הראשון של תחנת החלל מקזחסטאן. סוכנות החלל האמריקאית נאס"א השיקה את החלק השני שבועיים לאחר מכן. אסטרונאוטים וקוסמונאוטים רוסים הגיעו לתחנת החלל שנתיים לאחר מכן וכל השאר הוא כבר היסטוריה.

תחנת החלל משמשת כיום כבית לשלושה אנשים בו זמנית בכל פעם – ובקרוב לששה. הודות למעבורת החלל "אנדוור", שנחתה השבוע בתחנת החלל והביאה עמה ציוד לשיפור תנאי המגורים, תכלול התחנה חמש עמדות שינה, שתי אמבטיות, שני שירותים ושני חדרי כושר קטנטנים. בסך הכל, יש בה תשעה חדרים, שלושה מהם משמשים כמעבדות.

לפי סוכנות הידיעות "אסושיאייטד פרס", תחנת החלל הבינלאומית הספיקה לגמוא כ-2 מיליארד קילומטרים, להקיף את כדור הארץ מעל ל-57,300 פעמים, לארח 167 אנשים מ-15 מדינות ולהגיש מעל ל-19 אלף ארוחות.

"אווזה המטילה ביצי זהב"

"לאחר עשר שנים, אנחנו מאחלים לתחנת החלל הבינלאומית יום הודלת שמח ואנו מקווים לעוד שנים רבות", אמר מפקד ה"אנדוור", כריסטופר פרגוסון במסר מוקלט. האסטרונאוט דונלד פטיט, הנמצא אף הוא במעבורת, ציין כי כל הפרוייקטים הגדולים לקחו שנים רבות לבנייה, לכן אין לבוא בטענות לכך שעברו כבר עשר שנים ותחנת החלל עדיין לא גמורה. "כמה זמן לקח לבנות את תעלת פנמה, או את גשר ברוקלין?", תהה. "ברגע שבניית תחנת החלל תסתיים, אנשים לא יזכרו כמה זמן לקח לבנותה", הוסיף. פטיט שהה בתחנת החלל במשך חמישה חודשים בין 2002 ל-2003.

לפי הערכות, העלות הכוללת של הפרוייקט נאמדת ב-100 מיליארד דולר. סכום זה כולל השקעה של ארה"ב, רוסיה, קנדה, יפן והאיחוד האירופי. עם זאת, נאס"א טוענת שהסכום עומד על 44 מיליארד דולר בלבד.

מטרת תחנת החלל השתנתה עם השנים. נאס"א רואה בה כמקום שאפשר ללמוד בו על בריאות האסטרונאוטים בחלל וסוגיות אחרות לקראת מסעות עתידיים לירח, למארס ומעבר לכך. לפני כן, הדגש היה על ניסויים מדעיים. הרוסים משתמשים בתחנת החלל בתפקיד ה"אווזה המטילה ביצי זהב" ומקיימת טיסות למיליארדרים רוסים על מנת לממן את הפעילות של תוכנית החלל שלהם. נאס"א צופה כי הבנייה של התחנה תסתיים ב-2010 .

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully