וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אשרם ציוני

ירון שוורץ

20.11.2008 / 11:23

במסעו אחר רוחניות בצפון הארץ הגיע ירון שוורץ לקיבוץ ענבר, קומונה רוחנית ששעריה פתוחים תמידית בפני המחפשים - הגליל עליון

כביש 85 מוביל מעכו עד לצומת עמיעד. קצת אחרי הפניה לצפת, יש צומת ובה שלט שמכוון לישוב מג'אר. בדרך לשם, באחת ההסתעפויות הקטנות שמאלה, חבוי לו קיבוץ ענבר. אולי הקיבוץ הכי קטן שיש, קהילה פצפונת של 12 מבוגרים ועוד מספר ילדים, שאהבתם המשותפת לעולם האלטרנטיבי מציבה אותם במקום הראשון בארץ בתור מרכז הסדנאות האולטימטיבי. "ענבר זה מקום מיוחד", אומר גדעון בן-ישראל, מזכיר הקיבוץ ורכז אירוח הסדנאות, "בעצם אנחנו יותר קומונה מאשר קיבוץ, חיים בשיתוף כלכלי ובאחווה אחד עם השני".

הנוף בענבר משכר. גבעה קטנה באמצע עמק שמחבר בין הים התיכון לכנרת, מסביב הרים גבוהים וירוק מכל עבר, מלמעלה ומלמטה. בהתחלה בכלל קראו לנקודת החמד הזו "גבעת חנניה", מין התיישבות זמנית שנזנחה עד שהגיעו חברי קבוצת ענבר ושיקמו, שיפצו ופיתחו את המקום.

בשנים הראשונות פעלו בעיקר בתחום האירוח הכפרי, אבל הרווח הכספי שהניבו הצימרים לא היה מספק מבחינה אישית. החברים, שלכולם הייתה היכרות עם העולם הרוחני, החליטו ללכת עם נטיית לבם הטבעית ולהתמקד באירוח של סדנאות בריאות ומודעות. עתה היה המקום לא רק רווחי אלא גם אטרקטיבי עבורם. "מאז, כבר 15 שנה שמתקיימות כאן פעילויות מסוגים שונים ומגוונים", מספר גדעון, "מודעות, תודעה, תזונה, יוגה, מוזיקה ואפילו דרמה".

בלי טלוויזיה

במרכז יש 20 חדרים, חדר אוכל ושני אולמות, מה שמאפשר אירוח של שתי קבוצות במקביל או סדנה אחת גדולה, כשמרחב הקיבוץ כולו עומד לרשות המשתתפים. "הייחוד שלנו בכך שכל המרחב של הקיבוץ מתגייס לטובת הסדנה". מסביר גדעון.

"אם הלכת לריטריט בבית מלון, אז ברגע שאתה ניגש לחדר אוכל, הולך במסדרונות או לבריכה, אתה פוגש אנשים שהם לא חלק מהתהליך. אחר כך אתה מגיע לחדר ושם מחכה לך הטלוויזיה, שגם היא לא חלק מהתהליך. אצלנו לא נוצרים מרווחים כאלו, חברי הקיבוץ באים גם הם מרקע של חקירה עצמית ומודעות, אין טלוויזיות בחדרים וכל מי שתפגוש או תזדקק לעזרתו, יהיה מספיק קשוב ומבין כדי לפעול לטובתך, בלי שתרגיש שהתהליך שאתה נמצא בתוכו מופרע".

גדעון בעצמו נהג להעביר בענבר סדנאות במסגרת שיטת טיפול שנקראת ה"טאו המרפא", שהתפרסמה בהשפעותיה המיטיבות על חיי המין של המתנסים בה. אבל בשנתיים האחרונות, הוא העדיף לקחת צעד אחד לאחור ולהתמקד יותר בניהול ומדי פעם להצטרף בעצמו לסדנאות במקום.

"התחילו להגיע מורים מאוד מרשימים, מתחומים שאני מתרגל מזה שנים, כמו הויפאסנה למשל, והציעו שיטות ודרכי הסתכלות ייחודיות שלא הכרתי עד כה. אותו דבר קרה לי עם הנושא של נשימה מעגלית, שלל הטכניקות האלו מטופלות בצורה מאוד רצינית כאן אצלי בבית, ממש מתחת לאף וזו הייתה הזדמנות אדירה עבורי להפוך שוב ממורה לתלמיד".

לא אשרם

ומה עושים כל שאר חברי הקיבוץ? באופן כללי, גם הם משתתפים לעתים בסדנאות, אך מרבית הזמן עובר במרכז על עבודת הקודש של הכנת אוכל צמחוני-חלבי עשיר ומושקע, לעתים לקבוצות של 80 אנשים, במשך שלושה או ארבעה ימים רצופים. מלבד זאת, הם עוסקים בניקיון, אחזקה, נוי וטיפוח המקום. בשנים האחרונות יש גם לחברי ענבר ילדים, שדורשים תשומת לב נוספת והשלמות הכנסה. בנוסף, הוקמה בענבר הוצאה לאור, שבמסגרתה ראו אור מספר ספרים ידועים בעולם הניו-אייג' הישראלי, כמו "סודות האהבה של הטאו", "הזוג הרב-אורגזמי" ו"קלפי הסגולה" (סוג של קלפי טארות) שבאים מהמסורת האינדיאנית.

הלו"ז של ענבר יכול להיראות לא נורמלי למתבונן מהצד. בכל שבוע יש סדנה אחת, אם לא שתיים: קונדליני יוגה, איינגר יוגה, שיבננדה יוגה, נשימה מעגלית, אושו, יעוץ משפחתי, פסיכודרמה, מעגלי הקשבה ואפילו סדנאות של דו-קיום. "זה איננו אשרם", אומר גדעון, "אפשר לומר שזהו סוג של בית ספר שמאפשר לנו ליהנות מהעבודה שלנו. אנחנו פוגשים אינסוף של אנשים שעוברים תהליכים וזה מעורר השראה. אנחנו נחשפים להמון סוגים של ידע, שהוא הכי מעניין והכי רלוונטי לטעמנו, מהתחום של בריאות, תודעה ומודעות. המפגש הזה עם התלמידים, עם המורים הוא מחייה, מעמיק ומעשיר את החיים שלנו".

רוצים גם? להצטרף לענבר זה מסובך, אבל להתנדב בענבר לתקופה זמנית זה מאוד פשוט. "מקבלים חדר בקרוואן וחיים איתנו. מגיעים כאלו שחזרו מהודו ועדיין לא החליטו מה הם עושים ומנגד כאלו שסיימו עבודה ועדיין לא החליטו מתי הם נוסעים להודו. ומעבר לכך, מגיעים אנשים שפשוט הגיעו לצומת בחיים שלהם והם מעדיפים לבלות איתנו עד שיחליטו באיזה כיוון לפנות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully