וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האו"ם: "חקירת הגרעין האירני במבוי סתום"

טלי גולדשטין

19.11.2008 / 19:17

הסוכנות הבינ"ל לאנרגיה אטומית מודה כי נותק כל קשר בין אנשיה לבין ראשי תכנית הגרעין האירנית. "החקירה הידרדרה"

"חקירה של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בנוגע לתכנית הגרעין האירנית הידרדרה למצב של חוסר תקשורת במשך מעל לחודשיים", כך אמר הערב (רביעי) בכיר באו"ם. לדבריו, "הגענו כבר בעבר למבוי סתום אך לפחות היתה תקשורת בין הצדדים. כעת המצב הידרדר. אין שום תקשורת. אין התקדמות לגבי ההיבטים הצבאיים של התוכנית האירנית", הוסיף.

סבא"א הגישה היום את הדו"ח המעודכן לגבי הפעילות הגרעינית של אירן. לטענתה, טהרן מתכננת להתקין 3,000 צנטריפוגות בתחילת 2009, בנוסף ל-3,800 הצנטריפוגות להעשרת אורנים שכבר התקינה ו-2,200 צנטריפוגות שהתקנתן תהיה הדרגתית.

אתמול דווח בסוכנות הידיעות הממלכתית אירנ"א כי אירן מתכוונת לפתוח את הכור הגרעיני הראשון בבושהר במהלך שנת 2009. מועד פתיחת הכור, שנבנה על ידי חברה רוסית במסגרת חוזה של מיליארד דולר, נדחה מסיבות שונות ובהן מחלוקת על התשלומים. רוסיה הסכימה לבנות את הכור ב-1995. הכור נבנה באתר בו החל בשנות ה-70 פרויקט אחר, שנוהל על ידי החברה הגרמנית "סימנס". הפרויקט הגרמני הופרע על ידי המהפכה האיסלמית ב-1979 ומלחמת אירן-עירק בשנות ה-80.

מאמציה של ארה"ב ובעלות בריתה לעקוב אחר פעילותה הגרעינית של אירן ספגה לאחרונה מכה רצינית, בעקבות חשיפתו של מרגל אירני שפעל עבור גרמניה. העיתון הגרמני "דר שפיגל" דיווח, כי במשך למעלה מ-10 שנים הפעילה סוכנות הביון הגרמנית סוכן אירני, שפעל בשם הקוד "סינבאד". הוא העביר טכנולוגיה לאירן ובתמורה סיפק העביר מסמכים מהימנים של הממשל באירן, אך התכנית עלתה על שרטון לאחר שסוכני מכס גרמנים שלא היו מודעים לכך שהוא מרגל בשירות גרמניה, עצרו אותו על משלוח לא חוקי של טכנולגיית טילים לאירן, ובכך למעשה חשפו אותו.

בתחילת אוקטובר אמר מזכ"ל נאט"ו, יאפ דה הופ שייפר, כי הוא אינו בטוח בכוח העולם לעצור את אירן מהשגת נשק גרעיני. בכנס בדרום צרפת אמר שייפר כי הברית הצפון אטלנטית לא משחקת תפקיד בעניין, אך הוסיף כי הוא מודאג מחוסר היכולת של האו"ם לגרום לאירן לזנוח את שאיפותיה הגרעיניות. "הניסיון לעצור את שאיפות אירן לייצור פצצה גרעינית הוא אתגר משמעותי", אמר. "אני לא חושב שהעולם יכול לעצור את אירן מהגשמת שאיפותיה". מלבד תוכנית הגרעין, שייפר חושש גם מפני נסיונות פיתוח הטילים של אירן, שהופכים "לאיום ביטחוני על ארצות הברית וכמובן על אירופה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully