וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האו"ם לא מחליט: הכור בסוריה היה גרעיני?

טלי גולדשטין

19.11.2008 / 17:29

לאחר אינסוף הדלפות ומידע סותר, פרסמה הסוכנות הבינ"ל לאנרגיה אטומית דו"ח על הכור שהופצץ בסוריה. "אין ראיות מספיקות"

אפשר שהאתר אותו הפציצה ישראל בסוריה היה כור גרעיני, אך אין ראיות שנעשתה בו פעילות גרעינית, כך עולה מהדו"ח החדש של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), שפורסם הערב (רביעי). בדו"ח נכתב כי פקחי האו"ם מצאו ביוני שרידים "משמעותיים" של אורניום באתר אך המקור שלהם אינו ברור. כמו כן, אין ראיות מספיקות המוכיחות כי האתר אכן היה גרעיני. אי לכך, יש צורך בהמשך החקירה.

הסוכנות תבקש מסוריה להפגין "שקיפות גדולה יותר" ולהעניק לפקחי האו"ם גישה לשרידים ולציוד שנלקח מהאתר לאחר ההפצצה של חיל האוויר הישראלי בספטמבר 2007, ציין הדו"ח. האו"ם ידרוש גם מסוריה לספק לו מסמכים נוספים לגבי האתר על מנת לסייע בסיום החקירה ולהגביר את שיתוף הפעולה. עוד נכתב בדו"ח כי סבא"א מתכוונת לבדוק שלושה אתרים נוספים העשויים לסייע בחקירה.

לטענת הממשל האמריקאי, מטרת המתקן היה לייצר פלוטוניום המשמש לייצור פצצות אטום. סוריה מכחישה בתוקף טענות אלו.

וסוריה בשלה

ביום רביעי שעבר, טען שר החוץ הסורי וואליד מועלם כי ייתכן שפצצות שהטילה ישראל לפני כשנה באתר הסורי שאותו השמידה, הן המקור לשאריות האורניום שמצאו פקחי הסוכנות האטומית של האו"ם. "גם ישראל וגם ארצות הברית השתמשו בעבר בטילים המכילים אורניום בעירק ובאפגניסטן", אמר מועלם במסיבת עיתונאים שקיים עם עמיתו העירקי.

מספר ימים לפני כן, טענו דיפלומטיים כי פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית גילו שרידי אורניום באזור שבו לפי החשד הקימה סוריה כור גרעיני. לדברי אחד הדיפלומטים, "השרידים אינם מספיקים כדי להוכיח שסוריה פיתחה נשק גרעיני, אך הם מצדיקים חקירה נוספת בעניין. המרכיב שנמצא היה מעשה ידי אדם ולא מחצב טבעי. עם זאת אין ראיה לפעילות הקשורה לייצור דלק גרעיני". מועלם תקף את מי שהדליף את המידע ואמר כי "מטרת ההדלפות לתקשורת היא פוליטית ומטרתן להפעיל לחץ על סוריה".

סבא"א פתחה בחקירה לגבי סוריה מאז מאי האחרון, זמן קצר לאחר שוושינגטון העבירה את המידע המודיעיני שאספה לגבי האתר וחודשים לאחר שישראל הפציצה אותו וסוריה הספיקה לנקותו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully