וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנזיר שמכר את הגיטרה שלו

ירון שוורץ

19.11.2008 / 13:00

בגיל 60 פרש לאונרד כהן לחיי מנזר בודהיסטי בשביל להתקרב לעצמו, אבל רק אחרי חמש שנים כשהשתחרר מהדיכאון, הגיע השיעור האמיתי - הלקסיקון

כהן לאונרד

סלבריטאים שהופכים לרוחניקים מעוררים לרוב גיחוך בעיני הצופה מהצד, אך כאשר כוכבי פופ נוגעים בחקירה פנימית, נוצרת אצל חסידיהם התרגשות, מכיוון שעתה צפויות כל תובנותיהם החדשות להופיע כחלק ממעיין היצירה השופע שניחנו בו.

כאשר הזמר לאונרד כהן הצטרף בשנת 1996 למנזר זן-בודהיזם והפך באופן רשמי לנזיר זן, חוו מעריציו פחד מסוים, משום שלאונרד בחר בחיי פרישות ובדידות ועמד להסתלק מעולם הזוהר. איך קרה הדבר שבן משפחה יהודית-פולנית מקנדה, שהכיר ביהדותו ואף נזעק לטובת חיילי ישראל בימי מלחמת יום-כיפור ובא במיוחד להופיע בחצי האי-סיני, החליט להפוך לבודהיסט?

הבדידות, הצער, הכאב והדיכאון שעולים בשיריו, היו כולם חלק מעולמו של לאונרד מאז ומתמיד. בשנות ה-70 הוא חבר למורה זן בשם רו?שי, אשר ליווה אותו בטוב ובעיקר ברע.

כאשר הגיע כהן לגיל 60 ורושי כבר היה בן 90, החליט כהן להצטרף אליו למנזר. שם, כך הוא מספר, צפה בכל הזיותיו הארוטיות, האגואיסטיות והשיפוטיות, עד שאלו שעממו אותו לחלוטין וחלפו מדמיונו. במקום זה, הוא מצא חברות ויחסים קרובים עם מישהו שמזמן לא פגש, שהיה הוא עצמו. במנזר, הוא אמר, אף אחד אינו קדוש וכל שוכניו הגיעו לשם כדי להשתקם מהמציאות.

לאחר חמש שנות התבודדות הגיע כהן למסקנה, כי לא נועד להתנזר לנצח. הוא עזב ושמח לבשר לעולם, שהשתחרר מהדיכאון שליווה אותו כל ימי חייו. במהרה העמידה אותו המציאות במבחן, משום שבימי סגפנותו נגנב כל הונו מחשבונות הבנק שלו. כהן שהיה אז בן 70, נאלץ לחזור להופיע. המעריצים, כאמור, רק זכו מכל התהפוכות האלו, מכיוון שאת שיריו הוא מגיש עתה לדבריהם בצורה שמזכירה יותר מכל חוויה דתית והתעלות נפש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully