וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאמץ אחרון למנוע עוד תחנה פחמית באשקלון

אייל דץ

18.11.2008 / 18:23

פעילי סביבה הופתעו לגלות שלא כל המועמדים לראשות העיר מתנגדים להקמת התחנה, שלטענתם תגדיל משמעותית את זיהום האוויר בעיר

* צילום: גרינפיס, עריכה: ארנון מעוז

ביום שלישי הבא יתקיים הסיבוב השני בבחירות לעיריית אשקלון. הפעם, בעקבות קריסת הרגיעה עם חמאס, עושה רושם שהמצב הביטחוני הרעוע בעיר יהווה גורם מרכזי בבחירה של התושבים באדם שינהיג אותם בחמש השנים הקרובות. כרגיל במחוזות ארצנו, תחומים מהותיים כמו חינוך תחבורה ואיכות סביבה ידחקו הצידה והמצב הביטחוני יתפוס את הכותרות הראשיות. עבור הארגונים הסביבתיים, דחיקת הנושא הסביבתי מחוץ לדיון הציבורי הוא אסון של ממש. בעיקר בגלל התחנה הפחמית שאמורה לקום בשטח העיר.

מאז שנודע להם כי חברת החשמל מתכננת להקים תחנה פחמית נוספת באשקלון בעלת כושר ייצור של 630 מגה-וואט, הם מנהלים מאבק עיקש נגד התוכנית. לדבריהם, הפעילות שאמורה להתבצע בתחנת הכוח - שריפת הפחם ושינוי מצב הצבירה שלו ממוצק לגז - הופכת אותו לסוג דלק המסוכן ביותר לאדם ולסביבה. על פי מסמך שהכינה עמותת "אדם טבע ודין" לקראת הדיון, הנקרא "על האיוולת בהקמת תחנת כוח פחמית נוספת באשקלון", הפעלת התחנה תגדיל ב-13% את שיעור פליטת שני גזי חממה משריפת דלקים בישראל. הדבר יעמוד בניגוד מוחלט למגמה העולמית של הפחתת פליטת גזים אלה ולהסכם בינלאומי בעניין - שגם ישראל אמורה להיכלל בו.

ההזדמנות האחרונה

לפני כחצי שנה, החליטה הוועדה לתשתיות לאומיות לאשר את התוכנית, ולטענת אנשי מגמה ירוקה, זוהי ההזדמנות האחרונה לעצור את לעצור את הקמת התחנה. בחודש האחרון הם מקיימים מבצע ארצי של גיוס חתימות בכל רחבי הארץ נגד הקמת התחנה ואתמול (שני) הם החליטו כי חסרות להם שתי חתימות משמעותיות- החתימות של המועמדים לראשות עיריית אשקלון, בני ועקנין ואיתמר שמעוני. הם החליטו להגיע יחד עם אנשי ארגון "גרינפיס" למטות המועמדים, מצוידים בטופסי החתמה ומצלמות, אך שם ציפתה להם חוויה לא נעימה.

לטענת הפעילים, שהגיעו תחילה למטהו של בני וקנין, הם גורשו מהמטה בצעקות ודחיפות על ידי אנשי המטה. עוד אומרים בגרינפיס כי "בזמן שאחת הפעילות הצעירות במטה החלה לחתום על טופס ההתנגדות ניגש אליה משה גיאת, מספר שתיים ברשימה, חטף לה את הטופס ואסר עליה לחתום". בהמשך, פנו הפעילים למטהו של המועמד השני לראשות העיר איתמר שמעוני על מנת לברר מהי עמדתו בעניין התחנה. לדברי הארגון "כל הנוכחים במטה של שמעוני חתמו על טופס התנגדות לתחנה בנוכחות עורכת הדין. שמעוני עצמו התבטא נגד התחנה והצהיר כי יתנגד בתוקף להקמתה - גם אם הדבר יחייב אותו לשכב על אתר הבנייה בגופו".

לידיעת תושבי אשקלון

"אנחנו לא כאן כדי לנקוט עמדה פוליטית, אלא כדי לדאוג כי תושבי אשקלון, שילכו בעוד חמישה ימים לקלפי, ידעו מה מחזיק כל מועמד בשרוול: האם זו תחנה פחמית נוספת בעיר או מאבק למען עתיד ילדיהם" אמרה הבוקר נילי גרוסמן, מנהלת מאבק האנרגיה בארגון גרינפיס, "לצערי, עושה רושם כי המועמד בני וקנין תומך בעקיפין בתחנה הפחמית אשר תכריע גורלות של אלפי תושבים בעיר".

מאיה גבעון, קמפיינרית מגמה ירוקה מוסיפה: "בניית תחנת כח פחמית נוספת באשקלון היא איום מוכח על הבריאות, וזאת על פי עמדתם הרשמית של משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה. לא יכול להיות שמי שמעוניין להנהיג את העיר יסגור את עיניו ואוזניו אל מול איום זה. הציבור באשקלון דורש ראש עיר חזק שייצג אותו במאבק נגד התחנה הפחמית".

ממטהו של בני וקנין נמסר בתגובה להאשמות של "מגמה ירוקה" ו"גרינפיס" כי: "בני וקנין אמר לכל אורך מערכת הבחירות כי במידה והתחנה מזהמת, אנו נלחם נגדה. במידה והממשלה בכל זאת תחליט להקים תחנת חשמל, אנו נלחם שיתקינו את הציוד הכי יקר ,העולה מאות מיליוני דולר, כדי להוריד את הזיהום עד אפס". לדבריהם, "בידינו עובדות, שהייתה זו פרובוקציה ואף ניתנה התנצלות מצד נציגת המפגינים שפעלו שלא כחוק. נציגת "גרינפיס" באשקלון, חזרה למשרד והתנצלה על מעשיי הפולשים למטה הבחירות שלא כחוק, אך מכל זווית שנפרט את מעשיהם, נמלא אחר כוונתם לזכות בפרסומת חינם על חשבוננו. אין בדעתנו, להרחיב את התגובה על כך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully