וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התא המשפחתי העתיק בעולם התגלה בגרמניה

טלי גולדשטין

18.11.2008 / 11:44

ארכיאולוגים חשפו קבר בן 4,600 שנה ובו קבורה המשפחה הקדומה ביותר שהתגלתה עד כה. ממצב השלדים עולה כי הם מתו מוות אלים

שרידי ד.נ.א שנלקחו מעצמות ושיניים שנמצאו בקבר בן 4,600 שנה מתקופת האבן סיפקו לארכיאולוגים את הראיה המוקדמת ביותר לקיומו של תא משפחתי גרעיני כמבנה חברתי. מהממצאים עולה כי בקבר קבורים זוג הורים ושני ילדיהם לאחר שנמצאו את מותם במאבק אלים, ככל הנראה, לגבי כמה מהאדמות הפוריות ביותר באירופה.

הארכיאולוגים שבדקו את העצמות אמרו כי הקבר מספק ראיה לשינוי במבנה החברתי מחיי קהילה משותפים לחברות גדולות הכוללות אנשים שונים. "עתה נוכל להבין טוב יותר את תהליך השינוי החברתי לצורתו המודרנית יותר", אמר דוקטור אליסטייר פייק, ארכיאולוג באוניברסיטת בריסטול וחבר בצוות המחקר.

הקבר עצמו נמצא לפני ארבע שנים במהלך חפירה בסקסוניה-אנהלט, אחת מ-16 המדינות המהוות את גרמניה. באתר נמצאו מספר קברי אחים, בהם נמצאו שרידים של כמה שלדים מחובקים. קברי האחים מספרים סיפור של מוות אלים. בשלד אחד היה נעוץ חץ בחוליות הגב. בכמה מהשלדים נתגלו שברים שלא החלימו, דבר המוכיח שהם נחבלו זמן קצר לפני מותם. לפי פייק, הם ניסו, ככל הנראה, למנוע את כיבוש אדמותיהם.

"אזר זה נחשב לאחד הפוריים באירופה. כך שאם אנשים חיפשו אז אדמה להתיישב בה, הם בוודאי חיפשו אחר אדמות פוריות וזה גרם לסכסוכים אלימים", אמר פייק. לאחר ניתוח של העצמות, הצליחו המדענים להוכיח כי הצורה בה היו מסודרות הגופות מוכיחה קיום תא משפחתי כפי שאנו מכירים כיום. הילדים שהיו קרובים להורים ונקברו באותו קבר מולם. ילדים שלא היו קשורים נקברו מאחורי המבוגרים.

"האדם שקבר אותם ידע. היה חשוב מאד לזהות קשרים גנטיים כדי להניח את הגופות בצורה הנכונה וההולמת", הסביר פייק. ממצאי המחקר התפרסמו בכתב העת Proceedings of the National Academy of Sciences. בתקופה הניאוליתית הקודמת נהגו לקבור את המתים בקברי אחים גדולים ללא זיהוי מיוחד בין המתים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully