וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הפלישה לעירק - הפרה של החוק הבינ"ל"

טלי גולדשטין

18.11.2008 / 10:32

אחד מעורכי הדין הבכירים בבריטניה לא חסך שבטו מהתנהלות מדינתו בעירק: "זו היתה התנהלות של עבריינים הלוקחים את החוק לידיהם"

אחד מהדמויות הבכירות והמשפיעות ביותר במערכת המשפט הבריטית מתח אמש (שני) ביקורת חריפה נגד פלישת ארצות הברית לעירק ב-2003 ותמיכתה של מדינתו בפלישה זו. לורד בינגהם, אחד מעורכי הדין הבכירים במדינה, תיאר את הפלישה כהפרה חמורה של החוק הבינלאומי והאשים את בריטניה וארה"ב בהתנהלות של "עבריינים הלוקחים את החוק לידיהם".

לפי דיווח ה"גרדיאן" הבריטי, בינגהם סתר בנוסף בדבריו את עצתו דאז של הלורד גולדסמית', התובע הכללי של בריטניה, שהפלישה נעשתה בהתאם לחוק. "לא היה ברור שהתנהלותה של עירק הצדיקה שימוש בכוח ולא היו ראיות חזקות המצדיקות שימוש בכוח זה". דעתו של בינגהם מצטרפת לדעה המשפטית הבינלאומית המתנגדת לפלישה לעירק. לדברי בינגהם, לטעון, כפי שטענה בזמנו ממשלת בריטניה, שמתוקף תפקידה ותפקיד ארה"ב להחליט בצורה חד צדדית שעירק הפרה את החלטות האו"ם, היא טענה "שלא תעלה על הדעת".

ממשלות מחויבות לחוק הבינלאומי בדיוק כפי שהן מחויבות לחוקים המקומיים, הוסיף בינגהם. הדמוקרטיים הליברליים והמתונים בבריטניה ממשיכים ללחוץ לפתיחת חקירה עצמאית לגבי נסיבות הפלישה. ממשלת בריטניה טוענת מנגד כי חקירה זו תהיה מזיקה כל עוד יש חיילים בריטים המוצבים בעירק. לפי הערכות, 4,000 החיילים הבריטים שנותרו בעירק ייסוגו עד אמצע 2009.

בנאומו בפני המכון הבריטי לחוק בינלאומי והשוואתי, אמר אמש ביגנהם: "אם אני צודק לגבי בטענתי שהפלישה לעירק של ארה"ב ובריטניה וכמה מדינות נוספות לא אושרה על ידי מועצת הביטחון של האו"ם, יש כאן הפרה בוטה של החוק הבינלאומי ושל שלטון החוק. לפעול בצורה חד צדדית זה כמו לחתור תחת הבסיס לעיו נבנתה ההסכמה של אחרי מלחמת העולם השנייה – איסור שימוש בכוח, למעט להגנה עצמית או כדי למנוע משבר הומניטרי, אלא אם כן השימוש בכוח אושר על ידי המדינות החברות במועצת הביטחון". ברגע שמדינה פעלה שלא לפי החוק הבינלאומי, היא הפרה את ההסכם, הוסיף בינגהם.

בינגהם מתח ביקורת גם על ההתנהגות של בריטניה בעירק אחרי הפלישה. לטענתו, היא התנהלה בצורה מבישה בכמה תקריות, לרבות הכאה למוות של אזרחים עירקים וכיוצא בזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully