וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התנגדות בקואליציה לתכנית החירום של האוצר

צבי זרחיה ומוטי בסוק

18.11.2008 / 8:50

ש"ס והעבודה מתנות את אישור התכנית להאצת המשק בהגדלת התקציבים החברתיים וביטול קיצוצים. הליכוד: "העתק של צעדי נתניהו"

בוועדת הכספים שוררת התנגדות נרחבת לתכנית להאצת המשק שגיבש שר האוצר, רוני בר-און. ח"כים מהקואליציה מתנגדים לתוכנית במתכונתה הנוכחית, ובהם נציגי ש"ס והעבודה. ההערכה היא שש"ס תהיה לשון המאזניים בהצבעה על אישור התכנית. דרישתה העיקרית של ש"ס היא להגדיל את תקציבי מעונות היום וסעיפים חברתיים אחרים כמו הרחבת הטיפול במפוטרים והכשרה מקצועית.

ראש הממשלה, אהוד אולמרט, ביטל שלשום מסיבת עיתונאים שבה אמור היה בר-און להציג את התכנית והורה להעבירה לאישור הקבינט הכלכלי-חברתי ולאחר מכן לאישור ועדת הכספים. הקבינט הכלכלי-חברתי, בראשות השר בר-און, אמור להתכנס מחר כדי לאשר את התכנית.

באוצר לוחצים על יו"ר ועדת הכספים, אבישי ברוורמן, להביא את התכנית לאישור הוועדה בתחילת השבוע הבא. ואולם לפי הערכות, התכנית כמות שהיא לא תאושר בוועדה, ולחלופין תעבור שינויים משמעותיים. ככל הנראה, לצורך אישור התכנית ייאלץ שר האוצר להיענות לדרישות הח"כים להגדלת התקציבים החברתיים ולביטול קיצוצים בתקציב המדינה.

בוועדה אומרים כי כמה מהצעדים המופיעים בתוכנית הוצעו בעבר, אך נדחו על ידי האוצר עצמו - כגון תשלום מע"מ במזומן, הגדלת קרנות הסיוע לעסקים קטנים, עידוד אמהות לצאת לעבודה והגברת ההכשרה המקצועית. ח"כים בוועדה מתנגדים לקיצוצים בתקציב לצורך מימון התוכנית שעלותה נאמדת ב-10 מיליארד שקל. התנגדות נוספת בוועדה היא לכרוך את אישור התוכנית עם אישור תקציב המדינה ל-2009.

חשש מגל אבטלה גדול

לש"ס שני חברים בוועדה - ח"כ אמנון כהן וח"כ יצחק וקנין. יו"ר ש"ס, השר אלי ישי, הביע הסתייגויות מהתוכנית ודרש להכניס בה תיקונים. דרישתה של ש"ס היא להגדיל את התקציבים למעונות היום ולסעיפים חברתיים נוספים. בש"ס גם הודיעו כי לא יאפשרו לנצל את התכנית לאישורו בכנסת של תקציב המדינה ל-2009. וקנין הודיע כי יתנגד לתוכנית במתכונתה הנוכחית ויתבע להרחיבה באופן משמעותי. לדעתו, קיים חשש לגל אבטלה גדול, ולפיכך יש לתת את הדעת לכך מבעוד מועד.

לעבודה שני נציגים בוועדה - יו"ר הוועדה, ח"כ אבישי ברוורמן, וח"כ שלי יחימוביץ, המתנגדים לתכנית במתכונתה הנוכחית. ברוורמן שדורש להגדיל את ההוצאה בתקציב ל-3%-4%, מתח ביקורת חריפה על התוכנית ואמר: "מדובר בלא יותר מאחיזת עיניים. אין בתוכנית שום דבר חדש והיא מיחזור של תוכניות ישנות בעטיפה חדשה".

ברוורמן הוסיף: "אני בעד הנהגתה של תכנית כוללת שבמסגרתה יורחב תקציב המדינה ויופנו כספים לתשתיות ולפרויקטים התקועים בצנרת. במסגרת התקציבית הנתונה לא ניתן להילחם באופן משמעותי בבלימת ההאטה במשק. התכנית שמוצגת על ידי שר האוצר אינה מספקת".

יחימוביץ: "לא אתמוך בתכנית כפי שהיא. התכנית שטחית ומורכבת מטלאים של מהלכים שהאוצר טירפד בעבר. האוצר מנע שנה אחר שנה את ביצוע התוכנית לעידוד אמהות ליציאה לעבודה ולהגברת ההכשרה המקצועית. לבוא כעת ולשלוף את התכנית הזאת - זה זלזול באינטליגנציה של הציבור".

דווקא אחד מאנשי האופוזיציה, נציג הליכוד בוועדה ח"כ ראובן ריבלין, הביע תמיכה בתכנית. "את התוכנית הזאת הציג קודם לכן יו"ר הליכוד ח"כ בנימין נתניהו", הסביר. "זהו העתק חיוור של הצעדים שעליהם הכריז נתניהו לפני כמה שבועות בתחילתו של המשבר הכלכלי".

שיקולים פוליטיים

ריבלין הוסיף: "שר האוצר משתמש באותם מהלכים כלכליים שנתניהו מדבר עליהם כבר שלושה שבועות לנוכח המשבר הכלכלי בעולם - השקעה בתשתיות לאומיות, תמיכה בעסקים קטנים ובינוניים, המשך רפורמות חיוניות בתחום המיסוי ומהלכים אחרים.

"השיקולים של בר-און בפרסום התכנית אינם מקצועיים-כלכליים, אלא פוליטיים. רק לפני כמה שבועות הוא סירב בתוקף לנקוט צעדים שיבטיחו את קרנות הפנסיה ואת שוק הבנקאות בישראל לנוכח המשבר המתקרב. אם תובא התוכנית לאישור ועדת הכספים, הליכוד יתמוך בה ויקדם אותה כצעד כלכלי חיוני שהוא מטיף לו זה כמה שבועות".

נציג מרצ בוועדה, ח"כ חיים אורון, מתלבט. אורן אמר כי ברצונו לקבל פרטים על התוכנית לפני שיקבע את עמדתו. עם זאת, טען כי "הצעדים החלקיים שבהם האוצר נוקט גם אם חלקם נכונים הם אטיים מדי והססניים מדי. בעיקר התחייבות האוצר כי מסגרת התקציב לא תיפרץ וכל הסכומים יגיעו על חשבון שינויים בתוך התקציב. לצורך הגדלת התקציבים לתשתיות, האם האוצר יבצע קיצוצים בתקציבי החינוך או הבריאות? משמעותם של קיצוצים בתקציב היא פגיעה באוכלוסיות החלשות ביותר בחברה גם אם הם נועדו להאצת המשק".

גם נציג ישראל ביתנו בוועדה, ח"כ סטס מיסז'ניקוב, מתלבט. מיסז'ניקוב אמר כי הוא מבקש ללמוד את פרטי התכנית לפני שיגבש עמדתו. "איני יודע מהיכן יממן האוצר את עלות התוכנית בסך 10 מיליארד שקל. חלק גדול מסעיפיה הוצעו על ידי בעבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully