וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קלינטון מזכירת המדינה: חסרון או יתרון?

טלי גולדשטין

17.11.2008 / 11:55

על רקע השמועות לגבי מינויה של הסנאטורית הילרי קלינטון למזכירת המדינה בממשל החדש, עולות תהיות לגבי מעורבתו של בעלה

במהלך סוף השבוע עסקה התקשורת האמריקאית והעולמית בפגישתם של הנשיא הנבחר של ארצות הברית ברק אובמה ויריבתו לשעבר במפלגה הדמוקרטית, הסנאטורית הילרי קלינטון. לפי הדיווחים, הציע אובמה לקלינטון את המינוי רם הדרג של מזכירת המדינה, תפקיד אותו ממלאת כעת קונדוליזה רייס. אם קלינטון תקבל את המינוי, היא ובעלה הנשיא לשעבר ביל קלינטון עלולים למצוא עצמם בעמדה להוביל שותפות ציבורית-פרטית בבמה העולמית שלא נראתה כמותה מעולם.

לפי מומחים, צירופה של קלינטון לקבינט אובמה יביא עמו כעסקת חבילה גם את ביל קלינטון – דבר שעשוי להוות יתרון מצד אחד, אך עלול לעורר בעיה עבור הנשיא החדש, מצד שני.

ה"וושינגטון פוסט" מדווח כי מאז עזב את הבית הלבן, קלינטון השתמש בקשריו עם מנהיגים ברחבי העולם על מנת למצב עצמו כסוג של פילנתרופ – ובדרך צבר הון לא מבוטל הודות לסכומים העצומים שחברות זרות היו מוכנות לשלם עבור הרצאותיו. סידור מסוג זה עלול להתגלות כמורכב, אם אשתו תצטרף לממשל אובמה. טבעי שבמקרה זה יצוצו תהיות לגבי ניגוד אינטרסים או שימוש לא הולם בכוח השפעה.

במהלך ארבע השנים האחרונות, היה אחראי הנשיא לשעבר ל"יוזמה הגלובלית של קלינטון", כינוס פילנתרופי זוהר שהביא יחדיו מאות מנכ"לים, ראשי מדינות, סלבריטאים ואנשי רוח. קרן וויליאם ג'יי. קלינטון התנפחה לארגון לא ממשלתי עם צוות המונה מעל 800 אנשים. מטרת הקרן לעסוק בסוגיות כגון השינוי האקלימי, רעב עולמי, מגפות האיידס והמלריה.

ניגוד אינטרסים או שותפות מבורכת?

אם אובמה יבחר בסנאטורית קלינטון למזכירת המדינה, היא תפקח על תוכניות סיוע ממשלתיות רבות. פעילים בקהילה הפילנתרופית טוענים שהדבר עשוי להפוך את הזוג לכוח שלא ניתן להתעלם ממנו בתחום הסיוע הזר. "המינוי ישפר את מעמדה של קלינטון, הוא יהווה דחיפה ליוזמת קלינטון ויקדם את הרעיון לפיו שותפויות אמריקאיות יכולות לגרום להבדל משמעותי ברמה הגלובלית", אמר סטיב גונדרסון, נשיא מועצת הקרנות וחבר קונגרס רפובליקני לשעבר.

"קלינטון תוכל לומר במהלך פגישותיה הרבות, 'איני יכולה להתחייב להענקת סיוע מצד הקונגרס, אך אני מוכנה לעבוד עם הקהילה הפילנתרופית בארה"ב על מנת לבדוק אם יש דרכים אחרות בעזרתן ניתן להגיש סיוע", הוסיף.

בחירת קלינטון עשויה לטמון בחובה בעיות פוטנציאליות נוספות בעבור אובמה. הוא ייאלץ להשליך יהבו לא רק על יריבתו לשעבר, אלא גם על דמות חיצונית המנהלת מדיניות חוץ פיננסית עצמאית. יתרה מכך, אובמה והנשיא לשעבר עדיין מנהלים מערכת יחסים מתוחה משהו מאז הסתיימו הפריימריז הדמוקרטיים. רשת קשריו האישיים והצהרותיו הפומביות לגבי המשבר הכלכלי עלולות להפוך את ביל קלינטון לאליה וקוץ בה בעבור ממשל אובמה.

"הוא נשיא לשעבר של ארה"ב. הוא סייר מסביב לעולם, יש לו את הקרן שלו. ממשל אובמה יצטרך להיזהר מקונפליקטים מסוימים שעלולים לצוץ", אמר לאון פאנטה, ראש הסגל לשעבר של קלינטון וכיום פרופסור למדיניות ציבורית. תומכיה של הסנאטורית דוחים את הרעיון שבעלה יהווה שיקול בהחלטה על מינויה. "היא היתה אחת המועמדות המוצלחות בפריימריז", אמרה הרפובליקנית דבי ווסרמן שולץ. "אני חושבת שזה לא הוגן לרמוז שמינויה יהווה עסקת חבילה", הוסיפה.

עם זאת, הצטרפותה של קלינטון לקבינט אובמה תהווה שינוי במערכת היחסים שנוהלה בעבר בין הנשיאים החדשים לקודמיהם, ששמרו על נוכחות בולטת גם אחרי פרישתם. הנשיאים החדשים נוטים באופן מסורתי לשמור על ריחוק מסוים מקודמיהם. לעיתים הם מעניקים להם תפקיד מיוחד כגון שליח המדינה במהלך אסונות טבע או משברים הומניטריים. לדוגמה, הנשיא בוש ביקש מאביו ומקלינטון לגייס סיוע כספי לאחר הצונאמי במזרח אסיה ב-2004 והוריקן קתרינה בניו אורלינס. ביל קלינטון גייס את קודמיו על מנת להגן על הסכם הסחר החופשי הצפון אמריקאי בו תמך. ג'ימי קרטר עורר את זעמו של בוש כשנסע לסוריה, לקובה ולמזרח התיכון כדי להיפגש עם מנהיגים מקומיים, למרות התנגדות הבית הלבן.

כמה מומחים למדיניות חוץ סבורים כי ניצול השפעתו וניסיונו של ביל קלינטון תתגלה כטעות של אובמה. בין היתר בשל הסברה שמספר מנהיגים יפקפקו בסמכות הנשיא החדש לאור מעורבותו של קלינטון. "אסור שביל קלינטון או אשתו יקבלו את כל התהילה", אמר צ'רלס היל, פרופסור באוניברסיטת ייל.

ביל קלינטון אמר אמש כי אשתו תהיה "מזכירת מדינה מצוינת". לדבריו, "אם אובמה יחליט לבקש ממנה להצטרף והם יעבדו יחדיו, היא תעשה עבודה נהדרת", אמר קלינטון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully