וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נעצר מנהיגה הצבאי של המחתרת הבסקית

טלי גולדשטין

17.11.2008 / 9:39

גאריקויץ אספיאזו רובינא נעצר בדרום צרפת. הוא חשוד כי רצח שני אזרחים ספרדים החברים במשמר האזרחי בעת שהיו בצרפת

המנהיג הצבאי של המחתרת הבסקית אט"א נעצר בדרום צרפת, כך דיווחה שרת הפנים הצרפתי מישל אליוט מארי. השרה מסרה כי גאריקויץ אספיאזו רובינא, הידוע בכינוי "צ'רוקי" נעצר הלילה (שני) באזור הרי הפירנאים.

רובינא חשוד ברצח של שני חברי המשמר האזרחי הספרדי בעיר הצרפתית קאפברטון ב-2007. המחתרת הבאסקית אט"א בספרד אחראית למותם של 820 בני אדם במהלך 40 השנים בהן היא פועלת להשגת עצמאות חבל הבסקים בצפון ספרד. המחתרת חידשה את הפעולות האלימות ביוני 2007, לאחר שהשיחות החשאיות עם הממשלה הספרדית נכשלו.

סוכנות הידיעות הבסקית דיווחה כי רובינא נעצר ביחד עם חבר נוסף במחתרת. שרת הפנים הצרפתית מסרה כי "המעצר מוכיח את המחויבות של המשטרה הצרפתית נגד הטרור בכל צורותיו, ואת שיתוף הפעולה בין צרפת וספרד נגד המחתרת הבסקית". שני חברי המשמר האזרחי הספרדי נרצחו בעת שקיימו מעקב אחר חברי אט"א. מותם הביא להפגנת מחאה המונית במדריד כנגד המחתרת הבסקית.

אופוזיציה לגנרל פרנקו

זה שלושה עשורים שהארגון החמוש אט"א מנהל קמפיין עקוב מדם לעצמאות שבעה מחוזות בצפון ספרד ובדרום-מערב צרפת. לטענת הבדלנים הבסקים, אזורים אלו שייכים להם. "אוסקדי טה אצקטסונה", או אט"א, הוא קיצור של מולדת וחירות הבסקים. הארגון התפרסם לראשונה בשנות ה-60 כשתנועת סטודנטים התנגדה לדיקטטורה המדכאת של הגנרל פרנקו.

תחת שלטון פרנקו, השפה הבסקית נאסרה לשימוש, התרבות המיוחדת שלהם דוכאה והשכבה האינטלקטואלית נכלאה ועונתה בשל אמונותיה הפוליטיות והתרבותיות. ארץ הבסקים היתה עדה להתנגדות החריפה ביותר נגד פרנקו. מותו ב-1975 שינה את המצב והמעבר לדמוקרטיה הביא עמו אוטונומיה לחבל שבו מתגוררים שני מיליון בני אדם.

אך למרות העובדה שארץ הבסקים נהנית כיום מאוטונומיה רחבה – כגון פרלמנט משלה, כוח משטרה, חינוך עצמאי ומיסוי – אט"א ותומכיה הקיצוניים נותרו נחושים בדעתם להמשיך ולדרוש עצמאות מלאה. במהלך הקמפיין האלים שנילה הארגון, נהרגו מעל ל-800 בני אדם, מרביתם חברים במשטרה הלאומית של ספרד ה"גארדיה סיביל" ופוליטיקאים שהתנגדו לדרישות הבדלנות של אט"א. אף על פי כן, לפי הערכות, כוחו של הארגון התפוגג משמעותית בשנים האחרונות (הדיון העיקרי המתנהל כעת הוא האם הארגון איבד את כוחו או שמא הוא רק ממתין בשקט להזדמנות פז).

החדשות הטובות הן ששלהי שנות ה-70, תקופה בה הקבוצה הרגה 100 בני אדם בשנה בעוד ספרד מתעוררת משלטון דיקטטורי ארוך ונעה לקראת דמוקרטיה - חלפו עברו. לאחר פיגוע טרור בו נהרגו 3 בני אדם ב-2003, אט"א נמנע מהתקפות קטלניות דומות עד לשלהי 2006.

לאט"א כיום רשת לוגיסטית המתפרשת בצרפת ומאגר של מאות צעירים בגבול ארץ הבסקים, בצרפת ובספרד, המוכנים לצאת למשימות התאבדות. משטרות צרפת וספרד מבקשות לפגוע ביכולת אט"א וממשלת ספרד הוציאה מהחוק את הזרוע הפוליטית של התנועה. היא מקווה שצעד זה יצמצם את המימון הזורם ליחידות אט"א השונות.

הספרדים אומרים לא לאלימות

למעשה, איש אינו בדיוק מה גודלו של הארגון החשאי, אך רשויות ספרד מעריכות כי החברים הפעילים, הפועלים בתאים של ארבעה, מונים 30 איש בלבד. באוקטובר, הצליחו הרשויות להחרים מאגרי נשק עצומים של אט"א בספרד ובצרפת ולעצור כ-20 חשודים. נזק רציני נגרם לארגון בעקבות מעצרם של מנהיג אט"א מיקל אלביזו וחברתו מריה סולדד איפרגווייר. כמו כן, נרשמה ירידה בתמיכה הציבורית באט"א מאחר שהתחושה הגוברת בקרב התומכים המתונים יותר בעצמאות הבסקים היא שהארגון מנותק מהציבור .

ב-1997 חל השינוי המשמעותי ביותר בדעת הקהל כלפי אט"א. ביולי של אותה שנה, הארגון חטף את מיגל אנחל בלנקו, חבר מועצה בן 29 שהשתייך למפלגה השלטת בחבל הבסקים. הארגון דרש בתמורה לשחרורו את שחרור 460 עצירים שהוחזקו בבתי כלא ברחבי ספרד. הדרישה לא מולאה ובלנקו נורה למוות. הציבור הספרדי נחרד מהרצח ומעל לששה מיליון בני אדם יצאו לרחובות במחאה על אלימות הארגון . שנה לאחר מכן, החליט הארגון לקרוא להפסקת אש בלתי מוגבלת.

זו הופסקה בדצמבר 1999, לאחר שממשלת ספרד סירבה לדון בדרישות אט"א לעצמאות בסקית. ב- 2004, פיגועי טרור במדריד הכניסו למשוואה משתנה חדש. ב-11 במרץ 2004, הפציצו טרוריסטים מוסלמים ארבע רכבות במדריד. 191 בני אדם נהרגו בפיגוע המחריד ו-1800 נפצעו. ראש הממשלה דאז חוזה מריה אזנר, מנהיג המפלגה השמרנית, הטיל את האחריות לפיגוע על המחתרת הבסקית אט"א. יומיים לאחר מכן, המשטרה מצאה קלטת וידאו שבה טוענים המפגעים כי ביצעו את הפיגוע בשיתוף פעולה עם ארגון אל קאעדה וכתגובה לתמיכתה של ספרד בפלישה האמריקאית לעירק.

למרות הראיות החד משמעיות, אזנר התעקש להמשיך ולהאשים את אט"א בפיגוע. זאת על רקע החשש כי הכרה במעורבות המוסלמית בפיגוע תפגע בתמיכתה של ממשלת ספרד במלחמה בעירק, עמדה שגם כך היתה מאד לא פופולרית בקרב העם הספרדי. עם זאת, הטיוח גרם לנזק חמור מכך. המצביעים הזועמים העבירו תמיכתם למנהיג המפלגה הסוציאליסטית חוזה לואיס רודריגז ספאטרו וזיכו אותו בניצחון.

במרץ 2006 הכריז הארגון באופן סופי ורשמי על הפסקת אש. עם זאת, פיגוע בחניון בשדה התעופה של מדריד באותה שנה הותיר שני הרוגים וממשלת ספרד ביטלה את שיחות השלום עם הארגון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully