וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיפור פשוט

אייל דץ

17.11.2008 / 8:06

האם אתם לוקחים מכדור הארץ יותר ממה שאתם תורמים לו? חשבו את טביעת הרגל האקולוגית שלכם

אלו מכם שירצו לצפות בהופעה של הלהקה הבריטית רדיוהד בישראל יצטרכו כנראה לחכות עוד זמן רב. טום יורק, סולן הלהקה, לא ממהר לטוס לשום מקום. יורק אחד האמנים היותר "ירוקים", הודיע כבר ב-2006 כי הוא מתכוון לצמצם משמעותית את היקף הטיסות של להקתו. המחשבה שעומדת מאחורי החלטתו של יורק, היא הפחתה של טביעת הרגל האקולוגית שלו ושל להקתו, ועבור המשימה החשובה הזאת מוכן יורק להפסיד לא מעט כסף של סיבובי הופעות בכל רחבי העולם.

טביעת רגל אקולוגית היא הערכה כמותית של שטח האדמה היצרני מבחינה אקולוגית, שנדרש לקיום אדם או קבוצת אנשים או אפילו עיר או מדינה. המונח "טביעת רגל אקולוגית" חדר לעולמנו בתחילת שנות ה-90, כאשר דוקטורנט שוויצרי צעיר בשם מאתיס ווקרנאגל גילה כי כל יצור חי בעולמנו הצורך מזון, אנרגיה ומייצר פסולת, תופס בעצם שטח קרקע שניתן לאמוד את גודלו. אין זה משנה כלל אם הוא גר בדירת גג בניו יורק או בחווה ענקית באוסטרליה. סיפוק הצרכים שלו "תופס" שטח אדמה אקולוגי. החישוב של טביעת הרגל האקולוגית, מבוסס על כך שניתן לעקוב אחרי רוב המשאבים שאנו "זוללים" מול הפסולת ומגזי החממה שאנו מייצרים. את הכמות הזאת, ניתן להמיר ליחידת שטח. המטרה של חישוב טביעת הרגל האקולוגית שלנו היא לעורר אותנו, לגרום לנו להבין כי אורח החיים המודרני אמנם תורם לאיכות חיינו (למרות שגם על כך הדעות חלוקות) אבל כדור הארץ הקטנטן שלנו, פשוט לא יכול להכיל את בזבוז המשאבים שלנו.

על-פי מדד "טביעת הרגל האקולוגית", השטח המוקצב לכל בן אדם על-ידי כדור הארץ עומד על כ-18 דונם. על פי הבדיקה העדכנית ביותר שנעשתה מרבית תושבי המדינות המערביות צורכים בממוצע כ-22 דונם לאדם. מכאן משתמע כי האנושות נמצאת באוברדראפט. זאת מבלי שאנו שמים לב לכך בכלל. אחד הסרטונים היותר מרתקים שעוסקים בהשפעת תרבות הצריכה על כדור הארץ הוא storyofstuff.com/ - הסרט מתאר את האבולוציה של הזבל שלנו ומגלה את מה שאנו מנסים להדחיק- כדור הארץ לא מספיק גדול בשביל אורח החיים המודרני. אז מה עושים? צורכים פחות, נוסעים פחות, מפחיתים בכמות אכילת הבשר ומזון מעובד בכלל, מצמצמים את כמות החשמל והכי חשוב- ממחזרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully