וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדלאי למה זונח את העם הטיבטי?

טלי גולדשטין

16.11.2008 / 19:29

הדלאי למה בן ה-73 שוקל לפרוש מתפקידו הפוליטי, נוכח חוסר הצלחתו במאבק נגד סין. "הוא מעדיף לקחת צעד אחורה"

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו:גדי וינסטוק)

50 שנה אחרי שנמלט מהכיבוש הסיני של טיבט ופתח בקמפיין החירות שלו, המנהיג הרוחני של העם הטיבטי הגולה הדלאי למה מוכן לקחת צעד אחורה ולפרוש מתפקידו הפוליטי על רקע תסכול אישי הולך וגובר מחוסר ההתקדמות שלו בזירה הפוליטית.

לפי דיווח ה"אינדיפנדנט" הבריטי, מאות טיבטים צפויים להתכנס השבוע בעיר דרמסאלה שבצפון הודו, מקום מושבו של הדלאי למה בגלות, כדי לקיים כנס בן ששה ימים ככל הנראה החשוב ביותר מזה כדור. הסוגיות החשובות בהן ידונו המשתתפים יהיו כיצד להתקדם לאור העקשנות וחוסר הפשרה הסינית ורצונו של הדלאי למה למלא תפקיד משני יותר במאבק לחופש.

"הוד קדושתו אמר כי סין מנסה להפוך את סוגיית טיבט לסוגיה הסובבת סביבו", אמר טנזין טקלה, דובר הדלאי למה. "הוא אינו רוצה להוות מכשול. הוא מעדיף לקחת צעד אחורה לעת עתה עקב חוסר ההתקדמות. זהו מאורע חשוב ביותר בתנועה הטיבטית. צעד זה יחליט מה יהי הכיוון בו נלך", הוסיף.

הטיבטים מתוסכלים

למרות הכבוד הרב שרוחשים הטיבטים למנהיגם, יש אלו המתנגדים לאסטרטגיה בה נקט במהלך השנים. בעוד סלבריטאים מכל רחבי העולם – בהם השחקן ריצ'רד גיר והשחקנית גולדי הון – הביעו תמיכתם בדלאי למה, נראה כי הדור הצעיר אינו מסכים עם "דרך הביניים" בה דוגל מנהיגם וחש תסכול. לעומת דרישתו של הדלאי למה ל"אוטונמיה משמעותית" בטיבט, צעירי טיבט דורשים עצמאות מלאה.

לדברי טצוואנג ריגזין, נשיא "הקונגרס הצעיר של טיבט", הגיע הזמן להפוך את התנועה הטיבטית לתנועה פוליטית. חוסר ההצלחה של שליחי הדלאי למה בסין והעוינות שמגלה המדינה הקומוניסטית כלפיו הובילו את המנהיג הרוחני לחשוב שאולי עדיף שאחרים בממשלה הגולה של טיבט ינהלו את המשא ומתן. מוקדם יותר השנה, במהלך ההתקוממות הטיבטית נגד הכיבוש הסיני לקראת האולימפיאדה בבייג'ין, ראש המפלגה הקומוניסטית של טיבט ז'אנג צ'ינגלי קרא לדלאי למה "זאב בגלימות נזיר, שטן עם פרצוף אנושי ולב של חיה".

בשבוע שעבר קראו רשויות סין לממשלת הודו שלא לאפשר את קיום הכנס בדרמסאלה. דובר משרד החוץ הסיני צ'ין גאנג אמר: "הממשלה ההודית התחייבה לא לאפשר בשטחה קיום פעילות שמטרתה לפלג את סין. אנו מקווים שהיא תעמוד בהתחייבות".

גורם נוסף בהחלטתו של הדלאי למה הוא גילו המתקדם (73) ובריאותו הרופפת. באוגוסט, נאלץ הדלאי למה להתאשפז פעמיים בבית החולים . עם זאת, לא צפוי שהמנהיג הטיבטי יוותר כליל על מעורבותו הפוליטית. לחתן פרס הנובל לשלום עדיין השפעה גדולה בקרב עמו. הוא אינו יכול לוותר בנוסף על מעמדו כאל חי, תפקיד אותו ימלא עד סוף חייו.

צמצום מעורבותו של הדלאי למה במאבק עמו תהווה שינוי עצום של אסטרטגיות התנועה הטיבטית. "לא הצלחנו להביא לשינוי חיובי בתוך טיבט", אמר סמדהונג רינפושה, ראש הממשלה הטיבטית הגולה. "מרבית הטיבטים חשים תסכול הולך וגובר ורצים שינוי בכוח", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully