וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אילון: "ברק לא ראוי לשמש כראש ממשלה"

ניר יהב

16.11.2008 / 18:09

בראיון לרגל פרישתו, אמר אילון לוואלה! חדשות כי "מפלגת העבודה אינה רלוונטית". על המשך דרכו: "אשתלב עם מפלגות השמאל"

"מפלגה שרוצה לעשות חשבון נפש חייבת לשבת באופוזיציה ולהוות אלטרנטיבה שלטונית. ברגע שמפלגת העבודה אינה יכולה לעשות זאת – היא אינה נתפסת כאלטרנטיבה שלטונית ובכך היא אינה רלוונטית יותר כמפלגת שלטון". כך אמר הערב (ראשון) השר עמי אילון בראיון מיוחד לוואלה! חדשות, שעות ספורות לאחר שהודיע כי הוא פורש ממפלגת העבודה ומצטרף למסגרת פוליטית חדשה.

יכול להיות שעשית טעות כשהצטרפת מלכתחילה למפלגת העבודה?

"אני לא היסטוריון. זה מזכיר לי כוכב שהרבה שנים לא קיים אך עדין רואים את האור. כל אחד מבחין בעובדה שהמפלגה אינה קיימת כאלטרנטיבה שלטונית מנקודת זמן אחרת, ואני מבחין בזה היום. זו המסקנה שאני הגעתי אליה היום. עד לפני שבוע-שבועיים האמנתי שאפשר לתקן את כל הבעיות, אך כנראה שצריך שיקרה משהו קיצוני על מנת שתהיה הארה".

מה הדבר הקיצוני שקרה?

"הייתי במדריד ובפריז וראיתי כיצד חוגגים שם את בחירתו של ברק אובמה לנשיא ארה"ב. אובמה הרי אומר לנו באנגלית בדיוק מה שאמר לנו הרצל, 'אם תרצו אין זו אגדה'. וכשנחתי בארץ, הגעתי לוועידת המפלגה שהתכנסה ביום האזכרה לרבין. שאלתי את עצמי אם אנחנו עדיין מזכירים את רבין ואת דרכו, ותהיתי מה רבין היה אומר אילו היה יושב בשורה הראשונה בוועידה? חשבתי אפילו לעלות לבמה ולהגיד שיש יום אחד בשנה – יום הזיכרון לרבין - שבו אסור לעשות את מה שאנחנו עושים, שזה לדרוס ברגל גסה את כל מה שקשור בחוקה ואתיקה פוליטית כפי שעשינו בוועידה".

אתה מתכוון לשריון של השר בנימין בן אליעזר למקום השישי ברשימת העבודה?

"השריון אינו הבעיה ב-ה' הידיעה. מדובר בדבר הרבה יותר עמוק. אינני מתנגד לשריון, ואם המפלגה מחליטה שזה מה שיש לעשות, בהתבסס על הליך ראוי על פי החוקה והצבעה חשאית - אקבל זאת. אני רגיל לחיות במערכות דמוקרטיות, אולם מה שקרה הוא שהתבצע שריון בניגוד לחוקה ולתקנון שדרשו הצבעה חשאית ובניגוד להבטחה מפורשת של הנהגת המפלגה. לא ספרו קולות של ההצבעה הגלויה אפילו והיו כאלה שטענו שהשריון כלל לא אושר בהצבעה הגלויה. אולם השריון הוא רק סימפטום. מה אני אמור לחשוב כשאני חוזר הביתה וילדיי אומרים לי, 'אנחנו לא רוצים להביך אותך אבל אנחנו לא רוצים להצביע לעבודה כי זה לא המקום שלך'?

אכבד את דין הבוחר

האם אהוד ברק ראוי לכהן כראש ממשלת ישראל?

"אני הגעתי למסקנה שאני לא יכול לרוץ ולשכנע את הציבור שהוא יכול להיות ראש ממשלת ישראל או שאני רוצה שהוא יהיה ראש ממשלת ישראל. זו היתה אחת הסיבות שהובילו אותי למסקנה שהגעתי, אם כי היו סיבות נוספות. איני רואה בו מועמד שלי לראשות ממשלה. איני יכול לשקר לציבור".

אתה סומך על אהוד ברק כשר הביטחון?

"כשר ביטחון יש לי מדי פעם חילוקי דעות איתו, אך איני יכול לומר שהוא אינו ראוי לכהן כשר הביטחון. לעיתים אני חושב שהמדיניות שלו בגדה היא שגויה. אני חושב שהיינו צריכים להוריד מאחזים בלתי חוקיים, היינו צריכים להפחית את כמות המחסומים ולקדם חוק פיצוי מרצון. ברק אינו מאמין שאפשר להגיע להסדר בשנים הקרובות".

היכן כשל אהוד ברק כיו"ר המפלגה?

"ברק איננו הבעיה של המפלגה. מצד שני, הוא גם לא הפתרון. אני מצפה מיו"ר המפלגה שיוביל את הפתרון, דבר שהוא לא עשה. הוא היה צריך בעצם להבין שמפלגה היא קבוצת אנשים שצריכה או רוצה להשפיע ביחד, לערוך בחירות למוסדות ולעודד דיונים ודיאלוגים ארגוניים".

לאן פניך מועדות?

"קודם כל אני יודע שאני לא במפלגת העבודה. אני יוצא ממנה עם ח"כ מיכאל מלכיאור ועם אנשים אחרים, שלא אנקוט בשמם, על מנת לבנות מערכת פוליטית או מפלגה שאני מקווה שתשתלב עם קבוצות נוספות בשמאל-מרכז. יש לי שבוע שבועיים לצאת לדרך ואז אודיע לאן פניי מועדות. אני הולך בדרכי. אני רוצה להיות שלם עם עצמי ועם הדברים שאני עושה. אם הציבור יגיד לי 'תודה רבה, לך הביתה', אז אני לא אגיד שהציבור מטומטם. אני אכבד את דין הבוחר ואלך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully