וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רייס: "אובמה מקבל מזרח תיכון טוב יותר"

עידן דורנר

16.11.2008 / 17:48

מזכירת המדינה היוצאת העניקה ראיון נרחב, בו חשפה את השקפותיה על האתגרים הבינ"ל עימם התמודדה ואותם תוריש לאובמה

הנשיא הנבחר של ארה"ב ברק אובמה צפוי לרשת עולם שונה לחלוטין מזה שירש ג'ורג' בוש, כשנכנס לבית הלבן בינואר 2001. במהלך שמונה השנים האחרונות ממשל בוש ניצב בפני אתגרים רבים ויצר ציפיות גבוהות כשניסה לשנות את העולם.

למזכירת המדינה היוצאת קונדוליזה רייס היה תפקיד מרכזי בכך, מאז שהפכה ליועצת לביטחון לאומי של בוש. בראיון נרחב שהעניקה ל"ניו יורק טיימס" בסוף החודש שעבר ומתפרסם כעת, היא התייחסה לנושאים רבים, בהם היא מספרת איזה עולם מצפה לנשיא החדש, כחלק מירושת בוש.

על תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים אמרה רייס, כי "לדעתי יש כיום את האווירה הטובה ביותר בין ישראל לפלסטינים מאז אמצע שנות ה-90. ההנהגה הפלסטינית תומכת במשא ומתן, היא הודיעה כי הם מתנגדים לאלימות והם מכירים בזכותה של ישראל להתקיים. תהליך השלום זכה לתנופה מחודשת והושגה התקדמות רבה בדרך לפתרון שתי המדינות".

רייס הוסיפה כי "כעת יש הסכמה ישראלית רחבה לחיוניות של הקמת מדינה פלסטינית. קדימה נולדה מהליכוד בגלל זה. התהליך שהתחלנו זוכה למעט התקדמות, בעיקר בשיפור חיי הפלסטינים בגדה המערבית. כוחות הביטחון הפלסטינים הופכים לבעלי יכולת והם נפרשים כעת בשכם, אחד האזורים הקשים לשליטה, בהסכמה ישראלית". לדבריה, "יש רק תהליך שלום אחד למזרח התיכון וזה תהליך אנאפוליס, הזוכה לתמיכת הערבים ולתמיכה בינלאומית של כל בעלי בריתנו האירופאים".

על חמאס אמרה רייס, כי "השתלטותו על רצועת עזה היא בעייתית, אך הודות לעבודה הטובה של המצרים לפחות שקט שם כרגע (הראיון נערך בחודש שעבר). אחת הסיבות שבגללן אני חושבת שכדאי להגיע להסדר במהירות, היא כי יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן צריך לבוא עם ההסכם לעם הפלסטיני, או במשאל עם או בבחירות, כדי להדגיש שלחמאס אין פתרון עבורם. הבסיס כבר קיים ותהליך אנאפוליס מאוד חזק. בנושא הזה נשאיר ירושה טובה יותר ממה שאנחנו קיבלנו".

"רוב האירנים תומכים בארה"ב"

על העובדה שהניסיון לכפות דמוקרטיה בלבנון, בעירק וברשות הפלסטינית הביא לתוצאות לא רצויות מבחינת האמריקאים אמרה רייס כי אנשים מצפים ליותר מדי בזמן מועט מדי. "ראיתי הרבה אנשים שטענו כי יש עמים שלא מתאים להם שלטון כזה. בתחילה אמרו את זה על האסייתים, על הדרום אמריקאים ועל האפריקאים. פעם גם אמרו את זה על השחורים בארה"ב. אבל אז רואים את התורים הארוכים בקלפיות באפגניסטן ומסכימים שאנשים מבינים שהם יכולים לגרום לשינוי".

רייס הוסיפה גם כי הלחץ האמריקאי לדמוקרטיה הביא לזכויות הצבעה לנשים בכווית ולבחירות כלליות בעירק. גם במצרים יתעקשו על כך, כשיגיע הזמן. אין לי ספק שהדמוקרטיה היא צורת הממשל הטובה ביותר".

על אירן אמרה רייס כי הדבר החשוב ביותר בהתמודדות עם טהרן הוא שינוי התנהגות המשטר ולא שינוי המשטר עצמו. "זה היה המסר לכל אורך הדרך. אנחנו מקווים עבור העם האירני שיזכו למשטר שונה מזה שיש להם היום, אך הדרך לעזור לדמוקרטיה באירן היא על ידי שליחת אנשינו לשם. לכן החשיבות בפתיחת משרד אינטרסים אמריקאי באירן".

לדברי רייס, "ישנה תחושה מאוד פרו-אמריקאית בקרב רוב האירנים, לא בגלל המדיניות שלנו אלא בגלל שאנו פועלים למען דמוקרטיה. העם האירני הוא חכם ובעל תרבות עשירה ועלינו להושיט אליו יד. בכל הקשור להתמודדות עם המשטר, הבהרנו שאנחנו מוכנים לדון איתו. אנחנו רק לא רוצים שישתמשו במשא ומתן כדרך להסתיר את תכנית ההתחמשות הגרעינית שלהם".

תוקפת את רוסיה, מחמיאה לסין

מזכירת המדינה לא חסכה ביקורת מרוסיה: "יש להם בעיות רבות והמקור שלהן הוא בכך שהמשטר לא פועל לטובת האזרחים אלא לטובתו האישית". רייס התייחסה למלחמה בגאורגיה ואמרה כי "המערב לא כובש מדינות על ידי שימוש בכוח. הוא לא התעקש שפולין תצטרף לנאט"ו. פולין רצתה להצטרף לנאט"ו. הוא גם לא כפה לא כפה זאת על אסטוניה. אך היחסים של רוסיה עם שכנותיה מבוססות על הכנעה ואיומים. ארה"ב הבינה שכדאי לה ששכנותיה, כמו מקסיקו ישגשגו ויצליחו ויהיו חופשיות. גם רוסיה צריכה לפתח יחסים נורמלים עם שכנותיה. הנוסחה הרוסית מובילה למתח ולא ליציבות". רייס הכחישה כי ישנה מתיחות בין אירופה לממשל בוש. "אולי יש חילוקי דיעות, אך בסך הכל היחסים טובים".

דווקא ליריבתה השניה של ארה"ב,סין, החמיאה רייס: "אם נמצא פתרון לבעיה בדרפור, זה יהיה בזכות שיתוף פעולה עם סין. אם נמצא פתרון לאירן זה יהיה יחד עם סין. כך גם עם צפון קוריאה. לכן אני חושבת שסין היא מדינה שעימה נאלץ לשתף פעולה בהתמודדות עם סוגיות ביטחוניות גלובליות.יש סימנים רבים המעידים על כך".

רייס הודתה כי יש לה חרטות באשר לאופן הטיפול במשבר בדרפור. "הנשיא שוקל לעשות משהו, אך כשלא פועלים בדרך חד צדדית זה מאוד קשה. לא עובר יום מבלי שאנחנו מנסים לשלוח כוחות נוספים לאזור ולגרום לממשל בסודן לכבוד את ההסכמים עליהם חתם ואחר כך שינה את דעתו. אנו פונים למועצת הביטחון של האו"ם, אך לא כולם מוכנים לשתף פעולה ולכן אנחנו מסתפקים רק בסנקציות".

על אפגניסטן אמרה רייס כי הדבר הראשון שהנשיא הבא ייאלץ להבין הוא שאפגניסטן היא כעת חלק מבעיה אזורית. "אולי לפני חמש וארבע שנים זה היה רק אפגניסטן, אבל כעת גם פקיסטן מעורבת, ואי אפשר לטפל במדינה אחת מבלי להתייחס לאחרת. זאת בעיה בינלאומית ולא רק של ארה"ב. נמצא שם גם האו"ם, האיחוד האירופי, הבנק העולמי וכל הארגונים הלא ממשלתיים". היא הוסיפה כי הסמים הם מקור הפיננסי של הטליבן ושל הפשע והשחיתות במדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully