וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוד נחל, עוד זיהום

אייל דץ

16.11.2008 / 16:09

שוב קצף לבן ושוב הצחנה, הפעם בנחל כזיב בגליל המערבי. הזיהום נגרם ככל הנראה בשל קריסת מערכת ביוב בסביבה, וחוזר על עצמו כמעט מדי שנה

שבוע לאחר האסון האקולוגי בנחל הירקון, ושוב זיהום של נחלים בעקבות רשלנות. הקורבן הפעם הוא נחל כזיב בגליל המערבי שזוהם כתוצאה ממי ביוב שהוזרמו אליו מאזור עין זיו, ככל הנראה בשל קריסת מערכת הביוב והניקוז בישובים הסמוכים לעין זיו, בית ג'אן וחורפיש. עקב הזיהום חל איסור חמור להתרחץ בנחל הפופולרי.

נימי לנגר, חבר העמותה לקידום החיים והסביבה בגליל המערבי, טייל באזור והבחין בזיהום הקשה. הוא מיהר להזהיר מטיילים לא להיכנס לנחל וטלפן לאיגוד ערים. שם לטענתו, אמרו לו כי "התופעה ידועה ונגרמת בכל פעם שמתחילה עונת המסיק בכפרים הדרוזים". לנגר מחה על המחדל "אם מדובר בנושא ידוע, מדוע לא עושים משהו? מדוע לא תובעים את ראשי אותם יישובים?"

לא פעם ראשונה

הלל גלזמן מנהל מדור ניטור נחלים ברשות הטבע והגנים טוען כי דווקא נעשו לא מעט פעולות בשנים האחרונות אם כי יש בעייתיות בכל הנוגע לטיפול באותן רשויות מזהמות. גלזמן אמר לוואלה! חדשות כי בשנים האחרונות נעשו פעולות בהן תביעה נגד ראשי הרשויות המזהמות ופירוק של בתי שאיבה באזור. אנו מקווים שב-2009 לא יהיו בעיות כאלו. צריך להבין כי הרשויות האלו מאוד עניות ואין להם אפשרות להרים פרויקטים לסילוק שפכים. נכון שהמדינה עוזרת אבל היא לא יכולה לממן את כל הפרויקטים רק בגלל שהרשויות מתרשלות". זו לא הפעם הראשונה שגלזמן נתקל בזיהום כל כך חמור" התופעה דומה למקרה החמור שהתרחש באותו אזור לפני שנתיים. הפעם מדובר בתקלה בתחנת השאיבה בכפר חורפיש ליד הר מירון. מדובר באירוע חמור ואנו מקווים שזה לא יתפשט למעיינות אחרים באזור". גלזמן אומר כי כרגע הרחצה בנחל אסורה ואין לבוא במגע עם המים.

מי אחראי?

בחברה להגנת הטבע טוענים כי הגורמים האחראים לאיכות המים בארץ אינם עושים מספיק למניעת מקרים כאלה בעתיד: "זהו מחדל של ממש של רשות המים, משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה, אשר מכירים את התופעה ומקורותיה ויודעים בדיוק את מועד התרחשותה".

המשרד להגנת הסביבה מוסר בתגובה כי "עודפי הפסולת הנוזלית של מסיק הזיתים (עקר) מגיעים אל נחל כזיב בתקופת זו של השנה. העקר מאופיין בעומס אורגני גבוה וכן במרכיבים רעילים הגורמים בין השאר לזיהום הסביבה ואף להשבתת פעולות מכוני טיהור השפכים אליהם הוא מגיע.

המשרד להגנת הסביבה העמיד לבתי הבד בצפון כ-1.5 מיליון ש' לטובת תשתית לטיפול בעקר הנובע מבתי הבד באגן ההיקוות של נחל כזיב. בנוסף, נחל כזיב סובל מזיהום מתמשך של ביוב המגיע אליו ממספר יישובים כגון: בית ג'אן וחורפיש, כתוצאה מתקלות בתחנות השאיבה ובמערכת הולכת השפכים.

המשרד להגנת הסביבה רואה בחומרה רבה את המשך הזיהום של מקורות מים ונוקט בכל הליכי האכיפה המנהלית והפלילית, לרבות הגשת כתבי אישום, אשר נידונו בבתי משפט ובמסגרתם הורשעה המועצה המקומית בית ג'אן ונקנסה בסכום של 150 אלף ש'.

לאור חומרת המצב ובכדי למנוע את הישנות זיהום נחל כזיב ובשיתוף עם רשות המים הוצא צו לתיקון המעוות לשיקום המתקן לטיפול בשפכים בבית ג'אן. תחנת השאיבה שמוקמת בימים אלה תתחיל לפעול בסוף חודש ינואר 2009. בנוסף, היישוב חורפיש נקנס שלוש פעמים בגין הזרמת ביוב לאזור הנחל".

משרד הבריאות הזהיר בעקבות כך את ציבור המטיילים שלא לרחוץ במי נחל כזיב שבגליל המערבי, זאת עקב מי ביוב הזורמים בנחל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully