וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לינדנשטראוס מבקר את האתיקה של השופטים

עדי שמחוביץ

13.11.2008 / 23:57

מבקר המדינה התייחס לתכונות השופט - יושר, טוהר מידות ומסירות - ואמר כי מוטב היה אם יקיימו אותן. שופטים אחרים היו חיוביים יותר

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר. עריכת וידאו: ארנון מעוז)

מבקר המדינה השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס מתח הערב (חמישי) ביקורת על התנהגות שופטים במערכת המשפט בישראל: "מוטב היה אם שופטים יקיימו את סעיף שבע לכללי האתיקה של השופטים ואז מערכת המשפט תהיה טובה יותר", אמר בהתייחסו לסעיף המונה את תוכנות האופי הנחוצות לתפקיד השופט: יושר לב, טוהר מידות ומסירות בתפקיד.

עו"ד אביגדור פלדמן העיר כי לתכונות השופט הללו יש להוסיף גם את הסקרנות: "אנחנו מוצאים לא אחת אדישות וריחוק מצד השופטים. כשטענתי מול השופט מישאל חשין, הרגשתי כגלדיאטור הנכנס לזירה. דווקא המלחמה הגלדיאטורית הזו היא המחדדת את כוח הטיעון ומעבירה את המסר בצורה הטובה ביותר".

השניים אמרו את הדברים בכנס בנושא אתיקה של שופטים שארגן המרכז לאתיקה בירושלים. בכנס דיברה גם השופטת בדימוס טובה שטרסברג-כהן שאמרה כי לאחר חמש שנים של עבודה כנציבת תלונות הציבור על השופטים היא שמחה להגיד כי אין שחיתות במערכת השפיטה בישראל: "לא מצאנו אף לא מקרה אחד להעביר ליועץ המשפטי מבחינה פלילית", אמרה והסבירה כי במהלך תפקידה לא נמצא אפילו שופט אחד שנחשד בהטעיית דין.

הדוברים בכנס הביעו דאגה גם מהעומס על בתי המשפט. שטרסברג-כהן הטילה חלק מהאחריות לעומס על עורכי הדין: "עורכי הדין יכולים לעשות המון למניעת עיכוב הליכים והם עושים המון כדי לעכב את ההליכים". לינדנשטראוס תלה את העומס דווקא בשופטים שמעמיקים יתר על המידה בכתיבת פסקי דין ארוכים. גם פלדמן לא חסך בביקורת על העומס: "מערכת בתי המשפט מפרה את החוק. החוק אומר שמשפטים ישמעו מיום ליום (באופן רציף ע.ש.). העובדה היא שנאשמים יושבים בכלא תשעה חודשים מבלי שיתחיל משפטם. אין על כך סליחה ומחילה. מדובר בנאשם שהוא בגדר חף מפשע".

לינדנשטראוס ופלדמן תמכו בפשרות והסדרי טיעון כחלק מייעול מערכת המשפט: "הפשרה היא פתרון ראוי שעל בית משפט לנקוט", אמר לינדנשטרוס והוסיף: "במקום שצדק ישתהה צדק יוחש, וכך ייעשה צדק לשני הצדדים". ופלדמן הוסיף: "מחפשים צדק? גישור הוא צדק. צדק מאחד ולא צדק אגרסיבי".

פלדמן מתח ביקורת גם על ציבור עורכי הדין: "יש עורכי דין שהם פרחחים, שנותנים ביטוי נוראי ולשון מבזה. לשכת עורכי הדין והשופטים חייבים לנהוג ביד קשה בתופעה הזו. בעשר שנים האחרונות חלה התדרדרות בהתנהגות עורכי הדין ולא מעט בגלל אזלת היד של שופטים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully