וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוש: "אל תתנו למשבר לאיים על הקפיטליזם"

טלי גולדשטין

13.11.2008 / 21:20

נשיא ארה"ב ג'ורג' בוש לא מוותר על אמונתו החזקה בהצלחת הקפיטליזם. בנאום שנשא אמר: "המשבר לא נבע מכשלון השוק החופשי"

(צילום: רויטרס, עריכת וידיאו: ארנון מעוז)

נשיא ארצות הברית ג'ורג' בוש נשא הערב (חמישי) נאום מקיף המגן על הקפיטליזם והמערכת הפיננסית האמריקאית. את הדברים אמר בוש בניו יורק לקראת פסגת מדינות ה-G-20 בסוף השבוע. בפסגה צפויה להימתח ביקורת קשה נגד המבנה הרגולטורי "המיושן" שקיים בארה"ב. עם זאת, בוש אמר כי רפורמות במגזר הפיננסי הן נחוצות והציע סדרה של צעדים שאמורים לסייע בפתירת המשבר הכלכלי.

בוש הציע, בין השאר, להפוך את השווקים הפיננסיים לשקופים יותר, לרבות שיפור חוקי החשבונאות והסחר בניירות הערך, כדי שמשקיעים יבינו טוב יותר מה הם רוכשים; רגולציה על כלים פיננסיים מורכבים; רגולציה ארצית מוגברת על השווקים הפיננסיים ברחבי העולם; תיאום טוב יותר בין החוקים הפדרליים לחוקי הרגולציה ויישום רפורמות בארגוני קרן המטבע הבינלאומית והבנק העולמי, שלטענת רבים שולטים בצורה לא הוגנת על המדינות המפותחות באירופה ובצפון אמריקה.

עוד הזהיר בוש נגד הסכנה שברגולציה מוגזמת וציין כי גם מדינות אירופאיות, שפיקחו בקפידה על שוקי המשכנתאות, לא הצליחו להתחמק מבעיות זהות לאלה מהן סובלת ארה"ב. לדברי בוש, הפתרון לבעיות הוא שימור הצמיחה הכלכלית, "שווקים חופשיים ואנשים חופשיים".

"נכון הדבר שהמשבר נבע מכשל חברות המשכנתאות והלווים, חברות הפיננסים, הממשלות ורגולטורים עצמאיים. עם זאת, המשבר לא נבע מכשל מערכת השוק החופשי. התושבה אינה לנסות ולהמציא את המערכת מחדש אלא לתקן את הבעיות מולן אנו מתמודדים, ליישם רפורמות נחוצות ולהתקדם קדימה לפי עקרונות השוק החופשי, שהביאו שגשוג ותקווה לאנשים ברחבי העולם", אמר בוש.

"בסופו של דבר, הראיה הטובה ביותר להצלחת השוק החופשי היא ביצועיו לעומת מערכות כלכליות אחרות", אמר בוש. "שוק חופשי אפשר ליפן להחלים ממלחמה ולצמוח כלכלה השניה בגודלה בעולם. שווקים חופשיים אפשרו לדרום קוריאה להתקדם מבחינה טכנולוגית. שווקים חופשיים אפשרו למדינות קטנות כגון סינגפור, הונג קונג וטייוואן להפוך לשחקנים ראשיים בכלכלה הגלובלית. כיום, שגשוג הכלכלות הגדולות בעולם נובע מאימוץ השווקים החופשיים. ובינתיים, מדינות שאימצו מודלים אחרים חוו תוצאות הרסניות. ברית המועצות הרעיבה מיליונים וקרסה כמו חומת ברלין. קובה צריכה לפקח על הקצבת הסוכר לאחר שבעבר היתה ידועה בשדות קני הסוכר הנרחבים. אירן מחזיקה בעתודות נפט עצומות אך אנשיה אינם יכולים למלא דלק במכוניותיהם", ציין בוש.

"אם אתה מבקש צמיחה כלכלית, אם אתה מחפש אחר הזדמנויות, אם אתה מבקש צדק חברתי וכבוד, השוק החופשי הוא הדרך הנכונה. ניצחון הקפיטליזם הוכח פעם אחר פעם מכל הבחינות. זו תהיה טעות נוראית לאפשר למספר חודשים של משבר לחתור תחת 60 שנים של הצלחה", דברי בוש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully