וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אולמרט: "לחשוב פעמיים לפני שמפטרים עובדים"

פנחס וולף

12.11.2008 / 21:18

ראש הממשלה קרא למעסיקים "להביא בחשבון שהנכס האנושי חשוב לא פחות מהנכסים הפיננסיים". בר-און: "האוצר מגבש חבילת צעדי חירום ליציאה מהמשבר"

ראש הממשלה אהוד אולמרט קרא אמש (רביעי) למעסיקים "לחשוב פעמיים" לפני שהם מפטרים עובדים. בועידת ראש הממשלה לייצוא ולשיתוף פעולה בין-לאומי בירושלים אמר להם אולמרט: "עליכם להביא בחשבון שהנכס האנושי חשוב לא פחות מהנכסים הפיננסיים. גם אם הפיתוי לפיטורים גדול מאוד, הנזק לעסקים בטווח ארוך יהיה הרבה יותר מהתועלת המיידית שעלולה לצמוח להם מפיטורים".

מוקדם יותר התייחס שר האוצר רוני בר-און להשלכות המשבר הפיננסי בעולם על הכלכלה הישראלית ואמר: "בתקופה האחרונה אנו עמלים במשרד האוצר על גיבוש 'חבילת צעדים' אשר יסייעו למשק הישראלי להתמודד עם הסערה הגלובלית במינימום פגיעה, לפרוס למשק מטריית הגנה ולשפר את תנאי היסוד שלו לצמיחה מואצת לכשתדעך הסערה".

לדברי בר-און, "חרף עונת המעבר, אין לנו הפריבילגיה להמתין. דווקא כעת נדרשת התלכדות של כלל הגורמים במשק ובממשלה, במטרה להגן על המשק, להאיץ את פעילותו חרף המשבר, ולצמצם את נזקי המשבר הגלובלי והקיפאון הפוליטי. נדרשת אחריות של כלל השחקנים הפוליטיים – כזו שתאפשר לכלכלה להיות מחוץ למשחק הפוליטי".

שר האוצר גם הדגיש בנאומו, כי לא ייתן לאזרח הקטן לשלם את מחיר הלחץ של קבוצות אינטרסים. "לא אשעבד את תקציב המדינה לדורות הבאים", אמר בר-און, "ולא אלך שבי אחר אלה הרואים במשבר הזדמנות לשפר את מעמדם הפוליטי, או לרפד את כיס הסקטור אותו הם מייצגים בכספם של כלל אזרחי ישראל ומשלמי המיסים".

פישר מתנגד להתערבות

גם נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, התייחס אתמול להאטה הצפויה במשק. באותו מעמד הוא אמר, כי "המשק הישראלי נמצא ברמת מוכנות גבוהה כדי להתמודד עם השלכות המשבר הפיננסי, כולל עם ההאטה הצפויה בעקבותיו".

לדברי הנגיד, כדי שההאטה הצפויה בצמיחה תהיה מצומצמת ככל הניתן "חשוב שהממשלה תמשיך במדיניות התקציבית האחראית והמוצלחת של השנים האחרונות". בנוסף, אמר פישר, "חשוב להמשיך ולגלות קור רוח בתקופה הקשה הזו ולהימנע מלנקוט בצעדים שנראים פתרונות קלים לטיפול בהשלכות המשבר, אבל יגרמו הנזק לצמיחת המשק בעתיד"

פישר הבהיר גם, כי "בנק ישראל ימשיך, בדומה למגמה בבנקים מרכזיים בעולם, במדיניות הריבית התומכת בצמיחה ובתעסוקה, תוך תמיכה ביציבות הפיננסית, ומבלי לפגוע במגמת הירידה באינפלציה לתחום יציבות המחירים". עוד ציין פישר, כי יש לקדם רפורמות בתחומים המעודדים צמיחה - השקעות בתשתיות, נגישות למקורות אשראי - במיוחד לעסקים קטנים ובינוניים - והסרת חסמים ביורוקרטיים".

הנגיד התייחס בנאומו גם לקריאות, לפיהן על בנק ישראל וההמשלה להתערב באופן משמעותי בשוק החופשי. "קל מאוד להציע התערבות בשוק זה או אחר", אמר פישר, "אבל קודם כל צריך לדעת למה ההתערבות נחוצה ואיך היא תורמת למשק. אם נתייחס להתערבות בשוק האג"ח הקונצרניות חשוב להבין שהעובדה שחברה שקיבלה אשראי בעבר ובזמנים טובים, לא מצדיקה התערבות מצד הרשויות כדי לסייע לה היום, בזמנים פחות טובים. כל עוד השוק מתפקד בצורה תקינה, כפי שזה היום, התערבות לא רצויה".

בסיום נאומו הרגיע פישר את הנוכחים: "המשבר הזה יעבור. אני גם יודע שלמשק הישראלי צפוי עתיד מרשים. אם נמשיך בקו המוצלח שהובלנו בשנים האחרונות נצא מהתקופה הזו מחוזקים".

ברוורמן נגד נתניהו

יו"ר ועדת הכספים בכנסת, ח"כ אבישי ברוורמן (העבודה) תקף בוועידה את יו"ר הליכוד בנימין נתניהו. לדבריו, "נתניהו הוביל תרבות שמטרתה התבוללות בוול סטריט. נתניהו הסביר לנו שמה שישראל תרוויח בשוק ההון, יופרט. כולם מחאו כפיים, אך ארצות הברית שקעה מכלכלה הוגנת לכלכלה שמתאפיינת בתאוות בצע ללא גבולות. החטא של ממשלת נתניהו היה שהיא הוציאה את כספי הציבור להימורים בשוק ההון ועל זה משלמים היום האזרחים".

בהתייחסותו לנושא האבטלה אמר פרופ' ברוורמן: "מדוע מדינת ישראל לא מתמודדת עם הבעיה בצורה ראויה? האינפלציה אינה הבעיה כרגע, אלא המאבק בהאטה. תקציב 2009 עלה ב-500 מיליון שקל. הוויכוח על גודל התקציב הוא לא רלוונטי. אנחנו זקוקים למדיניות כלכלית אלטרנטיבית שתתמודד עם הבעיה הזו. 'אנחנו נשמור על המסגרת' אומרים בממשלה 'אבל גם נרחיב תשתיות'. אני שואל מאיפה? זה גן עדן של שוטים''.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully